Η ιστορία του taxibeat, της πετυχημένης εφαρμογής που εξαπλώθηκε σε δύο ηπείρους και εξαγοράστηκε πρόσφατα από την Daimler, αποδεικνύει τι μπορεί να κάνουν δημιουργικά μυαλά σε εποχές σαν κι αυτήν. Η υπηρεσία εξαγοράστηκε από το γερμανικό κολοσσό αυτοκίνησης και, όπως ανακοίνωσε ο ιδρυτής της εφαρμογής Νίκος Δρανδάκης, με τα νέα κεφάλαια η ομάδα της Αθήνας αναμένεται να διπλασιαστεί τον επόμενο χρόνο, με έμφαση στο επιστημονικό προσωπικό. Θα προσλάβει δηλαδή μηχανικούς, προγραμματιστές και σχεδιαστές εφαρμογών. Στόχος είναι η αξιοποίηση των ανεκμετάλλευτων ταλέντων στη χώρα αλλά και η επιστροφή κάποιων από τα σπουδαία μυαλά που έφυγαν τα προηγούμενα χρόνια λόγω κρίσης.
Η εξαγορά του taxibeat ήταν η πρώτη ίσως μεγάλη ιστορία επιτυχίας στο ελληνικό οικοσύστημα των νεοφυών επιχειρήσεων. Η εταιρεία κατάφερε να αντέξει στον χρόνο και στον ανταγωνισμό, να καθιερωθεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και να μεγαλώσει. Και να αποτελέσει οδηγό για τις υπόλοιπες εταιρείες που φυτρώνουν καθημερινά σε ένα κίνημα που ξεκινάει από τη βάση –από παιδιά που συναντιούνται στα πανεπιστήμια όχι για να οργανώσουν καταλήψεις ή να δείρουν τους καθηγητές τους, αλλά για να προωθήσουν τεχνολογικές καινοτομίες και να αλλάξουν ριζικά τον τρόπο λειτουργίας μιας αγοράς, εξελίσσοντάς την και μεταφέροντάς την στην ψηφιακή εποχή.
Ευτυχώς για το οικοσύστημα το κράτος και το πολιτικό σύστημα έχουν μείνει μακριά από τη χρηματοδότηση, τη διαμόρφωση των ιδεών ή τον σχεδιασμό των δομών του. Συχνά οι πολιτικοί συναντούν τους εκπροσώπους του για να καδραριστούν δίπλα στους νέους και πετυχημένους, λίγοι πάντως καταλαβαίνουν τις δομές και τον τρόπο λειτουργίας του συστήματος. H κοινότητα δεν έχει ανάγκη τη στήριξη της πολιτείας, αφού έχει προσαρμόσει τα μοντέλα δικτύωσης του εξωτερικού στην Ελλάδα, διαθέτοντας θεσμούς αλλά και ευκαιρίες συναντήσεων με ξένους ειδικούς που ανοίγουν δρόμους ή διαύλους χρηματοδότησης. Αυτό που αντίθετα χρειάζεται το ελληνικό οικοσύστημα για να μπορέσει να αναπτυχθεί περισσότερο και να γεννήσει κι άλλες πετυχημένες εφαρμογές που θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας για χιλιάδες νέους και μορφωμένους είναι ένα διαφορετικό φορολογικό και ασφαλιστικό πλαίσιο λειτουργίας που θα δίνει τη δυνατότητα σε αυτούς που καινοτομούν να δοκιμάσουν, να αποτύχουν, να επανέλθουν και να ξαναπροσπαθήσουν. Ωστε κάποια στιγμή οι διεθνείς άγγελοι επενδυτές –όπως αποκαλούνται στη γλώσσα των χρηματαγορών –να πάψουν να θεωρούν την Ελλάδα κακό παράδειγμα επιχειρηματικότητας και να σταματήσουν να την προσπερνούν ακόμη κι αν βρουν μια καλή επενδυτική ευκαιρία.
«Δεν υπάρχουν καλές και κακές ιδέες. Υπάρχουν ιδέες οι οποίες εξελίσσονται» είχε πει στον γράφοντα το 2012 ο ιδρυτής της εφαρμογής Νίκος Δρανδάκης. «Αυτό που καθορίζει το εάν οι ιδέες σου θα εξελιχθούν προς το καλύτερο είναι το κοντινό σου περιβάλλον, και το ζητούμενο για την Ελλάδα σήμερα είναι να δημιουργήσει το περιβάλλον το οποίο θα εκτρέψει τις καλές ιδέες μέσα από τους δημιουργικούς ανθρώπους». Πέντε χρόνια μετά, η δημιουργία αυτού του περιβάλλοντος παραμένει –δυστυχώς –το ζητούμενο.