Με βάση τα στοιχεία που διαθέτουν «ΤΑ ΝΕΑ», συνολικά 255 αστικά λεωφορεία (από το σύνολο των περίπου 1.600), τα οποία από τεχνικής πλευράς βρίσκονται σε αρκετά καλή κατάσταση, ρημάζουν στα αμαξοστάσια, την ώρα που τα δρομολόγια για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού της Αθήνας έχουν συρρικνωθεί δραματικά.
Ως δικαιολογία για τη μη ασφάλιση των αστικών λεωφορείων προβάλλεται το γεγονός ότι δεν κυκλοφορούν στους δρόμους για δρομολόγια, καθώς δεν υπάρχουν οδηγοί να τα κινήσουν. Ετσι, οι διοικούντες την ΟΣΥ θεωρούν ότι με τον τρόπο αυτό εξοικονομούν κονδύλια, διατηρώντας δηλαδή στα αμαξοστάσια της εταιρείας τα οχήματα μαζί με τις πινακίδες τους, χωρίς όμως να καλύπτονται από ασφαλιστήρια συμβόλαια αστικής ευθύνης. Ωστόσο, την ίδια στιγμή, ουδείς γνωρίζει τι θα συμβεί για παράδειγμα σε περίπτωση εμπλοκής κάποιου ανασφάλιστου οχήματος σε ατύχημα, έστω και κατά τις μετακινήσεις που γίνονται εντός του αμαξοστασίου.
ΠΡΟΣΤΙΜΑ. Πρόκειται, όπως αναφέρουν στα «ΝΕΑ» κατώτερα στελέχη της ΟΣΥ, για πρωτοφανή στάση κρατικής εταιρείας, καθώς στην πρώτη διασταύρωση των στοιχείων των λεωφορείων αυτών από τη Γενική Γραμματεία Εσόδων, θα πρέπει να επιβληθούν πρόστιμα και να αφαιρεθούν οι άδειες κυκλοφορίας τους.
Στην περίπτωση αυτή, στον κάτοχο του ανασφάλιστου οχήματος επιβάλλονται διοικητικές και ποινικές κυρώσεις. Στις διοικητικές κυρώσεις –εφόσον η παράβαση εντοπίζεται για πρώτη φορά –περιλαμβάνεται η αφαίρεση των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας για 6 μήνες. Σε περίπτωση υποτροπής, η αφαίρεση των πινακίδων και της άδειας κυκλοφορίας γίνεται για δύο χρόνια, ενώ σε περίπτωση ατυχήματος τα στοιχεία κυκλοφορίας αφαιρούνται γιατρίαχρόνια.
Επίσης, επιβάλλεται χρηματικό πρόστιμο υπέρ του Ασφαλιστικού Επικουρικού Κεφαλαίου, ύψους 1.000 ευρώ για κάθε ανασφάλιστο λεωφορείο και φορτηγό ΔΧ και 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης.
Σημειώνεται ότι μόνο τα τελευταία 10 χρόνια η ΟΣΥ (πρώην ΕΘΕΛ) έχει πληρώσει στη συγκεκριμένη ασφαλιστική εταιρεία για ασφάλιστρα περίπου 135 εκατ. ευρώ. Η ασφαλιστική εταιρεία από την πλευρά της έχει πληρώσει σε αποζημιώσεις για διάφορα τροχαία ατυχήματα των λεωφορείων το ποσό των 23 εκατ. ευρώ περίπου.
Πάντως, κύκλοι της ΟΣΥ τονίζουν ότι, σε κάθε περίπτωση, η εταιρεία αντί να αναζητά καλύτερα ασφάλιστρα ανάμεσα σε διάφορες ιδιωτικές ασφαλιστικές, θα μπορούσε να δημιουργήσει το δικό της ασφαλιστικό κεφάλαιο (όπως και παλιότερα), πράγμα που ήδη κάνουν ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ) κι άλλες επιχειρήσεις με μεγάλο στόλο οχημάτων.