Ενα τεντωμένο φύλλο spandex λειτουργεί σαν ευαίσθητη μεμβράνη που σε κάθε άγγιγμα «ζωντανεύει» και ανάλογα με την ένταση και την ταχύτητα της πίεσης παράγει διαφορετικούς ήχους και οπτικά μοτίβα. Ο επισκέπτης εισάγεται σε έναν multimedia κόσμο στον οποίο διαμορφώνει το τελικό αποτέλεσμα. Πιο απλά: κατά κάποιο τρόπο δημιουργεί μουσική σύνθεση! Το installation «Mizaru» ξετυλίγει το νήμα του κύκλου «+αισθήσεις» την Παρασκευή στην αίθουσα MC3 του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, συνδυάζοντας τον ήχο με την αφή! Ηταν άλλωστε και η αφορμή για να δημιουργηθούν οι δράσεις που φιλοξενούνται τις επόμενες τρεις μέρες στην αίθουσα Banquet του ΜΜΑ. «Αυτή η περφόρμανς κλείνει και την ουσία του τριημέρου. Η ελευθερία της τέχνης, αυτής που υπάρχει μέσα μας, βρίσκει πάντα δρόμο να ελευθερωθεί αν προκύψει μια καλή αφορμή. Ενα ερέθισμα που θα την κάνει ορατή και θα της δώσει σχήμα» εξηγεί ο ιθύνων νους της δράσης αυτής Σοφία Τοπούζη. Την ιδέα πήρε από την παράσταση «Narcissus» της Καλλιόπης Τσουπάκη, η οποία ζει και εργάζεται στην Ολλανδία, μια παράσταση που μπερδεύει τις αισθήσεις της ακοής, όρασης και όσφρησης –και στην αρχή της παράστασης θα μιλήσει για τη σχέση τής μουσικής και των αρωμάτων. Στην ουσία πρόκειται για ένα πείραμα μέσα στο οποίο η συνθέτρια συνεργάζεται με την αρωματοποιό Tanja Deurloo.

Η συνέχεια δίνεται το Σάββατο με τον «Rossini… σε δείπνο». Ο σεφ Γιάννης Στανίτσας, ο σομελιέ μπίρας Πολ Εμμανουηλίδης και δύο πιανίστες μπερδεύουν τις γεύσεις με τις νότες. Οπως λέει η Σοφία Τοπούζη, «αφορμή είναι ένα από τα τελευταία έργα του Τζοακίνο Ροσίνι –μεγάλος λάτρης των γκουρμέ απολαύσεων, εκτός από λαμπρός μουσουργός με αστείρευτο χιούμορ». Θα ακουστούν οι συνθέσεις του «Quatre hors d’œuvres et quatre mendiants» («Τέσσερα ορεκτικά και τέσσερα γαλλικά επιδόρπια») για σόλο πιάνο από το Βιβλίο ΙV του έργου «Péchés de vieillesse» («Αμαρτήματα του γήρατος»). Θέμα τους, τέσσερα νόστιμα συστατικά ορεκτικών (ραπανάκια, αντζούγιες, αγγουράκια τουρσί, βούτυρο) καθώς και τα βασικά υλικά του γαλλικού γλυκίσματος mendiant (αποξηραμένα σύκα, αμύγδαλα, σταφίδες, φουντούκια). Τα μουσικά μέρη, που είναι συνολικά οκτώ, παρουσιάζονται ανά δύο. Η ακρόαση της κάθε μουσικής ενότητας συνδυάζεται με ταυτόχρονη γευσιγνωσία εδεσμάτων, εμπνευσμένων από τη γαστρονομία του Ροσίνι, μετά ζυθοποσίας, αλλά και σχολιασμού εκ μέρους των συντελεστών όσο διαρκεί το σερβίρισμα.

Ο κύκλος των αισθήσεων κλείνει την Κυριακή με την όραση. Η βουβή ταινία του πρωτοπόρου σοβιετικού κινηματογραφιστή Τζίγκα Βερτόφ (1896-1954) «Ο άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή» θα προβληθεί με συνοδεία ζωντανής μουσικής που γράφτηκε από τον Αλέξανδρο Μούζα ειδικά για το φιλμ του Βερτόφ. Πρόκειται για νέα σύνθεση που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

INFO

«+αισθήσεις» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη, τηλ. 210-7282.333), 17, 18, 19/2.