Και οι έξι ηθοποιοί της παράστασης είναι παλιοί γνώριμοι, οι περισσότεροι μαθητές του Ακύλα Καραζήση και απόφοιτοι της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου και του Ωδείου Αθηνών. Ο Μάνος Βαβαδάκης ήταν εκείνος που δάνεισε το κείμενο (σε μορφή προγράμματος παράστασης) στον Γιώργο Κατσή έπειτα από μια κουβέντα που είχε προηγηθεί πως θα ήταν ωραίο να ανεβάσουν κάποιοι φίλοι μία καθαρόαιμη κωμωδία. Ετσι, οι δύο ηθοποιοί και σκηνοθέτες αποφάσισαν να ανεβάσουν την δική τους εκδοχή πάνω στο έργο “Έξυπνο Πουλί” του Ζωρζ Φεντώ.
Για την επιλογή του έργου
Γιώργος Κατσής. «Αφού το διάβασα, γέλασα πολύ και η προοπτική του μου φάνηκε φοβερή. Ένιωθα σαν μικρό παιδί στην ιδέα ότι θα ανεβάζαμε με τον συγκεκριμένο θίασο (Στέλλα Βογιατζάκη, Χαρά – Μάτα Γιαννάτου, Κατερίνα Ζησούδη, Μάνο Βαβαδάκη, Γιώργο Κατσή, Πάνο Παπαδόπουλο) κάτι που μας κάνει να γελάμε τόσο. Είμαστε καλοί φίλοι, ούτως ή άλλως περνάμε υπέροχα κι έχουμε συνεργαστεί στο παρελθόν. Εκτιμάμε και σεβόμαστε ο ένας τον άλλον και ήταν θέμα χρόνου πότε θα συναντιόμασταν επί σκηνής με αυτό το κείμενο».
Μάνος Βαβαδάκης. «Διαλέξαμε αυτό το έργο γιατί η αρχική μας ανάγκη ήταν να περάσουμε καλά και εμείς. Διαβάζοντας και ψάχνοντας τι να κάνουμε φέτος που θέλαμε να συνεργαστούμε στη σκηνοθεσία, καταλήξαμε σε αυτό γιατί συνειδητοποιήσαμε ότι πρώτον θα περάσουμε καλά βλέποντάς το και δεύτερον διαπιστώσαμε κάποια πράγματα τα οποία είναι και πλέον η πρότασή μας και είναι το κομμάτι της παράστασης. Δεν αφορά τόσο το έργο, αλλά τον τρόπο που το ανεβάζουμε εμείς. Στην παράσταση μας ψάξαμε να βρούμε τι έχει να πει σε εμάς σήμερα που είμαστε όπως είμαστε και στην κατάσταση που είμαστε. Αρχίσαμε να βλέπουμε τους χαρακτήρες μέσα από το πρίσμα του γάμου και της αγάπης».
Για τη διασκευή
Γιώργος Κατσής. «Θέλω να κάνω σαφές πως πρόκειται για διασκευή (δική μου και του Μάνου) πάνω στο θεατρικό του Φεντώ. Από κάπου δεκαπέντε χαρακτήρες που εμφανίζονται στο έργο κρατήσαμε τους έξι βασικότερους και δουλέψαμε μ’ αυτούς. Η δική μας εκδοχή ωστόσο είναι εντελώς πιστή στην υπόθεση που παρουσιάζει ο Φεντώ: Ένας γυναικάς, παίρνει από πίσω μια γυναίκα μέχρι το σαλόνι της, εκεί ανακαλύπτει πως είναι σύζυγος του καλύτερου του φίλου. Αυτή δηλώνει πως θα απατούσε τον άντρα της μόνο αν αυτός την απατούσε πρώτος – κάτι για το οποίο περιμένει στη σειρά κι ένας άλλος, οικογενειακός φίλος. Όταν εμφανιστεί η γερμανίδα ερωμένη του συζύγου της όμως στο σπίτι, εκβιάζοντας τον, η ευκαιρία που περίμεναν που περίμεναν οι δύο “υποψήφιοι”, έχει έρθει. Και μετά χαμός».
Μάνος Βαβαδάκης. «Αρχισε μια έρευνα και μια αναζήτηση μαζί με τους ηθοποιούς για το πως είναι τα ζευγάρια μέσα στον γάμο και τι αλλάζει όταν ένα ερωτευμένο ζευγάρι παντρεύεται, πως οδηγείται σε μια κανονικότητα από την οποία μπορεί να μην δεσμεύεται κανονικά πλέον, δηλαδή να μην υπάρχει αγάπη, αλλά τι είναι αυτό το συζυγικό δέσιμο που κρατάει δυο ανθρώπους τόσο στενά συνδεδεμένους, παρόλο που μπορεί να εισχωρούν άλλα ερωτικά πάθη ανάμεσά τους. Οπότε δεν είναι μια ηθογραφική παράσταση για το θέμα του γάμου, είναι περισσότερο μια ερώτηση πάνω στο τι συμβαίνει με την αγάπη μετά από χρόνια. Είναι η δική μας οπτική πάνω στην προβληματική του τι σημαίνει γάμος στην κοινωνία μας σήμερα».
Η υπόθεση του έργου
Μάνος Βαβαδάκης. «Είναι μια κλασική φάρσα γραμμένη στα τέλη του 19ου αιώνα και είναι ίσως από τα καλύτερα έργα που έχει γράψει ο Φεντώ και το μόνο που αποτελεί πλέον και μόνιμο κομμάτι του ρεπερτορίου της Κομεντί Φρανσέζ. Είναι ένα αναγνωρισμένο έργο και στη Γαλλία. Είναι μια καθαρή φάρσα που έχει όλα τα στοιχεία της φάρσας, ζευγάρια που ο ένας απατά τον άλλον, πολλά ψέματα, κρυμμένες αλήθειες, πόρτες που ανοιγοκλείνουν και φέρνουν συνεχώς ανατροπές στις σκηνές και φυσικά ένα τεράστιο happy end που όλοι συγχωρούνται για τις απιστίες τους και επιστρέφουν κανονικά στους συμβίους τους. Είναι χαρακτήρες οι οποίοι διακωμωδούνται μέσα από περιστατικά που συμβαίνουν εν αγνοία τους και στο τέλος σαν να μην συμβαίνει τίποτα ο γάμος νικά. Υπερτερεί ο θεσμός του γάμου και οποιαδήποτε ερωτική έλξη έχει προέλθει μέσα στο έργο ξεχνιέται».
Διασκευή, σκηνοθεσία και ερμηνεία
Γιώργος Κατσής. «Είμαστε έξι φίλοι, με μια κωμωδία (που μας αρέσει πολύ) στα χέρια μας. Δεν χρειάζεται να προτρέψω τους ηθοποιούς να αφοσιωθούν στην δουλειά τους. Εκείνοι καθορίζουν το πόσο θα επέμβω, και μέχρι στιγμής τα χέρια μου τα βρίσκω αρκετά λυμένα χάρη σ’ αυτούς. Ένα ναι, ένα όχι και μια – δυο συμβουλές δίνω. Μην φανταστείτε. Είμαστε παρέα σ’ όλο αυτό. Δεν είμαι σκηνοθέτης. Και δεν θα θελα να γίνω. Θέλω να παίζω, κι αυτό συμβαίνει σ’αυτή την παράσταση. Παίζω (με τους προσωπικούς μου όρους)».
Μάνος Βαβαδάκης. «Είμαστε έξι άνθρωποι και είναι φοβερό ότι έχουμε τελείως διαφορετική γνώμη για το τι είναι γάμος και πως μπορεί να εξελιχθεί ένας έρωτας, μέσα από μια τόσο επίσημη συνθήκη. Το έργο είναι διασκευή, το τονίζω αυτό και έχουμε κρατήσει τα τρία βασικά ζευγάρια της ιστορίας. Είμαστε μια παρέα που αποφάσισε να δουλέψουμε ξανά μαζί. Στο κομμάτι της έρευνας ήρθε υλικό από όλους μας. Υποκριτικά ενώ έχουμε κρατήσει πολλά φαρσικά στοιχεία, προσπαθούμε μέσα από μια σύγχρονη υποκριτική να ανιχνεύσουμε αυτούς τους χαρακτήρες, δεν τους βλέπουμε δηλαδή σαν καρικατούρες ή κλόουν που πρέπει να κάνουν το κοινό να γελάσει, αλλά τους αντιμετωπίζουμε σαν σύμβολα».
Ταυτότητα παράστασης
«Το Έξυπνο Πουλί» βασισμένη στο ομώνυμο θεατρικό του Ζωρζ Φεντώ
Μετάφραση: Νικηφόρος Παπανδρέου
Διασκευή-Σκηνοθεσία: Μάνος Βαβαδάκης, Γιώργος Κατσής
Σκηνικά-Κοστούμια: Γιωργίνα Γερμανού
Επιμέλεια φωτισμών: Στέλλα Κάλτσου
Με τους: Στέλλα Βογιατζάκη, Χαρά – Μάτα Γιαννάτου, Κατερίνα Ζησούδη, Μάνο Βαβαδάκη, Γιώργο Κατσή, Πάνο Παπαδόπουλο.
Tempus Verum – Εν Αθήναις (Ιάκχου 19, Γκάζι, τηλ. 210-3425.170)
Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00, και Παρασκευή στις 00.15. Εως 28/3