Κουίζ για ημέρες που η άνοιξη δεν έχει δείξει το πρόσωπό της: οι διαδρομιστές και οι κεφαλές ποιου υπουργείου έπαιξαν –ασύστολα –κορόνα – γράμματα ιδιωτικά και δημόσια συμφέροντα για να κρατήσουν τον έλεγχο σε μεγάλο δημόσιο πολιτιστικό οργανισμό και φαίνονται διατεθειμένοι να επιβληθούν στα παιχνίδια εξουσίας που σοβούν στο παρασκήνιο;
Οι ευρόντες θα κερδίσουν τη βασιλεία των… θαλασσών.
Τα έχει πει ο Γέρος. Του Μωριά. Και της Ελληνικής Επανάστασης. Και τα ξαναλέει η ομάδα του Στρατή Πανούριου, που έχει αναλάβει να στήσει μία σειρά από εξαιρετικά πρωτότυπες παραστάσεις δίπλα στα εκθέματα, μέσα στις αίθουσες του Μουσείου Μπενάκη, σε μια συνεργασία –την πλέον πολύτιμη ίσως –με το Εθνικό Θέατρο. «Οι προκομένοι, το καλύτερο μέρος των πολιτών, μην υποφέροντας τον ζυγό, έφευγαν. Και οι γραμματισμένοι επήραν κι έφυγαν από την Ελλάδα, την πατρίδαν των». Σαν να μιλάει για το δεινό σήμερα ο Γέρος. Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης. Μόνο που αυτό είναι ένα απόσπασμα από την ομιλία του σε παιδιά, στην Πνύκα, πνευματική παρακαταθήκη του που εκφωνήθηκε στις 8 Οκτωβρίου 1838 (και δημοσιεύτηκε στις 13 Νοεμβρίου στην αθηναϊκή εφημερίδα «Αιών», που εξέδιδε ο ιστορικός Ιωάννης Φιλήμων). Και περιλαμβάνεται στη συρραφή, ύστερα από έρευνα, κειμένων –από τα απομνημονεύματά του και τον λόγο της Πνύκας έως κείμενα για κείνον –που συνάρμοσε ο Στρατής Πανούριος (μαζί με τους Ασημίνα Αναστασοπούλου, Στάθη Κόικα, Ελενα Μρασίδου, Φώτη Λαζάρου και τον μουσικό Αλέξη Κωτσόπουλο) σε παράσταση, στο πλαίσιο της κοινής δράσης του Εθνικού Θεάτρου και του Μουσείου Μπενάκη «Από τη σιωπή της προθήκης στον θεατρικό λόγο», υπό τον τίτλο «Το είπε ο Γέρος», που θα παίζεται μέσα στην αίθουσα των ιστορικών κειμηλίων, στον τρίτο όροφο του μουσείου μέχρι το τέλος Μαρτίου, σε sold out παραστάσεις. Με τη σημαντική συμβολή του επιμελητή των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη Τάσου Σακελλαρόπουλου, που εισάγει στα δρώμενα με φόντο ένα ολόσωμο πορτρέτο του Γέρου και ένα σπαθί, που δωρήθηκε από τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη στον φιλέλληνα στρατηγό Φαβιέρο. Αξονας βασικός «Η διήγησις συμβάντων της ελληνικής φυλής από τα 1770 έως τα 1836» του Κολοκοτρώνη, που φωτίζει πτυχές του αγώνα της ελληνικής ανεξαρτησίας, όπως τις εμπιστεύθηκε ο Γέρος του Μωριά στον Γεώργιο Τερτσέτη.
Το τατουάζ έχει τις ιστορίες του
Στο «Tattooland» του δημοσιογράφου και συγγραφέα (πέντε λογοτεχνικών έργων)Μηνά Βιντιάδη, η αφορμή ήταν οι ιστορίες που ανακάλυψε –λειτουργώντας δημοσιογραφικά κατ’ αρχάς –για τα τατουάζ, με ένα πρώτο ταρακούνημα από τη φίλη του tattoo artistΡέα Πεδιαδιτάκη. «Σκληρή τέχνη, αλλά με στιγμές απίστευτης τρυφεράδας. Πολλές ιστορίες, παράξενοι άνθρωποι, φαντασία και πραγματικότητα κονταροχτυπιούνται. Το απόλαυσα» λέει ο ίδιος. Τα πρόσωπά του, ο 45άρης «Κάπτεν Κουκ», η Νόρα, η Σελήνη, ο «παππούς», οι νεαροί Αλεξ και Ντιέγκο… Ο τόπος: ένα εργαστήριο τατουάζ, όπου «τα όρια της πραγματικότητας με τη φαντασία είναι μια κλωστή» και «οι άνθρωποι γίνονται ένα με τις παράξενες μορφές που ζωγραφίζει στα σώματά τους ο Κουκ, ο μυστηριώδης καλλιτέχνης». Μυστικά και ιστορίες γοητευτικές στο κείμενο τουΜηνά Βιντιάδη(που είδε και το έργο του «Ο Κάτω Παρθενώνας» τον Οκτώβριο του 2015 στο ΚΘΒΕ, σε σκηνοθεσίαΠερικλή Χούρσογλου), στην παράσταση που σκηνοθέτησε ηΚερασία Σαμαράκαι ερμηνεύουν οιΔημήτρης Αλεξανδρής(στη φωτογραφία με τον Μηνά Βιντιάδη),Ευτυχία Γιακουμή,Περικλής Λιανός,Μαργαρίτα Πανουσοπούλου,Αλέξανδρος Νταβρής,Δημήτρης Θεοδωρίδηςστο Αγγέλων Βήμα (έως 28 Μαρτίου). Στο πλαίσιο του 3ου Φεστιβάλ Ελληνικού Θεατρικού Eργου του 21ου αιώνα.