Ως μια σύγχρονη «παραλογιά», σαν ένα λαϊκό ορατόριο με βυζαντινά, δημοτικά, αλλά και μοντέρνα ακούσματα, ο «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή ανεβαίνει σε ελεύθερη μετάφραση-μετάπλαση του Κώστα Μεσάρη, με τον ίδιο στον ρόλο του Οιδίποδα και την Κάτια Σπερελάκη στο ρόλο της Ιοκάστης.
«Η πρώτη μου επαφή με το κείμενο, έγινε το περασμένο καλοκαίρι, όταν ο Κώστας Μεσάρης μου διάβασε την απόδοση-μετάπλαση του αριστουργήματος του Σοφοκλή, καρπό δωδεκαετούς ενασχόλησής του με το θέμα» λέει η Κάτια Σπερελάκη. «Το βρήκα εξαιρετικά ενδιαφέρον ως εγχείρημα στο σύνολό του, μια καινούργια και πρωτότυπη ματιά πάνω σε ένα αρχετυπικό έργο, χιλιοπαιγμένο αλλά σε καμιά περίπτωση εξαντλημένο. Είναι ένα έργο που σε προκαλεί να ασχοληθείς μαζί του, και δεν είναι τυχαίο που διαχρονικά αμέτρητοι καλλιτέχνες όλων των μορφών τέχνης έχουν δώσει ποικίλες εκδοχές του. Η δική μας παράσταση φιλοδοξεί να παντρέψει το αρχαίο δράμα με τη λαϊκή παράδοση, τόσο ως προς τον λόγο, που ισορροπεί ανάμεσα στον δεκαπεντασύλλαβο και στον πεζό λόγο, όσο και ως προς τα μουσικά ακούσματα των χορικών, που φέρουν τον απόηχο της παραδοσιακής μουσικής».
Για τον ρόλο. «Ασφαλώς και ένα επιπλέον δέλεαρ για μένα ήταν ο ρόλος της Ιοκάστης» συνεχίζει η ηθοποιός. «Αν και νομίζω ότι σε αυτά τα κείμενα, η λέξη ρόλος είναι λίγη για να αποδώσει την πραγματικότητα. Η Ιοκάστη, ο Οιδίποδας, αλλά και οι άλλοι ήρωες των αρχαίων τραγικών είναι αρχέτυπα που έχουν διαπεράσει τη λογοτεχνία, την ψυχανάλυση και φυσικά την τέχνη. Εμείς βέβαια ηθοποιοί είμαστε, και ως ρόλους είμαστε υποχρεωμένοι να τους αντιμετωπίσουμε και να προσπαθήσουμε να τους αναπαραστήσουμε στη σκηνή! Άρα προσθέτω κι εγώ την προσέγγισή μου στις αναρίθμητες που προηγήθηκαν. Ο Οιδίποδας και η Ιοκάστη έχουν διαπράξει το αδιανόητο, εν αγνοία τους, και ο θεατής παρακολουθεί το θρίλερ της αποκάλυψης με κομμένη την ανάσα έστω και αν το τέλος της τραγωδίας είναι γνωστό σε όλους. Παράλληλα παρακολουθεί την άνοδο και την πτώση ενός τυράννου, και τη διαδρομή του χορού-λαού που περνά από όλη τη γκάμα των συναισθημάτων και αντιδράσεων, από την οργή του όχλου ως το έλεος και τον φόβο».
Για τη συνεργασία. «Ο υπότιτλος που έχει επιλέξει ο Κώστας Μεσάρης για την παράσταση είναι “Ω φως, που στα μάτια μου δεν φτάνεις”, και νομίζω πως δίνει έμφαση στην τραγική ειρωνεία της μοίρας του Οιδίποδα και της Ιοκάστης. Ο Σοφοκλής μας έχει κληροδοτήσει με γενναιοδωρία το έργο του, και εναπόκειται σε μας σήμερα να το μεταπλάσουμε στη σημερινή γλώσσα και στις ανάγκες της αποκαλύπτοντας την αναλλοίωτη αρχική του υπόσταση και συνδέοντας την με τον λαϊκό πολιτισμό και την παράδοση. Ο Κώστας Μεσάρης, με τον οποίο με συνδέει η πρώτη μου εμφάνιση στο θέατρο, ασχολείται πάνω από δώδεκα χρόνια με το συγκεκριμένο κείμενο, οπότε η σχέση του μαζί του είναι πλέον οργανική και αυτήν προσπάθησε να μεταφέρει σε όλους εμάς. Δουλέψαμε πολύ καιρό και εξονυχιστικά γύρω από το τραπέζι, προσπαθώντας να κάνουμε το έργο κτήμα μας. Ελπίζω ότι η δική μας κατανόηση θα περάσει και κάτω από τη σκηνή, και ο θεατής θα απολαύσει την ιστορία σαν να την ακούει για πρώτη φορά».
Σε κλειστό θέατρο. «Παρά το ότι στην Ελλάδα έχουμε συνδέσει το αρχαίο δράμα με τα ανοιχτά θέατρα, νομίζω ότι το ανέβασμά του σε κλειστό χώρο τού δίνει μια άλλη διάσταση που κατά κάποιο τρόπο ανανεώνει τη ματιά μας πάνω σε αυτό. Προϋποθέτει μια διαφορετική, θα έλεγα πιο “στενή” επικοινωνία με τον θεατή, και ένα τρόπο παιξίματος που επιτρέπει περισσότερες αποχρώσεις και μεγαλύτερη ευελιξία. Ως εκ τούτου θεωρώ ότι είναι πολύ ενδιαφέρον, ακόμα περισσότερο που στο θέατρο που το ανεβάζουμε τώρα, ο θεατής είναι σε απόσταση αναπνοής».
«Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή
Πολυχώρος Τέχνης Αλεξάνδρεια (Σπάρτης 14, Πλατεία Αμερικής, τηλ. 210-8673.655) στις 18.30 και κάθε Σάββατο και Κυριακή στις 21.00.
Από την ομάδα ΚΗΠΟΣ-Λ.Α.Θ.Ε.
Σκηνοθεσία: Κώστας Μεσάρης
Κίνηση: Αλέξανδρος Ζαχαρέας
Σκηνικά-Κοστούμια: Νεφέλη Ηλιοπούλου
Φωτισμοί: Δημήτρης Τσιούμας
Βοηθός σκηνοθέτης: Σήφης Μάινας
Φωτογραφίες: Νικολέττα Γιαννούλη
Παίζουν: Κώστας Μεσάρης, Κάτια Σπερελάκη, Γιάννης Ρωμανός, Αλέξανδρος Ζαχαρέας, Αλέξης Μαρτζούκος, Βίλλυ Σκούρα, Σεβίλη Λυμπέρη, Τάκης Βαμβακίδης.
Ούτι: Τάσος Σερεμέτης