Μπορεί επισήμως στην Ελλάδα να έχει υιοθετηθεί το γρηγοριανό ημερολόγιο, τα προβλήματα που ανακύπτουν όμως στη Θεσσαλονίκη φαίνεται ότι επιλύονται με μονάδα μέτρησης χρόνου τις ολυμπιάδες. Απόδειξη ότι μια τετραετία πέρασε από την ημέρα που αποφασίστηκε η απόσπαση και η μεταφορά των βυζαντινών αρχαιοτήτων που έχουν εντοπιστεί στον υπό κατασκευή σταθμό Βενιζέλου του μετρό της Θεσσαλονίκης. Ακολούθησαν έριδες, δημόσιες διαφωνίες, περί τις 10 υπουργικές αποφάσεις από το υπουργείο Πολιτισμού –ορισμένες και εντελώς αντίθετες μεταξύ τους –για να φτάσουμε μόλις χθες το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο να γνωμοδοτήσει υπέρ του αυτονόητου: τη συνύπαρξη των αρχαιοτήτων –τμήματος της περίφημης βυζαντινής λεωφόρου, της Decumanus Maximus (όπως ονομάζονται οι κύριες ρωμαϊκές οδοί με κατεύθυνση από Ανατολάς προς Δυσμάς) και μιας cardo, μιας κάθετης δηλαδή ρωμαϊκής οδού με κατεύθυνση από βορρά προς νότο, κάτω από ένα εντυπωσιακό τετράπυλο –με τον σταθμό. Κι άλλη μια τετραετία εκτιμάται ότι θα χρειαστεί για την ολοκλήρωση του έργου.

«Πρόκειται για μια μεγάλη στιγμή που δείχνει πως αν δουλέψουμε όλοι μαζί μπορούμε να έχουμε ένα καλό αποτέλεσμα» τόνισε η πρόεδρος του ΚΑΣ, γενική γραμματέας του ΥΠΠΟ Μαρία Βλαζάκη κατά την παρουσίαση της χθεσινής πρότασης – μελέτης, την οποία υπογράφει ομάδα εργασίας με μέλη της πρώην «αντιπάλους»: στελέχη του ΥΠΠΟ, της Αττικό Μετρό, του Δήμου Θεσσαλονίκης και του υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων.

Η νέα μελέτη, η οποία εγκρίθηκε ομόφωνα από τα μέλη του ΚΑΣ, προβλέπει να παραμείνει στη θέση του το 91% των αρχαιοτήτων που εντοπίστηκαν σε βάθος 6,8 μ. από την επιφάνεια της Εγνατίας οδού στη διασταύρωσή της με τη Βενιζέλου και να είναι ορατά κι επισκέψιμα τόσο εξ αποστάσεως, μέσω ειδικής πεζογέφυρας κι ενός εξώστη, όσο κι από κοντά, μέσω κλίμακας που θα οδηγεί στον αρχαιολογικό χώρο, γεγονός που χαρακτηρίστηκε ως «νίκη των αρχαίων». Στα 1.260 τ.μ. αρχαιοτήτων που θα παραμείνουν in situ θα πρέπει να προστεθούν περί τα 120 τ.μ. που θα αποσπασθούν και θα μεταφερθούν σε άλλη θέση εντός του σταθμού, ενώ άλλα 600 τ.μ. πρόκειται να ανασκαφούν κατά τη διάρκεια των εργασιών ολοκλήρωσης του σταθμού.

ΕΡΓΑ ΣΤΟ ΜΕΤΡΟ. Τι σημαίνει όμως η εξέλιξη αυτή για την πορεία των έργων στο μετρό Θεσσαλονίκης που έχουν αρχίσει από το 2006; Ουδείς γνωρίζει πόσο θα κοστίσει η υλοποίηση αυτής της πρότασης –αν και ακούστηκε αρκετές φορές ότι δεν πρόκειται για την πιο οικονομική, αλλά νομικά αποτελεί λύση – μονόδρομο –ενώ έως σήμερα έχουν δαπανηθεί για την κατασκευή του συγκεκριμένου σταθμού περί τα 20 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 17 για την αρχαιολογική έρευνα. Οσο για τον χρόνο παράδοσης του σταθμού –ένας από τους δύο που έχουν μείνει πίσω σε σύνολο 13 κι εκείνος που υπολογίζεται ότι θα είναι δεύτερος σε επιβατική κίνηση –θα χρειαστεί μία τετραετία από τη στιγμή που θα αρχίσουν τα έργα και οι αρμόδιοι εκτιμούν ότι θα είναι έτοιμος περί τα τέλη του 2021.