Ο άνθρωπος που επηρέασε όσο κανείς την πολιτική και κοινωνική οργάνωση του σημερινού κόσμου, ο γάλλος φιλόσοφος του Διαφωτισμού Μοντεσκιέ, αναρωτιόταν το 1748 αν θα μπορούσαν οι χρηματικές κυρώσεις να είναι ανάλογες με τις περιουσίες.
Εκπληξη. Δεν ήταν πρώτος που είχε θέσει το ζήτημα. Η αρχή είχε γίνει τη δεκαετία του 1100 και συνεχίστηκε αργότερα στα χρόνια του Υστερου Μεσαίωνα.
Οι πρώτοι που απάντησαν θετικά στο ερώτημα που διατύπωσε ο συγγραφέας του έργου «Το πνεύμα των νόμων» ήταν οι Φινλανδοί.
Αυτό που εμείς αποκαλούμε «ταξική ποινή», οι Φινλανδοί το χαρακτηρίζουν από το 1921 «προοδευτική τιμωρία».
Ο Τάπιο Λάπι – Σεπάλα, διευθυντής του Ινστιτούτου Εγκληματολογίας και Νομικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου του Ελσίνκι, θεωρεί πως πρόκειται για ζήτημα κοινωνικής δικαιοσύνης και ίσων επιπτώσεων της τιμωρίας.
Η ορθότητα της μεθόδου υπολογισμού των χρηματικών ποινών για παραβάσεις όχι μόνο του κώδικα οδικής κυκλοφορίας επανήλθε ψηλά στη δημοσιότητα πριν ακριβώς από δύο χρόνια, όταν είχε επιβληθεί πρόστιμο 54.000 ευρώ σε εκατομμυριούχο επιχειρηματία. Ο Ρέιμα Κουίσλα είχε αναπτύξει με το αυτοκίνητό του ταχύτητα 103 χλμ./ώρα σε δρόμο που απαγορευόταν να τρέχει πάνω από 80 χλμ./ώρα.
Η ποινή υπολογίστηκε βάσει του εισοδήματός του, το οποίο το 2013 ήταν 6,5 εκατ. ευρώ, αλλά και του αδικήματος. Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, έπρεπε να πληρώσει οκτώ ημερομίσθια, ήτοι 8×6.750 ευρώ.
Ο Κουίσλα είχε χαρακτηρίσει τη Φινλανδία «χώρα ρινόκερων» που δεν σέβεται το Σύνταγμα.
Μεγάλη δημοσιότητα είχε λάβει την ίδια χρονιά η απόφαση γερμανικού δικαστηρίου να επιβάλει χρηματικό πρόστιμο 540.000 ευρώ στον ποδοσφαιριστή της Ντόρτμουντ, Μάρκο Ρόις, για παραβίαση του ορίου ταχύτητας, αλλά και γιατί οδηγούσε χωρίς δίπλωμα. Ηταν το μεγαλύτερο ποσό που επιβλήθηκε ποτέ στη Γερμανία.
Το ίδιο σύστημα προστίμων ισχύει και στις «υπανάπτυκτες» Σουηδία, Δανία, Αυστρία, Γαλλία και Ελβετία.
Αν τελικά απαντήσουμε κι εμείς θετικά στο ερώτημα του Μοντεσκιέ, αυτό που με προβληματίζει είναι το ποιος θα επιβάλει τα πρόστιμα, αφού πιο εύκολα βρίσκεις 50 ευρώ στον δρόμο παρά άνδρες της Τροχαίας.