Mείωση των μαθημάτων που θα εξετάζονται στις προαγωγικές – απολυτήριες εξετάσεις της Β’ και Γ’ Λυκείου από το επόμενο έτος και αξιοποίηση των συνθετικών εργασιών στη διαδικασία αξιολόγησης των μαθητών προανήγγειλε χθες ο υπουργός Παιδείας.
Ο Κώστας Γαβρόγλου επέλεξε την ημέρα ανακοίνωσης του ημερολογίου των φετινών εξετάσεων, ενδοσχολικών και Πανελλαδικών –οι τελευταίες ξεκινούν την Τρίτη 6 Ιουνίου για τα ΕΠΑΛ και την επομένη για τα Γενικά Λύκεια, ενώ οι βαθμοί θα ανακοινωθούν στις 29 Ιουνίου –για να προϊδεάσει τους μαθητές ότι το επόμενο έτος οι δύο τελευταίες λυκειακές τάξεις θα αντιμετωπίσουν ενδοσχολικές εξετάσεις σε λιγότερα μαθήματα, παρότι το σύστημα με το οποίο θα φοιτούν θα παραμείνει το ίδιο, τουλάχιστον για ακόμα τρία χρόνια.
Το 2020 τα σπουδαία. Ετος ριζικών αλλαγών θα είναι πιθανότατα το 2020, δεδομένου ότι εξελίσσεται η συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για την αναμόρφωση του Λυκείου, στην οποία σήμερα έχουν κληθεί να καταθέσουν απόψεις ο πρώην υπουργός και πρόεδρος του ΕΣΥΠ Γεώργιος Μπαμπινιώτης, πρώην στελέχη του υπουργείου Παιδείας, πανεπιστημιακοί κ.ά. Στόχος είναι να διαμορφωθεί η πρόταση για το νέο Λύκειο και το εξεταστικό σύστημα ώστε, προτού τελειώσει η σχολική χρονιά, το υπουργείο Παιδείας να ενημερώσει σχετικά τους αποφοίτους του Γυμνασίου –τους οποίους και θα αφορούν οι αλλαγές.
Σημειώνεται ότι φέτος οι Πανελλαδικές Εξετάσεις έχουν πλέον αποσυνδεθεί από τις απολυτήριες και αφορούν αποκλειστικά την εισαγωγή σε πανεπιστημιακά και τεχνολογικά ιδρύματα. Κατά συνέπεια, είναι λογικό να έπονται των απολυτηρίων. Η διενέργεια των απολυτηρίων τον Μάιο, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, επιτρέπει να δοθεί πριν από την κατάθεση των Μηχανογραφικών δεύτερη ευκαιρία για λήψη απολυτηρίου σε όσους/ες δεν μπορέσουν να προαχθούν. Με τον Νόμο 4452 που ψηφίστηκε πρόσφατα στη Βουλή προβλέπεται στο τέλος Ιουνίου εξεταστική περίοδος για τους μετεξεταστέους της Γ’ Τάξης αλλά και των υπόλοιπων τάξεων. Με τον ίδιο νόμο καθιερώνεται για πρώτη φορά τρίτη εξεταστική περίοδος για τους τελειόφοιτους του Λυκείου, η οποία τοποθετείται στις αρχές Σεπτεμβρίου. Ετσι τους δίνεται η δυνατότητα, αφού θα λάβουν έγκαιρα το απολυτήριό τους, να εγγραφούν, αν το επιθυμούν, σε ΙΕΚ ή στη Β’ ΕΠΑΛ για να λάβουν κάποια ειδικότητα.
Μέτρα στο Γυμνάσιο. Σε ό,τι αφορά το Γυμνάσιο, στη φετινή σχολική χρονιά εφαρμόζονται ορισμένα πρώτα μέτρα που στοχεύουν στην αύξηση του διδακτικού χρόνου (μαθήματα έως τέλος Μαΐου) και στον περιορισμό του εξετασιοκεντρικού χαρακτήρα του σχολείου, καθώς και στην ενίσχυση της κριτικής σκέψης και δημιουργικότητας (θεματική εβδομάδα, συνθετικές και δημιουργικές εργασίες).
Οι συνθετικές εργασίες. Τα projects που θα αντικαταστήσουν τις εξετάσεις σε ορισμένα μαθήματα της Β’ και Γ’ Λυκείου, σύμφωνα με τις τρέχουσες οδηγίες για την εκπόνησή τους, αφορούν τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα και δύνανται να είναι είτε ομαδικές είτε ατομικές. Ως προς τη μορφή τους, μπορεί να είναι μικρές πραγματείες ή συλλογές ή κατασκευές ή ακόμα και καλλιτεχνικές συνθέσεις.
Σήμερα, οι υποχρεωτικές δημιουργικές εργασίες αξιολογούνται και βαθμολογούνται από τον οικείο διδάσκοντα και συνεκτιμώνται στην αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή στο αντίστοιχο μάθημα, για το τετράμηνο κατά το οποίο κατατίθενται, μόνο εφόσον αποτιμηθούν θετικά.
Aν χρησιμοποιηθούν βέβαια για αντικατάσταση ενδοσχολικών εξετάσεων, η εκτίμησή τους θα γίνεται ανεξάρτητα από τη θετική αποτίμηση. Στην περίπτωση που μια δημιουργική εργασία καλύπτει και άλλα συγγενή μαθήματα που διδάσκονται από τον ίδιο εκπαιδευτικό ή άλλους εκπαιδευτικούς, η εργασία λαμβάνεται υπόψη κατά την αξιολόγηση του μαθητή και στα μαθήματα αυτά και βαθμολογείται έπειτα από συνεργασία των οικείων διδασκόντων. Εάν πρόκειται για συλλογική εργασία, αυτή λαμβάνεται υπόψη το ίδιο για όλους τους μαθητές που συμμετείχαν σε αυτήν.
Αξιολογούνται η ερευνητική διαδικασία που ακολούθησε η ομάδα, το περιεχόμενο της ερευνητικής εργασίας, η γλώσσα και η δομή της ερευνητικής έκθεσης και ο τρόπος της δημόσιας παρουσίασης της ομαδικής εργασίας.
Οι τομείς της «ερευνητικής διαδικασίας» και του «περιεχομένου» αξιολογούνται με συντελεστή βαρύτητας 30% ο καθένας, ενώ οι δύο επόμενοι («γλώσσα / δομή» και «παρουσίαση») με συντελεστή 20% ο καθένας.
Η βαθμολογία και η κριτική. Η γενική βαθμολογία του μαθητή προκύπτει ως ο μέσος όρος της αντίστοιχης βαθμολογίας του στα δύο τετράμηνα. Πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι η ερευνητική εργασία έχει δεχθεί και κριτική από πολλούς εκπαιδευτικούς που θεωρούν ότι εντατικοποιεί τις σπουδές, μπαίνει στον φάκελο του μαθητή και μπορεί να οδηγήσει σε γενίκευση του «copy paste», της ηλεκτρονικής αντιγραφής.