1 Η παρέμβαση του ΣΥΡΙΖΑ για μια υπερώριμη (34 χρόνια μετά την ψήφιση του ιδρυτικού νόμου για το ΕΣΥ) ανθρωποκεντρική μεταρρύθμιση του Πρωτοβάθμιου Συστήματος Υγείας προφανώς ανταποκρίνεται στις ανάγκες της χώρας σε μια πολύ δύσκολη οικονομική περίοδο για τους πολίτες. Συμβάλλει  στην ισότιμη – δωρεάν και άμεση – πρόσβαση σε δημόσιες υπηρεσίες υγείας, στην αποσυμφόρηση των νοσοκομείων, στην προσέλκυση και αξιοποίηση των νέων γιατρών, στην ελαχιστοποίηση της ιδιωτικής οικονομικής επιβάρυνσης των πολιτών. Περιλαμβάνει το Βραχυπρόθεσμο Στάδιο (2017-19) με τη δημιουργία 240 Τοπικών Μονάδων Υγείας (ΤΟΜΥ) σε 62 αστικές περιοχές, που θα καλύψει το 25% του πληθυσμού. Θα στελεχώνονται από 1.400 οικογενειακούς γιατρούς ΠΑΑ (γενικούς γιατρούς, παθολόγους, παιδιάτρους) και διεπιστημονική ομάδα 1.700 στελεχών με συμβάσεις εργασίας 24 μηνών (νοσηλευτές, επισκέπτες υγείας, κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους…). Οι νέες δομές θα αξιολογούνται από τη πρώτη ημέρα της λειτουργίας τους βάσει στόχων. Το ετήσιο κόστος ανέρχεται στα 85 εκατ. ευρώ. Το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα (2020-23) αναπτύσσει άλλες 180 ΤΟΜΥ για να καλυφθεί το 60% του πληθυσμού και η πλήρης ανάπτυξη του δικτύου γίνεται από το Μακροπρόθεσμο Πρόγραμμα (2023-27).

2 Ο ΕΟΠΥΥ έχει πολύ σημαντικό ρόλο στην ποιοτική ολοκλήρωση του ΕΣΥ. Καλείται να αναζητά, στη βάση του Ηλεκτρονικού Ατλαντα Υγείας, υπηρεσίες για τους ασφαλισμένους του κυρίως από τον δημόσιο τομέα, επικουρικά από τον ιδιωτικό, και να τις χρηματοδοτεί με κριτήρια τις κατευθυντήριες οδηγίες ιατρικών πράξεων – παρακλινικών εξετάσεων του νέου ΕΚΠΥ, την ενεργοποίηση της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης, τη δημιουργία συστήματος αξιολόγησης τεχνολογίας υγείας (ΗΤΑ), καθώς και θεραπευτικά – διαγνωστικά πρωτόκολλα για δεοντολογική χρήση διαγνωστικών εξετάσεων και φαρμάκων.