Στα χέρια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού (DG Comp) βρίσκεται πλέον το κλειδί των εξελίξεων για τη ΔΕΗ και λιγότερο στο Χίλτον και τις διαπραγματεύσεις που διεξάγει η κυβέρνηση με τους δανειστές για τα ενεργειακά.
Σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», το πόρισμα της DG Comp αναμένεται σε περίπου δύο μήνες και φαίνεται ότι τα πρώτα ευρήματα είναι ενοχοποιητικά για τη ΔΕΗ (και όχι, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, για τον ΑΔΜΗΕ), δίχως να είναι σαφές αν αφορούν χειραγώγηση ή κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της επιχείρησης στην αγορά.
Ετσι ίσως εξηγείται και το γεγονός ότι η τρόικα φαίνεται πλέον να επισείει ως απειλή την έρευνα της DG Comp κάθε φορά που ανοίγει η συζήτηση στα ενεργειακά και κάθε φορά που η κουβέντα έρχεται στα «δομικά μέτρα», δηλαδή την πώληση μονάδων.
«ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑ». Το στίγμα αυτό έδωσε και κορυφαίος παράγων του οικονομικού επιτελείου στο διάλειμμα της προχθεσινής πολύωρης διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς στο Χίλτον, όπου συζητήθηκαν και τα ενεργειακά. «Στην ενέργεια υπάρχει πρόβλημα λόγω DG Comp» ανέφερε χαρακτηριστικά η πηγή αυτή το βράδυ της Τρίτης, ένδειξη ότι το θέμα απασχόλησε μεταξύ άλλων και τη συζήτηση με τους δανειστές.
Εφόσον βρεθεί ένοχη η ΔΕΗ, το πλαίσιο είναι πολύ αυστηρό και εξηγεί γιατί η πλευρά των θεσμών επισείει συχνά στις συζητήσεις με την κυβέρνηση το «φόβητρο» της DG Comp. Πηγές που γνωρίζουν τη διαδικασία αναφέρουν ότι σε αυτή την περίπτωση, πρώτα η Κομισιόν θα καλέσει την ΔΕΗ, εγγράφως ή και σε ακροαματική διαδικασία, προκειμένου να αντικρούσει το πόρισμα των ελεγκτών. Τούτο σημαίνει ότι θα τεθούν υπόψη της Eπιχείρησης μόνο εκείνα τα τμήματα του φακέλου της υπόθεσης που έχουν χαρακτηριστεί ως «μη εμπιστευτικά».
Εφόσον η Κομισιόν δεν μείνει ικανοποιημένη από όσα θα υποστηρίξει η ΔΕΗ, τότε θα θέσει τις προτάσεις της υπόψη των αντιπροσώπων της εθνικής Αρχής ανταγωνισμού, οι οποίοι και θα κληθούν να διατυπώσουν συμβουλευτική γνώμη τόσο ως προς την ουσία της υπόθεσης όσο και για τα προτεινόμενα από την Κομισιόν πρόστιμα.
ΟΙ ΚΑΜΠΑΝΕΣ. Αν η Κομισιόν κρίνει ότι πρέπει να αποκατασταθεί τάχιστα η λειτουργία του ανταγωνισμού στην αγορά, αντί για πρόστιμο, μπορεί να επιβάλει νομικά κατοχυρωμένες υποχρεώσεις αποκατάστασης του ανταγωνισμού, που θα πρέπει να εφαρμοστούν άμεσα και για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, με τον κίνδυνο του προστίμου να επικρέμαται σε περίπτωση παραβίασής τους.
Τα πρόστιμα μπορεί να φτάσουν μέχρι και το 30% των πωλήσεων που επηρεάστηκαν από τις παραβάσεις που καταλογίζει η Κομισιόν στις υπόλογες εταιρείες. Ανάλογα με τη διάρκεια των παραβιάσεων, το ποσό πολλαπλασιάζεται. Το μέγιστο ύψος του προστίμου που μπορεί να επιβληθεί τελικά είναι το 10% του συνολικού ετήσιου τζίρου της Eπιχείρησης (της τάξης των 6 δισ. ευρώ). Είναι σαφές ότι ένα τέτοιο πρόστιμο, δεδομένης της σημερινής οικονομικής κατάστασης της ΔΕΗ, θα ήταν εξοντωτικό και προκειμένου να πληρωθεί, η πώληση μονάδων θα ήταν μονόδρομος.