Η Κομισιόν επικαλείται τη μη συμμόρφωση της Ελλάδας στην αιτιολογημένη γνώμη που της είχε αποστείλει από τον Σεπτέμβριο του 2015 ζητώντας την επιβολή κανονικού συντελεστή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο τσίπουρο και στην τσικουδιά. Ζητά για λόγους ανταγωνισμού αλλά και συμμόρφωσης με το κοινοτικό δίκαιο να καταργηθεί η έκπτωση για το τσίπουρο καθώς δεν μπορεί τα κράτη-μέλη να έχουν δύο παραδοσιακά προϊόντα σε ειδικό καθεστώς φορολόγησης.
Οπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Επιτροπή, στην Ελλάδα δεν ισχύει σήμερα καμία παρέκκλιση όσον αφορά τα αλκοολούχα ποτά τσίπουρο και τσικουδιά, για τα οποία εφαρμόζεται μειωμένος συντελεστής Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (50%), καθώς και εξαιρετικά μειωμένος συντελεστής (γύρω στο 6%) όταν παράγονται από μικρούς παραγωγούς, τους λεγόμενους «διήμερους» αποσταγματοποιούς. Αποτέλεσμα είναι η Ελλάδα να παραβιάζει τους κανόνες της ΕΕ, δεδομένου ότι ευνοεί την εγχώρια παραγωγή αυτών των αλκοολούχων ποτών, και έρχεται σε αντίθεση με την αρχή που απαγορεύει την εσωτερική φορολογία, η οποία συνεπάγεται έμμεση προστασία των εγχώριων προϊόντων.
Το ενδεχόμενο επιβολής κανονικού συντελεστή ΕΦΚ στο τσίπουρο και στην τσικουδιά έχει προκαλέσει ήδη αναστάτωση στους παραγωγούς τσίπουρου καθώς, εφόσον ισχύσει, θα οδηγήσει σε αύξηση των τιμών αλλά παράλληλα θα δώσει ισχυρό κίνητρο για αύξηση της παράνομης διακίνησης των συγκεκριμένων αλκοολούχων ποτών, που, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ, εκτιμάται ότι το 2014 άγγιξε τα 24 εκατ. λίτρα, με τις ετήσιες απώλειες φορολογικών εσόδων από την παράνομη διακίνηση να υπερβαίνουν τα 300 εκατ. ευρώ ετησίως. Είναι ενδεικτικό ότι 320 τόνοι που κατασχέθηκαν στις αρχές του 2016 στην περιοχή της Λάρισας αντιστοιχούσαν στο 14% της ετήσιας κατανάλωσης εμφιαλωμένου τσίπουρου των επίσημων αποσταγματοποιών και στο 5%-7% της ετήσιας δηλούμενης παραγωγής χύμα τσίπουρου. Εάν η ποσότητα αυτή φορολογούνταν όπως το τσίπουρο των επίσημων αποσταγματοποιών, θα απέφερε στα δημόσια ταμεία περίπου 1,7 εκατ. ευρώ από τον ΕΦΚ και μισό εκατ. ευρώ από τον ΦΠΑ.