Με τους καλύτερους οιωνούς αρχίζει τον επόμενο μήνα η φετινή τουριστική χρονιά, η οποία αναμένεται να καταρρίψει κάθε προηγούμενο ρεκόρ τουλάχιστον σε επίπεδο αφίξεων, ενώ και οι τουριστικές εισπράξεις προβλέπεται να υπερβούν τα 14 δισ. ευρώ!
Τα θετικά στοιχεία για τον ελληνικό τουρισμό, που προκύπτουν από τις έως τώρα προκρατήσεις από τις μεγάλες τουριστικές αγορές και τις αερομεταφορές, έρχονται να επιβεβαιώσουν και τα μηνύματα από τη φετινή Διεθνή Εκθεση Τουρισμού του Βερολίνου (ΙΤΒ), η οποία άνοιξε τις πύλες της την περασμένη Πέμπτη και θεωρείται βαρόμετρο για τον παγκόσμιο τουρισμό.
Με βάση τα στοιχεία αυτά, ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) αναμένει ότι τα φετινά έσοδα της τουριστικής βιομηχανίας θα κυμανθούν μεταξύ 14,2 και 14,5 δισ. ευρώ (έναντι 13,2 δισ. ευρώ πέρυσι), ενώ οι συνολικές αφίξεις, συμπεριλαμβανομένων και αυτών της κρουαζιέρας, θα ξεπεράσουν τα 28 εκατ.
Συνυπολογίζοντας στοιχεία της ΙΤΒ, τον προγραμματισμό 1,5 εκατ. επιπλέον αεροπορικών θέσεων για το 2017 (500.000 προς την Αθήνα και 1 εκατ. προς τους υπόλοιπους προορισμούς, από νέες και παραδοσιακές αγορές) και τη διαχρονική πληρότητα των αεροπλάνων, που φέτος προβλέπεται αυξημένη σε σχέση με πέρυσι, ο ΣΕΤΕ εκτιμά ότι οι διεθνείς αφίξεις του 2017 μπορεί να ανέλθουν στα 26 εκατ. από 24,8 εκατ. που ήταν το 2016.
Παράλληλα, προσθέτει ο Ανδρέας Ανδρεάδης, εφόσον η μέση τουριστική δαπάνη ανακάμψει προς τα επίπεδα του 2015, «εκτιμούμε ότι τα συνολικά έσοδα μπορεί να υπερβούν τα μεγέθη εκείνης της χρονιάς, δηλαδή να κινηθούν μεταξύ 14,2 – 14,5 δισ. ευρώ».
Πάντως ο ΣΕΤΕ αναμένει συνολική αύξηση των φετινών αφίξεων κατά περίπου 1,2 εκατ., καθώς η εικόνα της Αιγύπτου και της Τουρκίας δεν έχει βελτιωθεί και η Ελλάδα είναι ένας ασφαλής προορισμός, ενώ η Ισπανία αυξάνει τις τιμές της.
Ρωσία και Γερμανία. Ειδικότερα, τα έως τώρα στοιχεία δείχνουν αύξηση της ζήτησης από τη Ρωσία, ενώ ανοδικά κινούνται και οι προκρατήσεις από τη Γερμανία και τη Βρετανία –οι κύριες τουριστικές αγορές της Ελλάδας –παρά την απόφαση της τελευταίας να φύγει από την ΕΕ.
Συγκεκριμένα, στη γερμανική αγορά η Ελλάδα περιλαμβάνεται στους πιο κερδισμένους της φετινής τουριστικής σεζόν, με θεαματική αύξηση των κρατήσεων από τον χειμώνα. Σύμφωνα με τον Νόρμπερτ Φίμπιχ, πρόεδρο του Γερμανικού Συνδέσμου Τουριστικών Γραφείων (DRV), έως τα τέλη Ιανουαρίου σχεδόν 50% περισσότεροι Γερμανοί σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι είχαν επιλέξει ελληνικούς προορισμούς. Με 33% αύξηση ακολούθησε η Βουλγαρία, με 26% η Κροατία, ενώ διπλασιάστηκαν οι κρατήσεις για την Κύπρο. Μεγάλος χαμένος της φετινής χρονιάς αναμένεται να είναι η Τουρκία, με σχεδόν 60% μείωση της ζήτησης. Τα στοιχεία αυτά βασίζονται σε κρατήσεις που έγιναν μέσω ταξιδιωτικών γραφείων, ωστόσο, θεωρείται σίγουρο ότι στο τέλος του χρόνου η αύξηση θα είναι περίπου 10% – 12%.
Με βάση τα στοιχεία που παρουσίασε την Πέμπτη η εταιρεία στο Βερολίνο, πρώτος ελληνικός προορισμός (ως προς την αύξηση των προκρατήσεων) είναι η Κως με αύξηση 62% για το φετινό καλοκαίρι σε σύγκριση με το ιδιαίτερα δύσκολο (λόγω Προσφυγικού) για το νησί καλοκαίρι του 2015. Ακολουθούν η Πελοπόννησος με αύξηση 53%, η Ρόδος με ένα 40%, η Χαλκιδική με 34%, η Κρήτη με 16% και η Κέρκυρα με 14%.
Mεγάλη ζήτηση για οργανωμένα ταξίδια στην Ελλάδα καταγράφουν για τη φετινή σεζόν και οι τουρ οπερέιτορ της Ρωσίας, που εκτιμούν ότι οι τουριστικές ροές των Ρώσων σε ορισμένους προορισμούς του εξωτερικού φέτος ενδέχεται να προσεγγίσουν τα επίπεδα προ της κρίσης του 2014, παρουσιάζοντας αύξηση 20%-30% σε σχέση με πέρυσι.
Η κρουαζιέρα βυθίζεται. Σε αντίθεση με την πορεία των κρατήσεων στη στεριά, στο θαλάσσιο μέτωπο και κυρίως σε αυτό της κρουαζιέρας αναμένονται μειώσεις αφίξεων που μπορεί να φτάσουν ακόμα και το 20%. Σύμφωνα με την Ενωση Λιμένων Ελλάδος, το γεγονός αυτό αποδίδεται αφενός στην αποσταθεροποίηση της περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου (και ιδιαίτερα της Τουρκίας) και αφετέρου στην ανάδειξη νέων αγορών (Ανατολική Ασία, Αυστραλία κ.λπ.), που επηρεάζουν αρνητικά και τη χώρα μας.
Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι το σύνολο των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων παρέμεινε σταθερό σε σχέση με το 2015 (4.290 αφίξεις το 2016, έναντι 4.281 αφίξεων το 2015), ενώ καταγράφηκε μία μικρή αύξηση, της τάξης του 5% περίπου, στις αφίξεις επιβατών κρουαζιέρας (5.197.118 αφίξεις επιβατών το 2016, έναντι 4.957.743 αφίξεων επιβατών το 2015).