Νέα ταλαιπωρία-καψώνι αναμένει το επιβατικό κοινό της Αθήνας, καθώς οι εργαζόμενοι της εταιρείας Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ) προχωρούν σε κλιμάκωση των κινητοποιήσεών τους με 24ωρες απεργίες, διεκδικώντας την αυτονομία τους εντός του συστήματος των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας! Την ώρα που στον ιδιωτικό τομέα καλπάζει η ανεργία και το επιβατικό κοινό της πρωτεύουσας έχει ανάγκη –περισσότερο από κάθε άλλη φορά –να μετακινείται με τα δημόσια μέσα μαζικής μεταφοράς, οι συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι του μετρό, του ηλεκτρικού και του τραμ προχωρούν σε απεργίες, αρχής γενομένης από αύριο Πέμπτη, αντιδρώντας σε νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου Μεταφορών, με την οποία εκχωρείται στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ) η εμπορική εκμετάλλευση σταθμών και χώρων της ΣΤΑΣΥ.
Σύμφωνα με απόφαση του συντονιστικού οργάνου των σωματείων εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ, οι 24ωρες απεργίες θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου, την Τετάρτη 1 Μαρτίου και την Παρασκευή 3 Μαρτίου.
«Μοναδικό αίτημά μας είναι να μην προχωρήσει, εδώ και τώρα, η νομοθετική ρύθμιση που προωθεί το υπουργείο Μεταφορών και μειώνει τα έσοδα της εταιρείας, απαξιώνοντάς την και ανοίγοντας τον δρόμο για να πωληθεί σε ιδιώτες» υποστηρίζουν σε σχετική ανακοίνωσή τους.
Μάλιστα, στην ίδια ανακοίνωση οι εργαζόμενοι στα μέσα σταθερής τροχιάς προσθέτουν: «Η ρύθμιση αποτελεί τον “δούρειο ίππο” για να διευκολύνει τα σχέδια των δανειστών ώστε να ιδιωτικοποιηθεί, ευκολότερα, η ΣΤΑΣΥ. Ομως, αυτά τα “κρυφά” σχέδια δεν θα περάσουν! Οι αστικές συγκοινωνίες θα παραμείνουν δημόσιες, παρέχοντας κοινωνικό έργο με όσο το δυνατόν δικαιότερη και φθηνότερη τιμολογιακή πολιτική!» καταλήγει η ανακοίνωση των εργαζομένων στα μέσα σταθερής τροχιάς.
Σημειώνεται ότι οι εργαζόμενοι της ΣΤΑΣΥ ουσιαστικά δεν επιθυμούν την οικονομική ενοποίηση (ομιλική λειτουργία) με τον ΟΑΣΑ και την εταιρεία Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ), παρότι σε επίπεδο καθημερινής λειτουργίας αυτό συμβαίνει εδώ και αρκετό καιρό. Ηδη, αρκετές λεωφορειακές γραμμές και δρομολόγια των τρόλεϊ της ΟΣΥ δεν «ανταγωνίζονται» πλέον τα μέσασταθερής τροχιάς, καθώς έχουν πάψει προ πολλού να εκτελούν ξεχωριστά δρομολόγια προς το κέντρο της Αθήνας.
Συγκεκριμένα, τα τελευταία χρόνια, τα δρομολόγια των λεωφορείων της ΟΣΥ λειτουργούν τροφοδοτικά προς το μετρό και τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, μεταφέροντας το επιβατικό κοινό στους σταθμούς της ΣΤΑΣΥ.
Επιβάτες και εισιτήρια. Από στοιχεία του ΟΑΣΑ προκύπτει ότι λόγω και της κρίσης οι επιβάτες που μετακινούνται καθημερινά με τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας ανέρχονται σε 1.450.000. Από το σύνολο αυτό, περίπου 1.050.000 επιβάτες ξεκινούν τη διαδρομή τους με τα λεωφορεία – τρόλεϊ και 400.000 με το μετρό και τον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο. Ωστόσο, στη συνέχεια, μεγάλος όγκος των επιβατών των λεωφορείων και των τρόλεϊ φτάνει στον τελικό προορισμό του μετεπιβιβαζόμενος στο μετρό και τον ηλεκτρικό.
Την ίδια στιγμή, σχεδόν το σύνολο των πωλήσεων από τις μηνιαίες κάρτες απεριορίστων διαδρομών γίνεται στους σταθμούς της ΣΤΑΣΥ, καθώς λειτουργούν περισσότερες ώρες κάθε μέρα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ένα μεγάλο μέρος των εσόδων της ΟΣΥ να καταλήγει αναγκαστικά στα ταμεία της ΣΤΑΣΥ.
«Ομιλοποίηση»
Το ζήτημα της «ομιλοποίησης» των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας προβλέπεται από τον Νόμο 4337/2015, που προσδιορίζει και τους τομείς κοινής λειτουργίας των συγκοινωνιακών φορέων της Αθήνας. Ειδικότερα, προβλέπεται ότι οι δράσεις που θα πρέπει να λειτουργήσουν ως ενιαίες μονάδες βρίσκονται σε πέντε διευθύνσεις: – Στο μάρκετινγκ. – Στην πληροφορική. – Στον έλεγχο κομίστρου. – Στις προμήθειες. – Στην οικονομική διαχείριση και στη διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού.