«Δεν υπάρχουν ιδανικά εκπαιδευτικά συστήματα αλλά συστήματα που ταιριάζουν στις κοινωνίες στις οποίες λειτουργούν. Δεν υπάρχει κάποια “μεταφυσική ιερότητα”. Γι’ αυτό αν αντιγράφαμε το σύστημα της Φινλανδίας ή φέρναμε το Χάρβαρντ εδώ απλά θα «ανατινάζονταν» μέσα στην ελληνική πραγματικότητα».
Με αυτά τα λόγια, ο Κώστας Γαβρόγλου σηματοδότησε την ανάγκη για ένα νέο ελληνικό Λύκειο, το οποίο επιχειρεί να σχεδιάσει από χθες η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Στόχος είναι οι σχετικές αποφάσεις να ληφθούν μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού με όσο το δυνατόν ευρύτερη συναίνεση ώστε οι μαθητές που θα πάνε τον Σεπτέμβριο στην Α’ Λυκείου να γνωρίζουν τι θα τους περιμένει το 2020.
Ο υπουργός Παιδείας κατέθεσε στην επιτροπή ένα στρογγυλεμένο πόρισμα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) που περιλαμβάνει τον βασικό πυρήνα των επικείμενων αλλαγών οι οποίες εντοπίζονται ιδίως στη Β’ και Γ’ Λυκείου, χωρίς ωστόσο να γίνεται αναφορά προς το παρόν στο εξεταστικό σύστημα και στην αναμόρφωση του πρώτου έτους των πανεπιστημίων.
Το πόρισμα θα αναπτύξει στους βουλευτές την ερχόμενη Τρίτη ο πρόεδρος του ΙΕΠ Γεράσιμος Κουζέλης, ενώ σε μια προσπάθεια να επιτευχθεί συναίνεση θα κληθούν στην Επιτροπή όσο το δυνατόν περισσότεροι φορείς και εκπαιδευτικοί όχι μόνο συνδικαλιστές αλλά και από τη βάση, καθώς και μαθητές. Θα κληθούν ακόμα και εκπρόσωποι των ιδιωτικών σχολείων και των φροντιστηρίων, τα οποία χθες από «παραπαιδεία» που χαρακτηρίζονταν τα προηγούμενα χρόνια, χαρακτηρίστηκαν «οργανικό κομμάτι της εκπαίδευσης» όπως είπε ο πρόεδρος της Επιτροπής Δημ. Σεβαστάκης. Θα κληθούν ακόμα και παλαιότεροι εμπειρογνώμονες όπως ο πρώην υπουργός Γεώργιος Μπαμπινιώτης και ο πρώην γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας επί κυβερνήσεων ΝΔ Θανάσης Κυριαζής και πολλοί άλλοι, ενώ θα ληφθεί υπόψη και η πρόταση του Αντώνη Λιάκου, που διετέλεσε πρόεδρος της Επιτροπής διαλόγου για την παιδεία.
Πάντως αρκετοί βουλευτές φάνηκαν χθες εξαρχής επιφυλακτικοί για τις προθέσεις του υπουργείου Παιδείας, με τον βουλευτή του ΚΚΕ Γιάννη Δελή λ.χ. να μιλάει για προσχηματική συναίνεση προκειμένου να θεσπιστούν αντιλαϊκά μέτρα. Απαντώντας ο Κώστας Γαβρόγλου έριξε γέφυρα στους εκπαιδευτικούς τονίζοντας ότι αυτοί κράτησαν όρθιο το εκπαιδευτικό σύστημα στα χρόνια της κρίσης και ιεράρχησε τις ανάγκες αλλαγών τοποθετώντας κατ’ αρχήν τις αλλαγές σε Β’ και Γ’ Λυκείου που, όπως είπε, είναι σήμερα «εκπαιδευτικά ακυρωμένες».