Οι αποκρατικοποιήσεις είναι μια κεντρική κυβερνητική απόφαση. Δεν μπορεί αυτή να ερμηνεύεται κατά το δοκούν, ανάλογα με την προσωπική πολιτική βούληση.
Το μήνυμα αυτό στέλνει μέσω της συνέντευξής της στα «ΝΕΑ» η εντεταλμένη σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Λίλα Τσιτσογιαννοπούλου, απαντώντας εμμέσως πλην σαφώς στη φημολογία που έχει αναπτυχθεί τελευταίως περί κατάργησης κρίσιμων ιδιωτικοποιήσεων και μεταφοράς των ποσοστών που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ σε στρατηγικού χαρακτήρα επιχειρήσεις στο Υπερταμείο.
Καθιστά σαφές ότι οι αποκρατικοποιήσεις στην ενέργεια, όπου και ο μεγάλος καβγάς, θα προχωρήσουν κανονικά, ότι το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ θα εφαρμοστεί ως έχει και ότι δεν επηρεάζεται από τη σύσταση του Υπερταμείου, παρά τα όσα ισχυρίζονται κάποιοι.
Αναγνωρίζει ότι η όποια καθυστέρηση στην αξιολόγηση θα έχει συνέπειες στον στόχο εισπράξεων του ΤΑΙΠΕΔ και ότι σε μια τέτοια περίπτωση κάποια έσοδα θα μετακυλιστούν σε επόμενες χρονιές. Τούτο όμως σημαίνει ότι η διάρκεια ζωής του ΤΑΙΠΕΔ, που ουκ ολίγοι στην κυβέρνηση θα ήθελαν να υποβαθμιστεί έως να πάψει να λειτουργεί στο πλαίσιο του νέου Υπερταμείου, θα παραταθεί για κάμποσα ακόμη χρόνια, μέχρι να φέρει εις πέρας τον στόχο για έσοδα περίπου 6 δισ. ευρώ.
Διάχυτη είναι η αίσθηση ότι το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων καρκινοβατεί. Δεν αναφέρομαι στην ολοκλήρωση των διαγωνιστικά κλεισμένων ιδιωτικοποιήσεων, αλλά στην προκήρυξη νέων. Ποια η γνώμη σας;
Καταρχήν θα διαφωνήσω με τη διατύπωση ότι το «πρόγραμμα καρκινοβατεί». Το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων για το 2017 αποτελεί ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας με πολύ σημαντικές ιδιωτικοποιήσεις, το οποίο ξεκίνησε από το 2015 και φέτος αναμένεται να ενταθεί. Οι επόμενοι μήνες περιλαμβάνουν σημαντικούς και μεγάλους νέους διαγωνισμούς που αναμένεται να συμβάλουν κατά το μεγαλύτερο μέρος στην κάλυψη του προϋπολογισμού του Ταμείου για τη διετία 2017-2018, όπως ο ΟΛΘ, οι μαρίνες, η Εγνατία, οι εταιρείες ενέργειας, μειοψηφικά πακέτα συμμετοχών σε εταιρείες, καθώς και το αναμενόμενο κλείσιμο του Ελληνικού. Θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι εμείς δεν έχουμε χαλαρώσει ούτε στιγμή τους ρυθμούς μας τόσο για την ολοκλήρωση των κλεισμένων ιδιωτικοποιήσεων (14 περιφερειακά αεροδρόμια, Ελληνικό κ.λπ.) όσο και για την προετοιμασία νέων διαγωνισμών. Δείτε για παράδειγμα την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τη σύμβαση της οποίας υπογράψαμε με την Ferrovie 48 ώρες μετά την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Είπατε ότι ανάμεσα στις επικείμενες ιδιωτικοποιήσεις είναι και οι ενεργειακές. Μεταξύ των ΔΕΣΦΑ, ΔΕΗ, ΕΛΠΕ, ΔΕΠΑ ποια είναι η πιο ώριμη;
Σίγουρα προτεραιότητά μας αποτελεί ο ΔΕΣΦΑ και το τελικό σχήμα με το οποίο θα συμμετάσχει το Δημόσιο στον διαγωνισμό. Είμαστε σε πλήρη συνεργασία με την κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο για την επίλυση νομικών ζητημάτων που έχουν τεθεί ως προς την ολοκλήρωση του προηγούμενου διαγωνισμού. Να σας θυμίσω την πρόσφατη τοποθέτηση του υπ. Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη ότι η βάση του μοντέλου στο οποίο προσανατολίζεται η κυβέρνηση και το οποίο πρόκειται να ανακοινωθεί τις επόμενες ημέρες είναι η πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ, δηλαδή αντίστοιχου ποσοστού με αυτό που προέβλεπε ο αρχικός διαγωνισμός. Οσο για τις υπόλοιπες τρεις ιδιωτικοποιήσεις, είναι ιδιαίτερα πολύπλοκες, απαιτούν πρώτα την επίλυση θεμάτων ανταγωνισμού και ανοίγματος της αγοράς, ζητήματα που χρήζουν προσοχής. Επομένως θα πάμε βήμα βήμα.
Πρόσφατα, ωστόσο, παράγοντας του υπ. Ενέργειας ανέφερε ότι η κυβέρνηση δεν έχει συμφωνήσει σε πώληση των ενεργειακών εταιρειών, παρά μόνο στην πρόσληψη συμβούλων που θα εισηγηθούν τους τρόπους για την αξιοποίησή τους. Τελικά τι ακριβώς ισχύει;
Το αναθεωρημένο Asset Development Plan (ADP), το οποίο και έχουμε ετοιμάσει, δεν διαφοροποιείται ουσιαστικά ως προς τον αριθμό των έργων που περιλαμβάνονται στο προηγούμενο Eπιχειρησιακό Πρόγραμμα Αξιοποίησης με ημερομηνία τον Απρίλιο του 2016. Και πολύ σύντομα θα αποσταλεί προς έγκριση στο Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ). Ετσι θα διαλυθεί και η φημολογία που έχει αναπτυχθεί το τελευταίο διάστημα γύρω από τις εταιρείες ενέργειας. Οσο για την πρόσληψη συμβούλων σχετικά με τη βέλτιστη αξιοποίηση των παραπάνω εταιρειών, πολύ σύντομα θα δείτε την ανάρτηση των σχετικών κειμένων. Η εκτίμησή μας είναι ότι μέσα στον Φεβρουάριο θα έχει ικανοποιηθεί και αυτή η υποχρέωση έναντι των δανειστών.
Σύμφωνοι, τότε όμως είναι αβάσιμοι οι ισχυρισμοί στελεχών της κυβέρνησης ότι συζητούν με τους θεσμούς προκειμένου να φύγουν από το ΤΑΙΠΕΔ τα ποσοστά των περισσότερων κρατικών επιχειρήσεων και να μεταφερθούν στην Εταιρεία Δημόσιων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ), τη νέα θυγατρική του Υπερταμείου.
Ο νόμος ίδρυσης της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΠ) είναι σαφής και ορίζει ακριβώς ποιες εταιρείες θα μεταφερθούν σε πρώτη φάση στην ΕΔΗΣ όταν αυτή συσταθεί. Το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ δεν επηρεάζεται από αυτές τις εξελίξεις.
Αληθεύει η αίσθηση ότι οι δανειστές έχουν χαλαρώσει την πίεση και ότι έχουν πάψει να σας πιέζουν όσο στο παρελθόν να προχωρήσετε τις αποκρατικοποιήσεις;
Οπως γνωρίζετε, η τρόικα έχει παρατηρητές στο ΤΑΙΠΕΔ, οι οποίοι και συνεχίζουν να λειτουργούν όπως ακριβώς και στο παρελθόν, παρακολουθώντας την τήρηση των συμφωνημένων αποκρατικοποιήσεων και των αντίστοιχων χρονοδιαγραμμάτων. Οι παρατηρητές παρίστανται σε όλα τα διοικητικά συμβούλια του Ταμείου και υπάρχει συνεχής επικοινωνία με τους θεσμούς. Θέλω όμως να κάνω σαφές ότι η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ υλοποιεί τις αποφάσεις της ελληνικής κυβέρνησης ακολουθώντας όλες τις τυπικές διαδικασίες.
Θέλετε να πείτε ότι συχνά βρίσκεστε στη μέση μιας διελκυστίνδας ανάμεσα στις προθέσεις της κυβέρνησης και τις πιέσεις των δανειστών;
Θα σας απαντήσω ως εξής: Είναι προφανές ότι το κλείσιμο της αξιολόγησης θα βοηθήσει στην επίτευξη των στόχων του επιχειρησιακού μας προγράμματος, καθώς τα δύο θέματα είναι άρρηκτα συνδεδεμένα. Από εκεί και πέρα, είναι προφανές ότι η όποια καθυστέρηση στην αξιολόγηση θα έχει συνέπειες και στη συλλογή των εσόδων του Ταμείου. Οπότε, ίσως δούμε μετακυλίσεις πιθανών εσόδων σε επόμενες χρονιές.
Στην πράξη, αυτό που μου λέτε είναι ότι οδεύουμε προς παράταση της διάρκειας ζωής του ΤΑΙΠΕΔ.
Ο ιδρυτικός μας νόμος προβλέπει ότι το Ταμείο ολοκληρώνει το έργο του το 2017, με δυνατότητα παράτασης. Αρμόδιο όργανο για να αποφασίσει την επέκταση του χρόνου λειτουργίας του ΤΑΙΠΕΔ είναι το διοικητικό συμβούλιο της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΠ), όπως ονομάζεται το Υπερταμείο. Πιστεύω ωστόσο ότι όχι μόνο θα δοθεί η παράταση για να καλύψει το Ταμείο το επιχειρησιακό πρόγραμμα, που όπως σας προανέφερα είναι ιδιαίτερα απαιτητικό και με ορίζοντα τουλάχιστον τριετίας, αλλά και ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα καταστεί ουσιαστικός μοχλός ανάπτυξης για την οικονομία λόγω της συσσωρευμένης του εμπειρίας.
Πράγματι για την περίοδο 2016-2018 ο στόχος ανέρχεται σε 5,8 δισ. ευρώ και εξ αυτών ώς σήμερα έχουν εισπραχθεί μόλις τα περσινά 499 εκατ. ευρώ. Αντικειμενικά είναι ανέφικτο να εισπράξουμε στη διετία 5,3 δισ., πόσω μάλλον όταν από την ίδρυση του ΤΑΙΠΕΔ έως σήμερα τα έσοδα δεν ξεπερνούν τα 3,5 δισ. Επομένως;
Από τη στιγμή που θα κλείσει η αξιολόγηση, συνολικά το κλίμα για την Ελλάδα θα αλλάξει. Το είδαμε ήδη μια φορά με την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης. Από εκείνη τη στιγμή και μετά το ΤΑΙΠΕΔ θα είναι σε θέση να «τρέξει» νέους διαγωνισμούς και να επιτύχει τους οικονομικούς στόχους που έχουν τεθεί. Οσο για τα αποτελέσματα εσόδων του Ταμείου που αναφέρετε, από το 2011 έως σήμερα έχουμε υπογράψει συμφωνίες που αντιστοιχούν σε έσοδα πάνω από 6,7 δισ. ευρώ. Βέβαια, τα έσοδα αυτά εισπράττονται «σπαστά», όχι όλα στη διάρκεια της ίδιας χρονιάς.