Το Φεστιβάλ Βερολίνου ήταν εδώ και πολλά χρόνια σκαλωμένο στη μεσαία κατηγορία. Οχι τόσο «γκλάμουρ» όσο οι Κάννες, ούτε τόσο «φορτωμένο» με ταινίες δημιουργών όσο το Τορόντο ή η Βενετία, έδειχνε να αναζητά μια ταυτότητα. Το φετινό του πρόγραμμα όμως είναι το καλύτερό του εδώ και πολύ καιρό. Από πού ν’ αρχίσει κανείς; Κατ’ αρχάς έχουμε το «The Other Side of Hope» του Φινλανδού Ακι Καουρισμάκι («Το λιμάνι της Χάβρης») ο οποίος ορκίστηκε να μην ξαναπατήσει στις Κάννες μετά τον αποκλεισμό της «Χάβρης» από τα τότε βραβεία (δίκιο έχει –ήταν μια από τις κορυφές εκείνης της διοργάνωσης). Επίσης, ο αιχμηρός Αλεξ Ντε Λα Ιγκλέσια («Η τελευταία ακροβάτις της Μαδρίτης») παρουσιάζει το «El bar» που αφηγείται τις περιπέτειες μιας παρέας που «παγιδεύεται» σ’ ένα ποτάδικο και αναφέρεται στα επεισόδια που δημιουργεί ο εγκλωβισμός της στο μπαρ.
Επιστρέφει και ο γερόλυκος Φόλκερ Σλέντορφ (του θρυλικού «Ταμπούρλου») με το «Return to Montauk», συμπαραγωγή Γερμανίας, Γαλλίας και Ιρλανδίας, βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Μαξ Φρις (πρωταγωνιστεί ο Στέλαν Σκάρσγκααρντ). Και φυσικά υπάρχουν και τα λεγόμενα «τυράκια»: «Trainspotting 2» από τον Ντάνι Μπόιλ και «Logan – The Wolverine», φυσικά με τον Χιου Τζάκμαν. Στη λίστα του διαγωνιστικού προγράμματος φιγουράρουν επίσης τα «The Dinner» του Ορεν Μόβεμαν με τους Ρίτσαρντ Γκιρ, Στιβ Κούγκαν, Λόρα Λίνεϊ και Ρεμπέκα Χολ (από το μπεστ σέλερ του Ολλανδού Χέρμαν Κοχ) αλλά και το «The Party» της Σάλι Πότερ με την Κριστίν Σκοτ Τόμας. Α, προβάλλεται εκτός συναγωνισμού και η «Βασίλισσα της Ισπανίας» του Φερνάντο Τρουέμπα με την Πενέλοπε Κρουθ –μαζί με το «Final Portrait» που υπογράφει ο αγαπημένος ηθοποιός (και ενίοτε σκηνοθέτης) Στάνλεϊ Τούτσι.
ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ. Ούτε φέτος απουσιάζουν οι ελληνικές συμμετοχές: Η ταινία «Hiwa» της Ζακλίν Λέντζου επιλέχθηκε για το Διαγωνιστικό Τμήμα ταινιών μικρού μήκους στο φετινό Φεστιβάλ Βερολίνου –μια μεγάλη επιτυχία! Στο φιλμ, η Λέντζου αποτυπώνει το όνειρο ενός ανθρώπου από τις Φιλιππίνες που περιπλανιέται στην Αθήνα, χωρίς να έχει έρθει ποτέ στη χώρα. Σημειώστε πως η ταινία συμμετείχε στο Athens Film Lab και ήταν μια από τους επτά ταινίες που έλαβαν χρηματοδότηση για την αποπεράτωσή τους. Την ίδια ώρα, η δουλευταρού Ζακλίν βρίσκεται σε στάδιο ανάπτυξης της πρώτης της ταινίας μεγάλου μήκους «Σελήνη 66» (θυμίζουμε τις βραβεύσεις της για την εξαίσια «Αλεπού» η οποία απέσπασε το βραβείο καλύτερης ταινίας μικρού μήκους από την Επιτροπή Νέων στο 69ο Φεστιβάλ του Λοκάρνο, και έφυγε με το δεύτερο βραβείο από το Φεστιβάλ της Δράμας).
Στο Φεστιβάλ Βερολίνου και στη δράση Berlinale Talents, η οποία υποδέχεται 250 νέους κινηματογραφιστές από 71 χώρες, θα συμμετέχουν για φέτος με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και τέσσερα νέα ταλέντα από την Ελλάδα. Πρόκειται για τους Γιώργο Τελτζίδη (σκηνοθέτη), Γρηγόρη Βαρδαρινό (σκηνοθέτη), Εμμα Δοξιάδη (παραγωγό), Γιώργο Καρβελά (φωτογράφο). Οι συμμετέχοντες θα παρακολουθήσουν ένα εξαήμερο πρόγραμμα 100 δράσεων, ορισμένες από τις οποίες είναι ανοιχτές στο κοινό.
Το Φεστιβάλ Βερολίνου θα ανοίξει με το «Django» του Ετιέν Κομάρ, σκηνοθετικό ντεμπούτο ενός γνωστού παραγωγού και σεναριογράφου –σε δικά του σενάρια βασίστηκαν εξαίσιες ταινίες όπως το «Ανάμεσα σε θεούς και ανθρώπους» και το «Τίμημα της δόξας» του Ξαβιέ Μποβουά, ενώ ως παραγωγός χρηματοδότησε το αριστουργηματικό «Timbuktu» του Αμπντεραμάν Σισακό. Η δε ταινία ακολουθεί τον μεγάλο κιθαρίστα της τζαζ Τζάνγκο Ράινχαρντ στη φυγή του από το Παρίσι το 1943 μετά την εισβολή των Ναζί. Τον Ράινχαρντ υποδύεται ο Ρεντά Κατέμπ («Μακριά από τους Ανθρώπους») ενώ δίπλα του εμφανίζεται η Σεσίλ ντε Φρανς.
Ana, mon amour, σκηνοθεσία Calin Peter Netzer (Ρουμανία / Γερμανία/ Γαλλία)
Bamui haebyun-eoseo honja (On the Beach at Night Alone), σκηνοθεσίαHong Sangsoo (Νότια Κορέα)
Beuys, σκηνοθεσίαAndres Veiel (Γερμανία) –Ντοκιμαντέρ
Colo, σκηνοθεσίαTeresa Villaverde (Πορτογαλία / Γαλλία)
The Dinner, σκηνοθεσίαOren Moverman (ΗΠΑ)
Django, σκηνοθεσίαEtienne Comar (Γαλλία) –σκηνοθετικό ντεμπούτο
Félicité, σκηνοθεσίαAlain Gomis (Γαλλία / Σενεγάλη / Βέλγιο / Γερμανία/ Λίβανος)
Hao ji le (Have a Nice Day), σκηνοθεσίαLiu Jian (Κίνα) –Animation
Helle Nächte (Bright Nights), σκηνοθεσίαThomas Arslan (Γερμανία/ Νορβηγία)
Joaquim, σκηνοθεσίαMarcelo Gomes (Βραζιλία / Πορτογαλία)
Mr. Long, σκηνοθεσίαSabu (Ιαπωνία / Χονγκ Κονγκ / Ταϊβάν / Γερμανία)
The Party, σκηνοθεσίαSally Potter (Ηνωμένο Βασίλειο)
Pokot (Spoor), σκηνοθεσίαAgnieszka Holland (Πολωνία / Γερμανία/ Τσεχία / Σουηδία / Σλοβακία)
Return to Montauk, σκηνοθεσίαVolker Schlöndorff (Γαλλία / Γερμανία/ Ιρλανδία)
Teströl és lélekröl (On Body and Soul), σκηνοθεσίαIldiko Enyedi (Ουγγαρία)
Toivon tuolla puolen (The Other Side of Hope), σκηνοθεσίαAki Kaurismäki (Φινλανδία / Γερμανία)
Una mujer fantastica (A Fantastic Woman), σκηνοθεσίαSebastian Lelio (Χιλή / ΗΠΑ / Γερμανία/ Ισπανία)
Wilde Maus (Wild Mouse), σκηνοθεσίαJosef Hader (Αυστρία)
Εκτός συναγωνισμού
El bar (The Bar), σκηνοθεσία
Αlex de la Iglesia (Ισπανία)
Final Portrait, σκηνοθεσίαStanley Tucci
(Ηνωμένο Βασίλειο/ Γαλλία)
Logan, σκηνοθεσίαJames Mangold (ΗΠΑ)
Sage femme (The Midwife), σκηνοθεσίαMartin Provost
(Γαλλία / Βέλγιο)
Viceroy’s House, σκηνοθεσίαGurinder Chadha
(Ινδία / Ηνωμένο Βασίλειο)