Τρώμε λιγότερο; Ξοδεύουμε λιγότερα για να φάμε; Kάνουμε νηστεία ή κάνουμε δίαιτα; Αν και ούτε τα νηστίσιμα ούτε τα διαιτητικά γεύματα είναι πιο οικονομικά για την τσέπη μας, φαίνεται πως τρώμε λιγότερο λόγω οικονομίας. Λογικό, θα μου πείτε.
Αυτό, τουλάχιστον, είναι το πρώτο συμπέρασμα από την έρευνα της εταιρείας IRI για τη μείωση του τζίρου στα σουπερμάρκετ: κατά 10% έπεσε η κατανάλωση τον περασμένο Ιανουάριο, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2016. Τη δε πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου η πτώση έφτασε το 15% –με μια μικρή αύξηση της τάξεως του 2,9% τον Φεβρουάριο λόγω Καθαρής Δευτέρας. Οσο για τις συνολικές προβλέψεις της χρονιάς, η πτώση στις πωλήσεις των σουπερμάρκετ αναμένεται να είναι κατά 3,6% μικρότερη από πέρυσι.
Κρίση, ανεργία, χαμηλές συντάξεις, φόροι, ανασφάλεια, αβεβαιότητα μοιάζει να είναι η απάντηση στο φαινόμενο. «Κόψαμε ακόμα και το φαΐ» λένε. Αλήθεια;
Κι όμως. Αν δούμε συνολικά την εικόνα, αν ενώσουμε τα κομμάτια του παζλ, ένα ενδιαφέρον στοιχείο προκύπτει: ίσως δίνουμε λιγότερα χρήματα στο σουπερμάρκετ γιατί ξοδεύουμε περισσότερα για delivery…
Γιατί μια άλλη έρευνα, αυτή που πραγματοποιεί εδώ και πολλά χρόνια το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, έδειξε ότι πέρυσι (2016) τη μεγαλύτερη αύξηση στις online αγορές έχουν οι παραγγελίες έτοιμου φαγητού στο σπίτι (+10%). Το γνωστό delivery δηλαδή. Ετσι η μείωση που διαπιστώνεται στα σουπερμάρκετ πιστώνεται στα πάσης φύσεως fast food –άδικα, και όχι μόνον.
Παλιότερα ξέραμε ότι οι παραγγελίες για φαγητό, συνήθως με παρέα στο σπίτι, αφορούσαν κυρίως «εξωτικές» γεύσεις: πίτσα, σουβλάκια, κινέζικο, μετά γιαπωνέζικο, ταϊλανδέζικο και πόσα ακόμα. Σιγά σιγά όμως οι παραγγελίες άρχισαν να πυκνώνουν και χωρίς την παρέα, με την ελληνική κουζίνα να μπαίνει σε κουτάκια, να ανεβαίνει σε μηχανάκια και να φτάνει με delivery στην πόρτα μας! Κι αφού η φτώχεια θέλει καλοπέραση και η καλοπέραση δεν είναι εύκολη υπόθεση σήμερα, το delivery αποδεικνύει ότι η φτώχεια θέλει, τουλάχιστον, ξεκούραση…