Περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες χρήστες του Ίντερνετ, συνεχίζουν να χρησιμοποιούν τον ίδιο κωδικό πρόσβασης για όλες τις διαδικτυακές τους υπηρεσίες.
Μέχρι και πρόσφατα, ζητήματα όπως «κωδικός πρόσβασης», «ηλεκτρονικό ψάρεμα», «κρυπτογράφηση» και «εισβολή στο λογαριασμό», δεν αποτελούσαν ενδιαφέρον θέμα συζήτησης.
Έτσι, συνεχόμενους αριθμούς από το πληκτρολόγιο, όπως π.χ. 1, 2, 3, 4 ακόμα και την ίδια τη λέξη «password», εξακολουθεί να χρησιμοποιεί ως κωδικούς αναγνώρισης για τους λογαριασμούς του, μεγάλο ποσοστό των Ελλήνων, παρά το γεγονός ότι όσο περνούν τα χρόνια αυξάνονται οι διαδικτυακοί κίνδυνοι.
Σύμφωνα με έρευνα που έκανε η YouGov για λογαριασμό της Google, με αφορμή την αυριανή Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου, περισσότεροι από τους μισούς (54%) ερωτηθέντες στην Ελλάδα που γεννήθηκαν μετά το 1980, χρησιμοποιούν τον ίδιο κωδικό πρόσβασης για κάποιους ή για τους περισσότερους από τους λογαριασμούς τους, κυρίως (το 72%) επειδή είναι δύσκολο να θυμούνται πολλούς κωδικούς πρόσβασης.
Επιπλέον, το 12% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι έχουν χρησιμοποιήσει στο παρελθόν τη λέξη «password», το 14% έναν συνδυασμό από συνεχόμενα νούμερα στο πληκτρολόγιο, ενώ το 20% χρησιμοποιούσαν τη στιγμή της έρευνας έναν κωδικό πρόσβασης που περιλάμβανε το όνομά τους ή τα αρχικά τους.
Συνολικά, το 52% δήλωσαν ότι οι γονείς τους δεν τους έχουν μιλήσει ποτέ για την διαδικτυακή ασφάλεια και την σημασία της χρήσης ισχυρών κωδικών πρόσβασης.
Οι κωδικοί πρόσβασης, όπως αναφέρουν οι ειδικοί σε θέματα ασφάλειας του Ίντερνετ, είναι η πρώτη γραμμή άμυνας απέναντι στους εγκληματίες του διαδικτύου. Οι ίδιοι συστήνουν να χρησιμοποιείται ένας ξεχωριστός κωδικός πρόσβασης για καθέναν από τους σημαντικούς λογαριασμούς, όπως το e-mail και το e-banking.
Όσο μεγαλύτερος είναι ο κωδικός, τόσο πιο δύσκολο είναι να τον μαντέψει κάποιος. Μια καλή ιδέα είναι να σκεφτεί κάποιος μια φράση που μονάχα αυτός γνωρίζει και να την συσχετίσει με μια συγκεκριμένη ιστοσελίδα, ώστε να τον βοηθάει στην απομνημόνευσή της.
Επίσης, οι ειδικοί τονίζουν ότι μεγάλη προσοχή απαιτείται και για την αποφυγή του «ψαρέματος» (phishing). Μπορεί ένα e-mail που μοιάζει να προήλθε από ένα άτομο εμπιστοσύνης, να είναι ουσιαστικά η κορυφή του παγόβουνου μιας επίθεσης «ηλεκτρονικού ψαρέματος». Ο στόχος ενός απατεώνα «ηλεκτρονικού ψαρέματος» είναι απλός: να εξαπατήσει τον χρήστη του Ίντερνετ, να κλέψει προσωπικές πληροφορίες και τελικά να εισβάλει στον λογαριασμό του.
Την ίδια στιγμή, οι περισσότεροι γονείς στην Ελλάδα έχουν έλλειμμα πληροφόρησης σε σχέση με τους ψηφιακούς κανόνες, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ενημερωτικής εκστρατείας Kids@safety που δημιούργησε η Wind.
Σύμφωνα με αυτά:
* 7 στους 10 Έλληνες δεν γνωρίζουν από ποια ηλικία μπορεί ένα παιδί να έχει λογαριασμό Gmail
* 1 στους 2 Έλληνες πιστεύει ότι επιτρέπεται το «κατέβασμα» βίντεο από το YouTube.
* 4 στους 10 Έλληνες δεν γνωρίζουν σε τι μας ενημερώνει η «Πολιτική Απορρήτου» ενός ιστοχώρου.