Το ΔΝΤ εμφανίστηκε διχασμένο στη χθεσινή απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του για την Ελλάδα. Δύο γραμμές για το εάν το δέον για το ελληνικό πρόγραμμα είναι πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% ή 1,5% από το 2018 και μετά. Μάλιστα, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στη γραμμή του 3,5% συντάχθηκαν κυρίως τα ευρωπαϊκά κράτη-μέλη.

Την ίδια ώρα, όμως, όπως προκύπτει από την επίσημη ανακοίνωση, η λήψη πρόσθετων μέτρων θεωρείται μονόδρομος. Και ανεξάρτητα από το εάν κινούνται στην κατεύθυνση της αναδιανομής –όπως υποστηρίζει το ΔΝΤ όταν συνιστά κόψτε το αφορολόγητο και τις φοροαπαλλαγές για να μειώσετε τους φορολογικούς συντελεστές ή κόψτε τις συντάξεις για να εφαρμόσετε καλύτερη κοινωνική πολιτική –με ουδέτερο δημοσιονομικό αποτέλεσμα ή στην κατεύθυνση των πρόσθετων σκληρών μέτρων για να επιτευχθούν υψηλότερα πρωτογενή πλεονάσματα, συνιστούν κατά την άποψη του υπουργού Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτου λανθασμένη συνταγή.

Τόσο ο υπουργός Οικονομικών όσο και ο διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος, με επιστολές τους οι οποίες ενσωματώθηκαν στην έκθεση η οποία δημοσιοποιήθηκε επισήμως χθες το βράδυ, λένε ευθέως στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο ότι κάνει για μία ακόμα φορά λάθος με τα νούμερα, αυτά τα οποία, κατά την προσφιλή έκφραση του Ταμείου, «πρέπει να βγαίνουν». Μάλιστα, ο Γιάννης Στουρνάρας κάνοντας ένα βήμα παραπέρα σημειώνει ότι το Ταμείο χάνει την ευκαιρία να είναι δίκαιο απέναντι στην Ιστορία, καθώς κριτικάρει όλους τους άλλους εκτός από τον εαυτό του.

Νωρίτερα, ο πρόεδρος του Eurogroup Γερούν Ντεϊσελμπλούμ εξέφρασε έκπληξη για τη σκληρότητα των προτάσεων της έκθεσης, ενώ χαρακτήρισε ξεπερασμένες τις εκτιμήσεις του, ιδίως αυτές οι οποίες επηρεάζονται από την ανάπτυξη, μέτωπο στο οποίο η ελληνική οικονομία πηγαίνει καλύτερα από ό,τι εκτιμά το Ταμείο.

ΘΗΛΙΑ ΤΟ ΧΡΕΟΣ. Το ΔΝΤ με την έκθεσή του υποστηρίζει ότι το δημόσιο χρέος είναι απολύτως μη βιώσιμο. Διατυπώνει μάλιστα στις βασικές του προβλέψεις την εφιαλτική εκτίμηση ότι το 2060 το δημόσιο χρέος θα έχει αναρριχηθεί στο 275% του ΑΕΠ, με το ύψος των χρηματοδοτικών αναγκών στο 62% του ΑΕΠ.

Στη συνεδρίαση, ούτε σε αυτή την πρόβλεψη δεν υπήρξε ομοφωνία. Οπως ανακοινώθηκε, ορισμένοι «είχαν διαφορετικές απόψεις για τη δημοσιονομική πορεία και τη βιωσιμότητα του χρέους». Στο σημείο αυτό, μάλλον θα πρέπει να συνυπολογιστεί η απροθυμία της ευρωζώνης να αποφασίσει άμεσα πρόσθετα μεσοπρόθεσμα μέτρα για τη διευθέτηση του χρέους, όπως απαιτεί το ΔΝΤ προκειμένου να εξετάσει το ενδεχόμενο συμμετοχής του στο τρίτο πρόγραμμα.

Σχολιάζοντας τις θέσεις του ΔΝΤ για μεγαλύτερη ελάφρυνση, ο απερχόμενος ολλανδός υπουργός Οικονομικών και επικεφαλής του Eurogroup δήλωσε πως «έχουμε ήδη προχωρήσει σε ορισμένη ελάφρυνση και αν απαιτηθεί επιπλέον και η Ελλάδα συνεχίσει σε εποικοδομητικό δρόμο, τότε θα κάνουμε περισσότερα».

Επί του παρόντος, όμως, η ευρωζώνη συνεχίζει να μην κάνει το παραμικρό βήμα στο μέτωπο του χρέους απαιτώντας την προηγούμενη ολοκλήρωση της αξιολόγησης και η ελληνική κυβέρνηση όσο δεν παίρνει διαβεβαιώσεις για το χρέος, ικανές να οδηγήσουν σε ένταξη στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, απορρίπτει τα μέτρα.

ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΟΥ. Σύμφωνα με ορισμένες ευρωπαϊκές πηγές, τις επόμενες ημέρες θα καταβληθεί μία ακόμα προσπάθεια συμβιβαστικής λύσης. Πηγές του υπουργείου Οικονομικών δεν επιβεβαίωσαν χθες δημοσιεύματα σύμφωνα με τα οποία ο Ευκλείδης Τσακαλώτος προετοιμάζεται να αναλάβει νέες πρωτοβουλίες εξεύρεσης κοινού τόπου με τους θεσμούς, ενώ ευρωπαϊκές πηγές δεν επιβεβαίωναν τα δημοσιεύματα περί πρωτοβουλίας Ντεϊσελμπλούμ με τον ίδιο στόχο τις επόμενες ημέρες. Κανείς βεβαίως δεν λέει ότι το παιχνίδι τελείωσε και δεν θα εκδηλωθεί μια νέα προσπάθεια συμβιβασμού. Ο επόμενος επίσημος σταθμός για τη διερεύνηση μιας τέτοιας πιθανότητας είναι η αυριανή συνεδρίαση του EuroWorking Group. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, θεωρείται σχεδόν αδύνατο να υπάρξει συμφωνία στις 20 Φεβρουαρίου, οπότε είναι προγραμματισμένη η επόμενη συνεδρίαση του Eurogroup. Το σενάριο της συμφωνίας απαιτεί πολλαπλάσιο χρόνο, εάν είναι τελικά εφικτή.