Εκλάβετε τον τίτλο και ως βοηθητικό ερώτημα για το κουίζ της εβδομάδας: Τι ακριβώς σχεδιάζει, ως σύμβουλος δημόσιου πολιτιστικού οργανισμού, μυστηριώδης γερμανός ατζέντης που εμφανίζεται ως ειδικός περί τα μουσικά; Και θα φτάσει η χάρη του μέχρι και σε εκδηλώσεις σε ιστορικό στέκι – καφενείο του κέντρου της Αθήνας; Οι ευρόντες θα κερδίσουν έναν καφέ στο παραπάνω στέκι.
Οιδιπόδεια συμπλέγματα. Καμία σχέση με την ψυχιατρική / ψυχολογία. Μάλλον, με τη θεατρική πράξη. Στην οποία «το κορυφαίο δραματουργικά κείμενο, με την πιο στέρεα δραματουργία, με πλοκή σχεδόν αστυνομική και αγωνία», κατά τον Αργύρη Ξάφη, ο «Οιδίπους τύραννος» του Σοφοκλή βρίσκει αυτή την περίοδο τριπλή έκφραση. Ή μάλλον διάθεση να φωτιστεί –διαφορετικά; –ο μύθος της οικογένειας των Λαβδακιδών και τα πάθη του οίκου τους. Οπως στο αναγεννημένο, στα χέρια νέων θεατρανθρώπων, για πέντε χρόνια Θέατρο Αλφα – Ιδέα. Οπου ανθίζει –και χειροκροτείται κάθε Δευτέρα –«Το δέντρο του Οιδίποδα» κατά τον σκηνοθέτη συνθέτη Κώστα Γάκη, παράλληλα με το ιδιαίτερα επιτυχημένο μετα-σαιξπηρικό «Ρωμαίος και Ιουλιέτα για δύο» (που έχει στο ενεργητικό του και παρουσίες σε ξένες σκηνές), με τους Κωνσταντίνο Μπιμπή και Αθηνά Μουστάκα. «Θέλαμε να δούμε το σύνολο της γενιάς του Οιδίποδα. Τον Λάιο, τον Χρύσιππο και πώς μεταφέρεται η κατάρα των προγόνων. Οπως θέλαμε να δούμε μια πόλη, τη Θήβα, από τα πρώτα σπίτια που χτίζονται μέχρι να φτάσει να γίνει χαλάσματα και θρύψαλα» μου εξηγεί ο Κώστας Γάκης για το ανιχνευτικό της τραγωδίας «θεατρικό παιχνίδι». Κοιτώντας τα αρχέτυπα και τον μύθο «σαν τσιρκολάνοι που βρήκαν αυτά τα κείμενα. Βάζοντας φωνή, σώμα και ακροβασίες σε αυτό τον μύθο και τις προεκτάσεις του προσπαθούμε να καταλάβουμε. Αυτό δεν είναι σίγουρο πως συμβαίνει, σίγουρα όμως ζούμε μια περιπέτεια, με μια παράσταση που θέλαμε να είναι σαφής και απτή, με γέφυρες προς το κοινό και όχι σαν διαστροφή της διανόησης όπως συχνά παρουσιάζεται. Αυτό που είδαμε είναι ότι ο τραγικός ήρωας είναι σαν μαριονέτα στα χέρια των θεών και λόγω αυτού του στοιχείου έχουμε εντάξει τα εναέρια ακροβατικά που λειτουργούν σε αυτή τη συνθήκη».
Η αγάπη, ο τρελός και το δράμα
Το «Κι όμως αγαπιόμαστε», με τη διαδρομή ενός ζευγαριού στα χρόνια, ώς την κρίση, έμεινε ανεπίδοτο. Η παράσταση σε σκηνοθεσίαΣωτήρη Χατζάκη, με τονΛάκη Λαζόπουλο, αναβλήθηκε λόγω ασθένειας τηςΧρύσας Ρώπα. Το ίδιο και η δραματοποίηση του μυθιστορήματος «Νούμερο 31328» τουΗλία Βενέζηστο Ιδρυμα Κακογιάννης. Ομως εκεί σκέφτεται να σκηνοθετήσει και να παίξει ένα αγαπημένο και πολυπαιγμένο στην Ελλάδα έργο: το «Ημερολόγιο ενός τρελού». Επειδή θεωρεί «τη δομή των έργων τουΝικολάι Βασίλιεβιτς Γκόγκολτόσο μέσα στον σπασμένο παραλογισμό της εποχής». ΟΣωτήρης Χατζάκης(φωτογραφία), πάντως, θεωρεί ότι με το «Ημερολόγιο» επιστρέφει στις ρίζες του, όπως μου λέει, καθώς από την υποκριτική ξεκίνησε και ύστερα από έναν κύκλο στα δημόσια θέατρα επιστρέφει σε αυτήν. Το «Ημερολόγιο» δεν θα το ανεβάσει δραματικά. «Εχει ένα εξαιρετικά φίνο χιούμορ το έργο. Και μια λεπτή υφέρπουσα ειρωνεία. Ετσι που, αν εξαιρέσουμε κάποιες στιγμές, είναι… τραγικά ευχάριστο». Και αυτό ενώ μέσα στο καλοκαίρι ο σκηνοθέτης θα ξεκινήσει το στήσιμο και τις πρόβες για το μεγάλο πρότζεκτ του επόμενου χειμώνα στο Παλλάς, με πρόσκληση των Θεατρικών Σκηνών: το «Καμπαρέ», με τηνΤάμταως Σάλι Μπόουλς, τηνΕβελίνα Παπούλιακαι τονΕυθύμη Ζησάκη. Μέχρι τότε, ετοιμάζει σεμινάριο στο Κέντρο Δελφών για τα «θρησκευτικά λαϊκά δρώμενα στο (μεσαιωνικό) λειτουργικό δράμα και τη δημοτική παράδοση», ένα ακόμη στον Ιανό για τη σχέση του αρχαίου δράματος με το λαϊκό τραγούδι και με αφετηρία το «Μακρύ ζεϊμπέκικο για τον Νίκο» τουΔιονύση Σαββόπουλουσε αντιπαραβολή με τον «Οιδίποδα» και ένα στο Ιδρυμα Θεοχαράκη. Επέστρεψε όμως και στη διδασκαλία, στη Σχολή τουΓιώργου Αρμένη, παρέα με τονΘέμη Πάνουκαι τηΣτεφανία Γουλιώτη.