Δεν καλοφάνηκε σε ορισμένους χθες στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, όπου ξεκίνησε η συζήτηση για τις αλλαγές που σχεδιάζονται στο λύκειο, ότι προσκλήθηκαν και ανέπτυξαν τις απόψεις τους και θεσμοί της ιδιωτικής εκπαίδευσης και των φροντιστηρίων.

Η ομιλία του προέδρου των ιδιωτικών σχολείων Χαράλαμπου Κυραϊλίδη, για παράδειγμα, δέχθηκε αρκετούς σχολιασμούς και διακοπές. Γιατί; Επειδή είπε ότι προκειμένου να εξοικονομηθούν χρήματα στη δημόσια παιδεία, μια σκέψη θα ήταν να αυξηθεί ο αριθμός μαθητών ανά τάξη σε 28 στην Πρωτοβάθμια και 30 στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπως συμβαίνει σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες, και να αυξηθεί το ωράριο των εκπαιδευτικών σε 25 ώρες την εβδομάδα και στις δύο βαθμίδες, αλλά με παράλληλη στελέχωση των σχολείων με γραμματείς που θα κάνουν την υποστηρικτική εργασία –η οποία γίνεται σήμερα από εκπαιδευτικούς –και αξιολόγηση.

Σχόλια δέχθηκε και η ομιλία του καθηγητή Αντώνη Λιάκου, όταν επανέλαβε την πρότασή του για επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων (με το νέο όνομα «Αποθετήριο») ώστε να είναι εφικτές οι σταθμισμένες εξετάσεις για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, παρότι ο πρώην πρόεδρος της Επιτροπής Διαλόγου για την Παιδεία είχε νωρίτερα διευκρινίσει ότι η Τράπεζα Θεμάτων όπως πρωτολειτούργησε προτού την καταργήσει ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν προβληματική.

Στην αντίθετη κατεύθυνση κινήθηκαν οι ομιλίες των εκπροσώπων της Συνομοσπονδίας Γονέων, ο εκπρόσωπος των οποίων κατήγγγειλε τις υπάρχουσες προτάσεις ότι οδηγούν σε μεγαλύτερη φροντιστηριοποίηση του σχολείου και συρρίκνωση της γενικής παιδείας, αλλά και των ιδιωτικών εκπαιδευτικών, ενώ ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Θανάσης Κικινής επεσήμανε ότι για μια ακόμα φορά η συζήτηση ξεκινάει αντίστροφα, καθώς οι αλλαγές θα έπρεπε να ξεκινούν απο τα νηπιαγωγεία και δημοτικά.

Αρκετοί ομιλητές συμφωνούσαν ότι η διαδικασία των Πανελλαδικών Εξετάσεων πρέπει να διατηρηθεί γιατί είναι αδιάβλητη, άλλοι, όπως ο Λιάκος, έλεγαν ότι οι όποιες πανελλαδικού χαρακτήρα εξετάσεις θα συνεχίζουν να ακυρώνουν το λύκειο και να οδηγούν στην παραπαιδεία.

Με τόσο διαφορετικές εκτιμήσεις και προτάσεις για το τι πρέπει να αλλάξει στην παιδεία, προσωπικά το βλέπω κάπως δύσκολο να επιτευχθεί η ευρεία συναίνεση που επιθυμεί ο υπουργός Κώστας Γαβρόγλου. Ελπίζω πάντως να διαψευστώ…

Και παρέμβαση από την Ιερά Σύνοδο

Αιχμές για τη σημερινή κατάσταση στην παιδεία αφήνει η Ιερά Σύνοδος στο μήνυμα που έστειλε σε εκπαιδευτικούς και μαθητές με αφορμή την προχθεσινή γιορτή των Τριών Ιεραρχών. Η Σύνοδος επισημαίνει πως η παιδεία σήμερα δίνει βάρος στην ατομικότητα με αποτέλεσμα να αδιαφορεί για τα ξεχωριστά χαρίσματα των μαθητών.

Απευθυνόμενοι στους εκπαιδευτικούς, οι μητροπολίτες λένε πως «διαμορφώσαμε κοινωνία στηριγμένη στην ατομική καταξίωση, στην ταύτιση της επιτυχίας με τον καταναλωτισμό και την ανάδειξη των νοητικών δεξιοτήτων ως βασικού εργαλείου επίλυσης των πολυποίκιλων ανθρώπινων αναγκών».

Και προσθέτουν πως αποτέλεσμα της αντιμετώπισης αυτής «αποτελεί η απογοήτευση και η παθητικότητα των ανθρώπων, κυρίως όμως των μαθητών. Τα νεανικά τους όνειρα και οι ευγενείς τους πόθοι προσαρμόζονται γρήγορα και βίαια στην αναγκαιότητα πρόσκαιρης ακαδημαϊκής επιτυχίας, η οποία δεν μπορεί να εξασφαλίσει πλέον ούτε τη στοιχειώδη επιβίωση. Ως συνέπεια αυτού του γεγονότος γινόμαστε όλοι μάρτυρες πρωτόγνωρης νεανικής καταθλίψεως, ιδιότυπης εξαρτήσεως από τις ηλεκτρονικές συσκευές και εξάρσεως παραβατικών συμπεριφορών κάθε είδους».