Σχέδιο εκτεταμένης ενοποίησης ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, οι οποίες θα γίνουν 40 από περίπου 160 ειδικότητες και υποειδικότητες σήμερα, αλλά και δραστικό ψαλίδι στις αποσπάσεις επεξεργάζεται το υπουργείο Παιδείας.
Μετά την ανακοίνωση του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου προς την ΟΛΜΕ στα τέλη Ιανουαρίου, ότι τελικά ούτε φέτος θα γίνουν μόνιμες προσλήψεις, στο επιτελείο του Αμαρουσίου κάνουν καθημερινά ασκήσεις επί χάρτου για το πώς θα εξοικονομηθούν θέσεις εκπαιδευτικών ενόψει της επόμενης σχολικής χρονιάς που αναμένεται –ξανά… –πολύ δύσκολη.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», τα βασικά σημεία του υπό επεξεργασία σχεδίου περιλαμβάνουν ενοποιήσεις ειδικοτήτων κυρίως στην Τεχνική Εκπαίδευση και περικοπές κατά περίπου 20% των αποσπάσεων εκπαιδευτικών. Ηδη κατά πληροφορίες, προσχέδιο ενοποιήσεων έχει δοθεί από το υπουργείο στην ΟΛΜΕ, η οποία επιφυλάχθηκε να το μελετήσει. Στο προσχέδιο προβλέπονται 40 ειδικότητες με μεγάλες ενοποιήσεις ανάμεσα στις πολλές της Τεχνικής Εκπαίδευσης. Ερώτημα παραμένει αν θα προκριθούν ενοποιήσεις και στη Γενική Εκπαίδευση, όπως λ.χ. αν θα ενοποιηθούν οι ειδικότητες των φυσικών, χημικών, βιολόγων, γεωλόγων και φυσιογνωστών υπό τη νέα ειδικότητα των φυσικών επιστημών.
Αυτό θα επέτρεπε από τη μια καλύτερη κατανομή στα σχολεία, από την άλλη όμως θα ξεσήκωνε πολλές αντιδράσεις των εκπαιδευτικών. Στόχος είναι η εξοικονόμηση θέσεων, καθώς οι διδακτικές ώρες των ειδικοτήτων θα πάψουν να “σπάνε” και θα καλύπτονται ευκολότερα. Το σήμα για τις συγχωνεύσεις έδωσε ο ίδιος ο Κώστας Γαβρόγλου προχθές στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής όπου ανέφερε ότι “έχουμε έναν απίστευτο κόμπο τον οποίο πρέπει να αρχίσουμε να δούμε πως θα ξελύσουμε. Ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι 40 ειδικότητες. Δεν λέω ότι είναι καλύτερο. Με τόσες ειδικότητες όμως που υπάρχουν σήμερα, δεν βγαίνει πρόγραμμα”.
Η προϊστορία των συγχωνεύσεων
Οι ενοποίηση των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων δεν είναι καινούργια ιστορία. Οι πρώην υπουργοί Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου και Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος είχαν επιχειρήσει να την εφαρμόσουν, αλλά δεν προχώρησαν και το σχέδιο έμεινε στο συρτάρι. Από την άνοιξη του 2014, εξάλλου, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) είχε προτείνει μείωση σε 40 με τη δημιουργία ενιαίων ειδικοτήτων, κάτι που θα είχε ως αποτέλεσμα την καλύτερη οργάνωση της κατανομής, την κάλυψη οργανικών θέσεων από μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών και τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου. Τότε μάλιστα κυκλοφόρησαν δύο σενάρια ομαδοποιήσεων, το ένα με 40 ειδικότητες και το άλλο με 52. Αργότερα και ο πρώην υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης εξήγγειλε την ενοποίηση –όσο και την κατάργηση των ολιγομελών τμημάτων μαθητών –αλλά ούτε κι εκείνος πρόλαβε να προχωρήσει.
Πάντως μάχιμοι εκπαιδευτικοί έλεγαν χθες στα «ΝΕΑ» ότι αν και ένας εξορθολογισμός του σημερινού κατακερματισμού ειδικοτήτων θα μπορούσε να γίνει αποδεκτός, δεν θα γίνει εύκολα αποδεκτή από την εκπαιδευτική κοινότητα καμιά αλλαγή και ενοποίηση ειδικοτήτων αν δεν τοποθετηθούν πρώτα οι ειδικότητες στα σχολεία. “Ισως οι ενοποιήσεις είναι ο προπομπός και για συγχωνεύσεις τομέων ακόμα και Επαγγελματικών Λυκείων”, έλεγαν χαρακτηριστικά, υπενθυμίζοντας ότι στον υπό εξέλιξη διάλογο για τις αλλαγές στην παιδεία το ΙΕΠ έχει προτείνει κοινή Α’ λυκείου σε Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια, γεγονός που προϊδεάζει για περικοπή πολλών τεχνικών ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ -εφόσον σε ενδεχόμενο κοινό πρόγραμμα τα μαθήματα Γενικής Παιδείας θα έχουν πρωτεύοντα ρόλο.
Αποσπάσεις και ωράριο αντί αναπληρωτών
Η προσπάθεια εξοικονόμησης ανθρώπινου δυναμικού με στόχο την πρόσληψη λιγότερων αναπληρωτών το ερχόμενο έτος θα συμπληρωθεί με ψαλίδι στις αποσπάσεις. Οπως είπε χθες ο Κώστας Γαβρόγλου (στην τηλεόραση του Σκάι), σχεδιάζει περιορισμό των αποσπάσεων εκπαιδευτικών κατά 20% το ερχόμενο έτος. Εφόσον επιτευχθεί θα εξοικονομήσει περίπου 500 θέσεις.
Στις πίσω σκέψεις στελεχών του υπουργείου εάν οι θέσεις που θα εξοικονομηθούν από τις αποσπάσεις και την ενοποίηση ειδικοτήτων δεν φανούν αρκετές, υπάρχει σύμφωνα με τις πληροφορίες και το ενδεχόμενο μικρής αύξησης του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών. Η προοπτική αυτή βέβαια θα συναντήσει ισχυρές αντιδράσεις και δεν θα προκριθεί παρά ως έσχατο μέτρο αν τα κονδύλια αποδειχθεί ότι δεν επαρκούν για προσλήψεις όσων αναπληρωτών θα απαιτηθούν το ερχόμενο έτος. Για το θέμα έχει ενδιαφέρον να δούμε τι θα αναφέρει και η επικαιροποιημένη έκθεση του ΟΟΣΑ για την ελληνική εκπαίδευση, που αναμένεται να δημοσιοποιηθεί το επόμενο διάστημα.