Οι αντιδράσεις για την αντιμεταναστευτική πολιτική και το διάταγμα του Ντόναλντ Τραμπ που απασχολεί τις τελευταίες εβδομάδες την αμερικανική βιομηχανία του θεάματος επισκίασαν και τα βραβεία DGA. Συνεχίζοντας την πρόσφατη τακτική της καταδίκης των επιλογών του αμερικανού προέδρου από σκηνής, η 69η απονομή των βραβείων του Σωματείου Αμερικανών Σκηνοθετών πήρε από νωρίς τον ίδιο δρόμο. Στον εναρκτήριο λόγο του ο πρόεδρος της Ενωσης Πάρις Μπέρκλεϊ θύμισε πως σπουδαίοι σκηνοθέτες οι οποίοι μετανάστευσαν στην Αμερική δημιούργησαν εκεί εκπληκτικές ταινίες και κατέληξε πως η Ενωση θα αποτελεί πάντα «σπίτι για όλους τους καλλιτέχνες».

Ο μεγάλος νικητής της βραδιάς Ντάμιεν Σαζέλ, που πήρε το πρώτο του βραβείο DGA για το «La La Land», εξέφρασε την υποστήριξή του στον ιρανό συνάδελφό του Ασγκάρ Φαραντί, ο οποίος δεν θα μπορέσει να παραβρεθεί στα Οσκαρ, όπου η ταινία του «Ο εμποράκος» είναι υποψήφια στην κατηγορίας καλύτερης ταινίας, εξαιτίας της απαγόρευσης εισόδου μουσουλμάνων στη χώρα. Ο Εζρα Εντελμαν, που επικράτησε στην κατηγορία του καλύτερου ντοκιμαντέρ για το «O.J.: Made in America», σχολίασε πως νιώθει περίεργα αυτός να βρίσκεται σε μια λαμπερή τελετή τη στιγμή που γίνονται διαδηλώσεις εναντίον του Τραμπ και εμφύλιες συγκρούσεις συγκλονίζουν τη χώρα.

Ο Γκαρθ Ντέιβις, ο οποίος κράτησε το αγαλματίδιο της καλύτερης πρώτης ταινίας για το «Lion», αφιέρωσε το βραβείο του στον 8χρονο ινδό πρωταγωνιστή του Σάνι Πάγβαρ, αλλά απέφυγε να κάνει πολιτικές δηλώσεις, σχολιάζοντας αργότερα στους δημοσιογράφους πως «προτιμά ν’ αφήνει τις ταινίες του να προκαλούν συζητήσεις». Την ίδια τακτική ακολούθησε και ο Ρίντλεϊ Σκοτ που τιμήθηκε για το συνολικό του έργο ως σκηνοθέτης, αλλά δεν εξέφρασε κάποια πολιτική τοποθέτηση με την αιτιολογία ότι «έγινε πολλή συζήτηση για την πολιτική απόψε και είναι καλύτερα εγώ να μη μιλήσω γι’ αυτό».

Από πλευράς διοργάνωσης, πάντως, ασχολίαστη δεν έμεινε ούτε η έκθεση του Πανεπιστημίου του Σαν Ντιέγκο που έδειξε την έλλειψη διακεκριμένων γυναικών στο σκηνοθετικό πεδίο. Ενα χιουμοριστικό βιντεάκι που προβλήθηκε στη βραδιά χαρακτήρισε την κατάσταση «περισσότερο ένα φεστιβάλ λουκάνικων παρά ένα συνέδριο Ρεπουμπλικανών που συζητούν τα δικαιώματα αναπαραγωγής των έργων».