Μέσω του Bob Theater Festival που έγινε πέρυσι, η Αμαλία Καβάλη και ο Γιάννης Σοφολόγης είχαν την ευκαιρία να φτιάξουν μια παράσταση δεκαπέντε λεπτών, να διαγωνιστούν και να κερδίσουν το πρώτο βραβείο. Έτσι τώρα, η νικήτρια παράσταση «Το Πεπρωμένο Ονομάζεται Κλοτίλδη» του Τζοβάνι Γκουαρέσκι παρουσιάζεται στην ολοκληρωμένη της θεατρική εκδοχή στο Bios. Οι δύο ηθοποιοί υπογράφουν την διασκευή, την σκηνοθεσία και ερμηνεύουν τους ρόλους της Κλοτίλδης Τρολ και του κόμης Φιλιμάριο Ντυμπλέ αντίστοιχα.

«Καμιά φορά και ειδικά σε αυτή τη σκληρή για όλους εποχή, ένας εξωγενής παράγοντας, ένα φεστιβάλ εν προκειμένω, δίνει την ασφαλέστερη δυνατή επιλογή να κάνεις αυτό που πραγματικά θες, αλλά το έβλεπες σχετικά ακατόρθωτο», λέει ο Γιάννης Σοφολόγης. «Είναι ένα από τα ελάχιστα θεατρικά φεστιβάλ της χώρας μας που έχουν διαγωνιστικό τμήμα και χωρίς το έναυσμα του Bob μπορεί να μην είχαμε σηκώσει τα μανίκια» συμπληρώνει η Αμαλία Καβάλη.

Ο ιταλός συγγραφέας, δημοσιογράφος και χιουμορίστας Τζοβάνι Γκουαρέσκι – γνωστός στο ελληνικό κοινό για το έργο του «Δον Καμίλο»- έγραψε το έργο το 1942. Πρόκειται για την όμορφη, έξυπνη, κακομαθημένη, εκατομμυριούχο Κλοτίλδη και τον ισχυρογνώμων, αστείο, ξεροκέφαλο και απόλυτο Φιλιμάριο, ο οποίος προτιμά να μπλέξει στη μεγαλύτερη περιπέτεια, παρά να υποχωρήσει και να προδώσει τον τεράστιο εγωισμό και τα πιστεύω του.

Πρώτη επαφή με το κείμενο

Αμαλία Καβάλη. «Το 2015 σε ένα βιβλιοπωλείο διάλεξα τυχαία το συγκεκριμένο βιβλίο. Με γοήτευσε ιδιαιτέρως η ελαφρότητα με την οποία περιγράφεται η ερωτική δυστοκία δύο νέων. Το χιούμορ του Γκουαρέσκι φαίνεται να λειτουργεί ως αλεξίκακο προς τις δυσκολίες της καθημερινότητας, να προσφέρει μια φυγή που εγώ κι ο Γιάννης είχαμε ανάγκη».

Γιάννης Σοφολόγης. «Το πρωτοδιάβασα το 2016 και προσωπικά με ενθουσίασε ο τρόπος γραφής του Γκουαρέσκι και η ιστορία η ίδια. Ήταν πρόκληση να διασκευάσουμε για το θέατρο ένα πολυπρόσωπο μυθιστόρημα με πολύ γρήγορη εξέλιξη, τρελά μέρη και εξαιρετικά συνθέτη πλοκή. Μας ενθουσίασε κυρίως η διάθεση που ο Γκουαρέσκι αντιμετωπίζει τους χαρακτήρες του, ο τρόπος που επιλέγει να τους βάζει σε όλο και πιο περιπλοκές καταστάσεις για να τους δει να αντιδρούν, αλλά και το επικίνδυνο στοιχείο που συνεχώς υπάρχει στο παρασκήνιο και είναι έτοιμο να τα τινάξει όλα στον αέρα».


Διασκευή, σκηνοθεσία και ερμηνεία

Α.Κ. «Η δουλειά μας είναι μια πρόταση διασκευής και σκηνικής σύνθεσης από ηθοποιούς. Δεν είμαστε σκηνοθέτες, μπαίνουμε στα ξένα ύδατα λόγω συνθηκών και όχι από κάποιον πόθο να περάσουμε ασκαρδαμυκτί σε άλλες ιδιότητες. Η διαδικασία αποδείχτηκε χρονοβόρα, αλλά αποκαλυπτική. Μάθαμε πώς στήνεται μια παράσταση από το άλφα ως το ωμέγα. Παρά τις δυσκολίες, αντιμετωπίσαμε όλο το εγχείρημα ως παιχνίδι και για αυτό το απολαύσαμε».

Γ. Σ. «Καταρχάς δεν είμαστε ούτε σκηνοθέτες, ούτε δραματολόγοι. Ούτε και διεκδικούμε φυσικά κάποιον τέτοιο τίτλο. Αποφασίσαμε να αναλάβουμε όλες τις ηγετικές θέσεις αυτού του εγχειρήματος ελλείψει άλλης επιλογής. Ή έτσι θέλουμε να το ονομάζουμε και απλώς θέλαμε να βάλουμε την πρόκληση στους εαυτούς μας να κολυμπήσουμε και σε άλλα νερά. Το δύσκολο λοιπόν σε αυτήν την τριπλή ιδιότητα ήταν η ποσότητα των ευθυνών και οι πολλαπλές λειτουργίες που έπρεπε να αναπτύξουμε. Να σκεφτόμαστε πέραν του ρόλου και τα λόγια μας, τι ιστορία θέλουμε να πούμε, τον τρόπο που θα το πετύχουμε, το ρόλο του άλλου, τον υποκριτικό κώδικα της παράστασης και πολλά άλλα. Δεν ξέρω ειλικρινά τι έχουμε καταφέρει σαν αποτέλεσμα, σίγουρα όμως ξέρω πως βγαίνουμε από αυτό το εγχείρημα πολύ κερδισμένοι σε θέμα τριβής με το θέατρο και τους μηχανισμούς του».

Οι προκλήσεις στη συνεργασία

Α. Κ. «Η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν χρονική. Η εκτός Κλοτίλδης εργασία μας επέβαλλε διαφορετικές καθημερινότητες που έπρεπε να συντονίσουμε. Επίσης, δεν καταμερίσαμε μεταξύ μας τις ευθύνες σκηνοθεσίας και διασκευής. Ετσι η λήψη κάθε απόφασης ήταν προϊόν διαλόγου. Στα περισσότερα βρήκαμε κοινό τόπο και σε άλλα εμπιστευτήκαμε τυφλά ο ένας τον άλλον».

Γ. Σ. «Το πιο προκλητικό στοιχείο στη συνεργασία μας με την Αμαλία, θα έλεγα πως ήταν η απόλυτη ελευθερία. Συνηθίζουμε να βρίσκουμε τα λάθη με ευκολία όντας σε άλλες δουλειές ή παρακολουθώντας μια παράσταση, και τώρα βρεθήκαμε να είμαστε απόλυτα ελεύθεροι με όλες τις επιλογές στα χέρια μας. Από τη διασκευή, τη σκηνοθεσία, την υποκριτική μας, μέχρι την κλίση του φωτός στην τάδε σκηνή, το χρώμα του κουστουμιού μας ή την αφίσα. Και φυσικά το πιο δύσκολο κομμάτι είναι το τελικό αποτέλεσμα να αντιπροσωπεύει και τους δυο όσο το δυνατόν περισσότερο».

Ταυτότητα της παράστασης

«Το Πεπρωμένο Ονομάζεται Κλοτίλδη» του Τζοβάνι Γκουαρέσκι

Διασκευή και Σκηνοθεσία: Αμαλία Καβάλη-Γιάννης Σοφολόγης

Πρωτότυπη Μουσική: Gary Salomon

Σκηνικά: Ζωή Μολυβδά-Φαμέλλη

Κουστούμια: Βασιλική Σύρμα

Φωτισμοί: Ελίζα Αλεξανδροπούλου

Ερμηνεία: Αμαλία Καβάλη – Γιάννης Σοφολόγης

Μουσικός επί σκηνής: Gary Salomon

Bios (Πειραιώς 84, τηλ. 210-3425.335) από 26/1 και κάθε Πέμπτη με Κυριακή στις 21.00. Έως 5/2