Την επαναφορά των επαναληπτικών εξετάσεων για μαθητές που θα ασθενήσουν κατά τη διάρκεια των φετινών Πανελλαδικών εξετάζει τώρα ο Κώστας Γαβρόγλου, μετά το πλήθος διαμαρτυριών και μαθητικών κινητοποιήσεων που εκδηλώθηκαν εξαιτίας της κατάργησής τους.
Παράλληλα, σκληρή αντιπαράθεση που ξέσπασε μεταξύ του Συλλόγου Υπαλλήλων της Κεντρικής Υπηρεσίας του υπουργείου Παιδείας και του γενικού γραμματέα Γιάννη Παντή απειλεί τις Πανελλαδικές, καθώς οι υπάλληλοι προειδοποίησαν για «αντικειμενική αδυναμία συμμετοχής των εργαζομένων, λόγω του δυσμενούς εργασιακού κλίματος, στις επικείμενες Πανελλαδικές Εξετάσεις και προκήρυξη κινητοποιήσεων κατά τη διάρκεια κορυφαίων διαδικασιών λειτουργίας του υπουργείου».

ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ. Οπως ανακοίνωσε χθες το υπουργείο Παιδείας, αφού προηγουμένως έκανε λόγο για «ανεύθυνες παροτρύνσεις ορισμένων παραγόντων προς τους μαθητές να οργανώσουν κινητοποιήσεις με αίτημα τις επαναληπτικές εξετάσεις», επιπρόσθετος λόγος για την επαναφορά τους είναι ότι προκύπτουν –φέτος σε αντίθεση με άλλες χρονιές –και σημαντικά νομικά προβλήματα που πρέπει να επιλυθούν.
Ενα από αυτά θα ήταν και οι προσφυγές που κατά πάσα βεβαιότητα θα έκαναν στα δικαστήρια όσοι μαθητές ασθενούσαν αποδεδειγμένα κατά τη διάρκεια των Πανελλαδικών και θα ήταν αναγκασμένοι να χάσουν μια ολόκληρη χρονιά αν καταργούνταν οι επαναληπτικές.
Το πρόβλημα που πρέπει να επιλυθεί τώρα είναι το πότε ακριβώς θα διεξαχθούν οι εξετάσεις αυτές, εφόσον ήδη το πλάνο έχει βγει και φέτος οι Πανελλαδικές θα διενεργηθούν τον Ιούνιο και ακολουθούν τα ειδικά μαθήματα. Αν οι επαναληπτικές πάνε για Ιούλιο όταν αρχίζουν οι θερινές διακοπές των εκπαιδευτικών, η εργασία τους γι’ αυτές θα πρέπει να πληρωθεί με προσαυξήσεις. Συνεπώς είναι πιθανό να συρρικνωθούν όσο γίνεται, μήπως χωρέσουν και αυτές τον Ιούνιο.
Επίσης καλό θα ήταν να αναρωτηθεί ο υπουργός Παιδείας για τους συμβούλους που τον προέτρεψαν να τις καταργήσει φέτος (ύστερα από 16 χρόνια που ίσχυαν) με τη δικαιολογία ότι πλέον η απόκτηση του απολυτηρίου έχει διαχωριστεί από τις εισαγωγικές, συνεπώς δεν είναι απαραίτητες για το απολυτήριο. Ναι, αλλά για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια; Πώς αφήνεις ένα παιδί που πράγματι αρρώστησε μετέωρο για έναν χρόνο; Ετσι η απόφαση προκάλεσε έντονες αντιδράσεις μαθητών –ακόμα και δεκαπενταμελή ιδιωτικών σχολείων έστειλαν επιστολές διαμαρτυρίας, ενώ άρχισαν και καταλήψεις –αλλά και της ΟΛΜΕ, που ζήτησε διατήρηση της διαδικασίας για καθαρά παιδαγωγικούς λόγους. Πάντως, το υπουργείο Παιδείας υποστήριξε χθες ότι η επίλυση τέτοιων ευαίσθητων θεμάτων είναι υποχρέωση δική του «και δεν πρέπει να αποτελούν αντικείμενο εκμετάλλευσης της δύσκολης ψυχολογικής οικονομικής πίεσης των παιδιών και των οικογενειών τους».
Η τελική απόφαση του υπουργείου θα ανακοινωθεί σύντομα και θα είναι «προς όφελος των υποψηφίων μαθητών» σύμφωνα με τη χθεσινή ανακοίνωση.
ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ. Οσον αφορά τους υπαλλήλους του υπουργείου Παιδείας, αντιδρούν στον υπό κατάρτιση νέο ενιαίο Οργανισμό του υπουργείου που ενοποιεί την κεντρική με τις περιφερειακές υπηρεσίες του, φοβούμενοι ότι θα κινδυνεύουν με υποχρεωτικές μεταθέσεις στις διάφορες εποπτευόμενες υπηρεσίες. Παρότι ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Γιάννης Παντής τους διαβεβαίωσε προχθές ότι θα απαγορεύεται μετάθεση χωρίς συναίνεση του υπαλλήλου, εκείνοι τον κατηγόρησαν χθες για ανακρίβειες, υποστηρίζοντας ότι η ενδοϋπουργική κινητικότητα προβλέπεται από νόμο (4440/2016) και συνεπώς οι υποσχέσεις του για διασφάλιση αμετάθετου εργαζομένων σε ενιαίο Οργανισμό είναι φενάκη. Απαντώντας ο Παντής κατηγόρησε με τη σειρά του τους συνδικαλιστές που σιώπησαν όταν η προηγούμενη κυβέρνηση έθεσε σε διαθεσιμότητα 2.500 εκπαιδευτικούς και διαστρεβλώνουν τις καλές προθέσεις της σημερινής πολιτικής ηγεσίας, που έχει δείξει με τη δημοκρατική της συμπεριφορά την αξία που αποδίδει στη θέση των εργαζομένων. Είναι προφανές ότι αν το πρόβλημα δεν επιλυθεί σύντομα, ενδεχομένως να προκύψει κίνδυνος για τις Εξετάσεις.
Στο μεταξύ, ο Κώστας Γαβρόγλου με χθεσινή εισήγησή του στο Κυβερνητικό Συμβούλιο Κοινωνικής Πολιτικής προϊδέασε ότι στις επικείμενες αλλαγές στο Εξεταστικό θα περιληφθεί και η αναμόρφωση του πρώτου έτους των πανεπιστημίων: «Η αλλαγή του συστήματος εισαγωγής στο πανεπιστήμιο θα πρέπει να συνδυαστεί με ευρεία αναδιαμόρφωση του πρώτου έτους σπουδών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, ούτως ώστε η μετάβαση να πραγματοποιείται εντός ενός ολοκληρωμένου, ενιαίου πλαισίου». Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ο σχεδιασμός (για το 2020) θα περιλαμβάνει τη δυνατότητα των πρωτοετών φοιτητών να μετακινούνται σε διαφορετικά τμήματα σχολών του πανεπιστημίου στο οποίο εισήχθησαν.