Η αλατοθεραπεία και τα αλατοσπήλαια απειλούν τους χριστιανούς και την Ορθοδοξία; Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες η Μητρόπολη Γλυφάδας, η αλατοθεραπεία ανήκει στις εναλλακτικές θεραπείες και είναι ασυμβίβαστη με την ορθόδοξη πίστη και ζωή. Με το κείμενό τους οι υπεύθυνοι της μητρόπολης συστήνουν στους πιστούς να χρησιμοποιούν το αλάτι μόνο στη μαγειρική και τους προτρέπουν «να είναι προσεκτικοί, να μην καταφεύγουν σε εναλλακτικές θεραπείες ή αποκρυφιστικές πρακτικές και να μην ειδωλοποιούν προϊόντα, μεθόδους και χώρους».
Οι υπεύθυνοι της Μητρόπολης Γλυφάδας εξηγούν στο ενημερωτικό κείμενό τους –με το οποίο ουσιαστικά αφορίζουν την αλατοθεραπεία –πως όταν μιλούν για τη συγκεκριμένη θεραπεία δεν εννοούν «την απλή χρήση ενός ευλογημένου προϊόντος που έδωσε ο Θεός. Δεν εννοούμε δηλαδή την απλή πρόσληψη αλατιού στο φαγητό μας ή τη χρήση αλατόνερου, αλλά μια ολιστική μέθοδο η οποία συνιστά εμπειρία αναζωογόνησης του σώματος και του πνεύματος, σύμφωνα με τους ίδιους τους υποστηρικτές της». Σε εποχές σύγχυσης πνευματικής αλλά και οικονομικής εκμετάλλευσης, αναφέρει η μητρόπολη, «οφείλουμε να είμαστε επιφυλακτικοί σε ό,τι νέο μας προτείνεται. Υπενθυμίζουμε ότι οι λεγόμενες εναλλακτικές θεραπείες δεν έχουν απλώς αποκρυφιστικές προεκτάσεις, αλλά τα ίδια τα θεμέλιά τους ευρίσκονται στον εξωχριστιανικό και μάλιστα στον αποκρυφιστικό χώρο».
Μάλιστα, η μητρόπολη δεν περιορίζεται στις συστάσεις προς τους πιστούς, καλώντας τους να αποφύγουν την αλατοθεραπεία διότι σχετίζεται με τον αποκρυφισμό, αλλά έχει ερευνήσει και την αποτελεσματικότητά της. «Οι απλοί πολίτες οφείλουν να γνωρίζουν ότι, παρά τους ισχυρισμούς των προωθούντων τη μέθοδο, μελετητές και επιστημονικοί φορείς στο εξωτερικό κάνουν λόγο για έλλειψη επιστημονικής τεκμηρίωσης και, σε κάποιες περιπτώσεις, ακόμα και για επικινδυνότητα».
από την εποχή του Ιπποκράτη . Οι υπεύθυνοι αλατοσπηλαίων και αλατοθεραπείας που λειτουργούν στην Ελλάδα τονίζουν από την πλευρά τους πως αυτό που προσφέρουν είναι καθαρά ιαματικό. «Η αλατοθεραπεία δεν έχει να κάνει με θρησκείες ή αποκρυφισμό. Δεν μπαίνουν μέσα οι πελάτες και τους προσηλυτίζουμε, για παράδειγμα, στον βουδισμό ή σε άλλη θρησκεία» λέει με νόημα και φανερή έκπληξη για την ανακοίνωση της μητρόπολης η υπεύθυνη αλατοσπηλαίου που λειτουργεί στην περιοχή της Γλυφάδας Ελένη Αποστολίδου. Προσθέτει επίσης πως η αλατοθεραπεία είναι γνωστή από την εποχή του Ιπποκράτη και δεν είναι τίποτα άλλο από έναν χώρο με ορυκτό αλάτι. Στο κέντρο της προσφέρονται μάλιστα και συνεδρίες γιόγκα μέσα στο αλατοσπήλαιο. Ομως αυτό δεν σημαίνει –τονίζει –«πως κάποιος που έρχεται και κάνει γιόγκα απομακρύνεται από τον χριστιανισμό. Υπάρχουν άτομα που κάνουν γιόγκα και πάνε κάθε Κυριακή στην εκκλησία. Αλλοι πάλι κάνουν γιόγκα για λόγους ευλυγισίας ή για κάποιο πρόβλημα της σπονδυλικής στήλης, όχι για να μπουν στο μοτίβο του αποκρυφισμού». Με τέτοιες ανακοινώσεις πάντως, καταλήγει η Ελένη Αποστολίδου, η μητρόπολη αντί να προσελκύει τον κόσμο και τους νέους στην Εκκλησία, τελικά τους απωθεί».
Στο ίδιο μήκος κύματος ο ιδιοκτήτης ξενοδοχείου στο Λουτράκι Αριδαίας, μέσα στο οποίο λειτουργεί και αλατοσπήλαιο, και πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Λουτρακίου Αλμωπίας Ιωάννης Ουζούνης τονίζει πως «τίποτα το παράξενο δεν συμβαίνει μέσα στο αλατοσπήλαιο. Υπάρχει ορυκτό αλάτι το οποίο βοηθάει όσους έχουν προβλήματα ιγμορίτιδας, δερματικά, αναπνευστικά». Προσθέτει κι εκείνος ότι έχει εκπλαγεί και δεν μπορεί να καταλάβει πώς βγαίνει μία ανακοίνωση από έναν ιερωμένο και μία μητρόπολη και η οποία δυσφημεί γενικά τα αλατοσπήλαια και την αλατοθεραπεία.
«Εξάψαλμους» κατά εναλλακτικών θεραπειών έχουν εξαπολύσει στο παρελθόν και άλλες μητροπόλεις αλλά και η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, χαρακτηρίζοντάς τες βλάσφημες, δαιμονικές και επικίνδυνες για τον χριστιανισμό. Ειδικά η γιόγκα έχει μπει στο στόχαστρό τους.
Το 2015 και με αφορμή την καθιέρωση της 21ης Ιουνίου ως Παγκόσμιας Ημέρας Γιόγκα, η Ιερά Σύνοδος υπενθύμιζε στο χριστεπώνυμο πλήρωμα, ακολουθώντας τη γραμμή των «σκληρών» της Ιεραρχίας, ότι: «Η γιόγκα αποτελεί θεμελιώδες κεφάλαιο της θρησκείας του ινδουισμού, έχει ποικιλομορφία σχολών, κλάδων, εφαρμογών και τάσεων». Και τόνιζε, με κεφαλαία γράμματα, πως δεν αποτελεί «είδος γυμναστικής», ότι είναι απολύτως ασυμβίβαστη με την ορθόδοξη χριστιανική πίστη μας και δεν έχει καμία θέση στη ζωή των χριστιανών.
«ΑΡΝΗΣΗ ΤΗΣ ΠΙΣΤΗΣ». Το δρόμο γι’ αυτή την ασυνήθιστα σκληρή ανακοίνωση της Συνόδου είχε ανοίξει η Μητρόπολη Πειραιώς το 2009. Με ανακοίνωσή της προειδοποιούσε για τη γιόγκα πως δεν είναι απλή και αθώα μέθοδος χαλάρωσης όπως διαφημίζεται, «αλλά στάδιο του ινδουιστικού διαλογισμού που συνδέεται με την αντιχριστιανική θεωρία της μετεμψύχωσης (…). Η ενασχόληση με τη γιόγκα είναι άρνηση της ορθοδόξου πίστεως και βλασφημία κατά του Αγίου Πνεύματος». Τόνιζε ακόμη πως «οι διάφορες τεχνικές της γιόγκα δεν έχουν σχέση με την επιστήμη, αντίθετα έχουν τα χαρακτηριστικά της μαγείας». Και συμπλήρωνε: «Στις διάφορες σχολές γιόγκα διαπιστώνουμε την άμεση εξάρτηση των ασκουμένων από ινδουιστή δάσκαλο (γκουρού) που τους καθοδηγεί και τους αλλάζει το χριστιανικό όνομα».
Ανακοινώσεις για την «προστασία» των πιστών από τη γιόγκα είχαν εκδώσει κι άλλες μητροπόλεις την ίδια περίοδο. «Η γιόγκα είναι ασυμβίβαστη με τη χριστιανική πίστη και εφιστούμε την προσοχή των πιστών» αναφερόταν στην ανακοίνωση του αντιαιρετικού γραφείου Ρόδου. Οσο για τη Μητρόπολη Κυδωνίας και Αποκορώνου από την Εκκλησία της Κρήτης, σε κείμενό της επιχειρούσε να δείξει ότι η γιόγκα συνδέεται με άλλες θρησκείες. «Αν η γιόγκα, όπως νομίζεται, δεν έχει θρησκευτική χροιά, πώς είναι δυνατόν να συνδέεται με θρησκευτικά χαρακτηριστικά; Πώς δικαιολογείται η εμφάνιση υπερφυσικών, δαιμονικών δυνάμεων αν πρόκειται για μια καθαρά γυμναστική άσκηση ή επιστημονική μέθοδο θεραπείας;» σημείωνε.