Το ξεκίνημα θα ήταν δυναμικό, χωρίς άλλες υποσημειώσεις, αν δεν υπήρχε η σκιά των 3 εκατομμυρίων ευρώ της Εθνικής Λυρικής Σκηνής πριν από την τελετή παράδοσης του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, την ερχόμενη Πέμπτη. Η χθεσινή ανακοίνωση για τη δοκιμαστική λειτουργία της Κεντρικής και Εναλλακτικής Σκηνής της Λυρικής –με το κατά κοινή ομολογία πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα –αποτυπώνει με τον πιο ευανάγνωστο τρόπο τις προθέσεις του καλλιτεχνικού διευθυντή της Λυρικής Σκηνής Γιώργου Κουμεντάκη, ο οποίος ήταν μέχρι πρότινος υπεύθυνος της Εναλλακτικής.

Κατά τη συνέντευξη Τύπου προέκυψε και το οικονομικό σύννεφο. Σύμφωνα με τον Γιώργο Κουμεντάκη, έως τις 31 Ιανουαρίου 2017 οι υποχρεώσεις της ΕΛΣ προς προμηθευτές, προσωπικό, καλλιτέχνες, εκμισθωτές κτιρίων, Εφορία, ασφαλιστικούς οργανισμούς και λοιπούς πιστωτές ανέρχονταν στο συνολικό ποσό των 3.115.287 ευρώ. Αρα προκύπτει ήδη ένα βάρος πριν από την αντίστροφη μέτρηση για τη λειτουργία της στο νέο της «σπίτι», η οποία σφραγίζεται μάλιστα από την εμφάνιση της Αγνής Μπάλτσα. Οπως ανέφερε στην ομιλία του ο Γιώργος Κουμεντάκης, η κορυφαία ελληνίδα μεσόφωνος με τη μοναδική καριέρα συνεργάζεται για πρώτη φορά με την Εθνική Λυρική Σκηνή.

Το αθηναϊκό κοινό στις 17 Οκτωβρίου 2017 θα την απολαύσει ως Κλυταιμνήστρα στην «Ηλέκτρα» του Ρίχαρντ Στράους, σε μουσική διεύθυνση Βασίλη Χριστόπουλου και σκηνοθεσία Γιάννη Κόκκου. Πρόκειται για έναν από τους εμβληματικούς της ρόλους, τον οποίο ερμηνεύει σε κορυφαία θέατρα παγκοσμίως –πρόσφατα τον ερμήνευσε στη Βιέννη και στο Αμβούργο. Ο συμβολισμός της επιλογής για τον Κουμεντάκη είναι πολλαπλός: «Επιλέξαμε ένα έργο ελληνικής θεματολογίας, εμπνευσμένο από τον μύθο των Ατρειδών, ο οποίος θα παίξει σημαντικό ρόλο συνολικά στον προγραμματισμό της επόμενης τριετίας, αλλά ταυτόχρονα ένα έργο του 20ού αιώνα, καθώς μία από τις προθέσεις μας είναι να φανεί ότι η όπερα, η λυρική τέχνη, το μουσικό θέατρο, δεν εξαντλείται στον 19ο αιώνα».

ΕΝΑΡΞΗ ΜΕ «ΤΟΠΙΑ». Απροσδόκητες και ενδιαφέρουσες παραγωγές υπόσχονται η συνεργασία της ΕΛΣ με ονόματα σπουδαίων και διεθνώς αναγνωρισμένων σκηνοθετών όπως του Θόδωρου Τερζόπουλου, του Γιάννη Χουβαρδά, αλλά και του Δημήτρη Παπαϊωάννου. Τα ονόματα των τραγουδιστών που λαμπρύνουν τις διεθνείς σκηνές αποτελούν το ανσάμπλ των πρωταγωνιστών: Μυρτώ Παπαθανασίου, Χριστίνα Πουλίτση, Δημήτρης Τηλιακός και Τάσης Χριστογιαννόπουλος.

Η έναρξη της δοκιμαστικής περιόδου είναι στις 31 Μαρτίου, για οκτώ παραστάσεις, με την παραγωγή του Μπαλέτου «Τοπία», όπου παρουσιάζουν χορογραφίες τους ο Μπενζαμέν Μιλπιέ, ο Αντώνης Φωνιαδάκης και ο Ντάγκλας Λι. Η πρώτη παραγωγή όπερας στην Κεντρική Σκηνή, κατά τη δοκιμαστική περίοδο, θα είναι ο «Μάκμπεθ» του Βέρντι, σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού και Ηλία Βουδούρη και σκηνοθεσία Λορέντσο Μαριάνι. Θα δοθούν πέντε παραστάσεις για το κοινό από τις 23 Απριλίου έως τις 3 Μαΐου, καθώς και δύο παραστάσεις για ειδικό κοινό: τους ανθρώπους που εργάστηκαν στην κατασκευή του ΚΠΙΣΝ και το προσωπικό της ΕΛΣ. Η Εθνική Λυρική Σκηνή στις 19 Μαΐου αποχαιρετά το θέατρο Ολύμπια με τη «Ρέα» του Σαμάρα, η οποία θα παρουσιαστεί σε ημισκηνοθετημένη μορφή, σε μουσική διεύθυνση Βύρωνα Φιδετζή και σκηνοθετική επιμέλεια Νίκου Διαμαντή.

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΣΚΗΝΗ. «Γεννιέται σε μια δύσκολη συγκυρία και καλείται να υποστηρίξει έναν απαιτητικό προγραμματισμό με λίγα μέσα και περιορισμένο προϋπολογισμό» υπογράμμισε ο Αλέξανδρος Ευκλείδης, που ανακοινώθηκε χθες ως νέος καλλιτεχνικός διευθυντής της Εναλλακτικής Σκηνής. Ο ίδιος παρουσίασε το αναλυτικό πρόγραμμα, όπου οι παραγωγές-ορόσημα είναι η νέα όπερα του Μηνά Μπουρμπουδάκη, βασισμένη στο «Ζ» του Βασίλη Βασιλικού, το «Λυκόφως των χρεών», μια παράφραση του «Λυκόφωτος των θεών» του Βάγκνερ, από τους Χαράλαμπο Γωγιό, Δημήτρη Δημόπουλο, Αλέξανδρο Ευκλείδη, το μιούζικαλ «Ερωτόκριτος» του Δημήτρη Μαραμή, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου, η animated όπερα της Λένας Πλάτωνος «Το αηδόνι του αυτοκράτορα», σε σκηνοθεσία The Boy (Αλέξανδρου Βούλγαρη), η μπαρόκ όπερα του Πέρσελ «Η βασίλισσα των ξωτικών», σε σκηνοθεσία του Γιάννη Σκουρλέτη και της Bijoux de Kant, η νέα όπερα για παιδιά του Θοδωρή Αμπαζή «Ο πρίγκιπας Ιβάν και το πουλί της φωτιάς».

ΤΑ ΦΕΣΤΙΒΑΛ. Το πρόγραμμα συμπληρώνουν τα φεστιβάλ Ημέρες Λατρευτικής Μουσικής, Ημέρες Μουσικού Θεάτρου, Ρετρομανία και οι συμπαραγωγές με το θέατρο Θησείον του Μιχαήλ Μαρμαρινού, καθώς και οι ομάδες μουσικού θεάτρου Ραφή και Oper(Ο). Οπως δήλωσε ο Αλέξανδρος Ευκλείδης στο «Νσυν», «στόχος μου είναι να συνεχίσω την πολιτική των αναθέσεων έργων που, όπως γίνεται αντιληπτό, προωθούν και καλλιεργούν την ελληνική δημιουργία». Το πρόγραμμα της νεοσύστατης σκηνής «συνυπογράφουν» και άλλα ονόματα που έχουν δώσει ήδη δείγμα αισθητικής γραφής: Κατερίνα Ευαγγελάτου, Μαρίνα Σάττι, Μαρία Φαραντούρη, Μάρκελλος Χρυσικόπουλος, Εκτορας Λυγίζος, Βίκτωρ Αρδίττης, Ακύλλας Καραζήσης, Φίλιππος Τσαλαχούρης, Βασίλης Νούλας, Ράνια Οικονομίδου, Πέτρος Τουλούδης, Δημήτρης Δημόπουλος, Ρένη Πιττακή, Αρης Μπινιάρης, Ειρήνη Βιαννέλη, Αρης Σερβετάλης.

Ο οικονομικός βραχνάς όμως εμφανίζεται κι εδώ. Ο προϋπολογισμός για την εν λόγω σκηνή, από τη δωρεά του Ιδρύματος, ανερχόταν στα 1.100.000 ευρώ και ο προγραμματισμός της, εφεξής, θα πρέπει να γίνεται με πολύ λιγότερα χρήματα, δηλαδή με 750.000 ευρώ. Αυτό θα έχει επίπτωση στην ποιότητα του έργου που ευελπιστεί να υλοποιήσει ο Αλέξανδρος Ευκλείδης; «Δεν θέλω να αλλάξω τη φυσιογνωμία και τη λογική όπου κινήθηκε ο Γιώργος Κουμεντάκης. Ως γνωστόν, αυτός ήταν μέχρι πρότινος ο διευθυντής και το πρόγραμμα που έχτισε ήταν με δικές του επιλογές. Οι λιγότερες οικονομικές δυνατότητες σίγουρα δεν διευκολύνουν τα πράγματα. Θα κάνουμε μικρότερες παραγωγές, ευελπιστούμε σε καλές συμπαραγωγές αλλά και στη γενναιοδωρία του Ιδρύματος».