«Μας έτυχε αυτό το δωράκι στη δυσκολότερη στιγμή από το 2015 και μετά: να βρεθούμε επικεφαλής στο Εθνικό και μάλιστα να έχουμε πολύ σημαντικό λόγο». Με αυτά τα λόγια άρχισε τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου ο Στάθης Λιβαθινός, καλλιτεχνικός διευθυντής στην πρώτη σκηνή της χώρας, έχοντας δίπλα του τον αναπληρωτή καλλιτεχνικό διευθυντή Θοδωρή Αμπαζή. «Στόχος μας είναι να μην προδώσει τον χαρακτήρα του, γιατί Εθνικό από μόνο του δεν σημαίνει τίποτα. Πρέπει να το αποδεικνύει κάθε στιγμή. Δεν θέλουμε να παίξουμε κανενός είδους παιχνιδάκι με την πολιτική και τους πολιτικούς, θέλουμε να έρχονται να μας βλέπουν, να μας ακούνε και να μας λογαριάζουν. Και σίγουρα –οφείλω να το πω –είναι σημαντικό μια τέτοια στιγμή ακόμα και τώρα, ένα θέατρο που να επιχορηγείται από την Πολιτεία όταν τα πράγματα είναι σε τόσο οριακό σημείο. Είναι ωραίο να έχουμε ένα θέατρο που μπορεί να σηκώσει ένα τέτοιο βάρος, ακόμα και με την επιχορήγηση μειωμένη στα μισά από ό,τι ήταν πριν από κάποια χρόνια».
Τα οικονομικά. «Δεν παραλάβαμε καμένη γη. Ολοι οι άνθρωποι που προηγήθηκαν, ο καθένας με τον δικό του τρόπο, έκανε αυτό που πίστευε καλύτερα. Δεν κατηγορώ κανέναν, δεν υπάρχει κανένα υπονοούμενο εδώ. Σαφώς από την εποχή του Κούρκουλου και μετά τα πράγματα μπήκαν σε άλλη κατάσταση. Σαφώς είχε ένα έλλειμμα μεγάλο, νομίζω σε ένα βαθμό το καλύψαμε. Ντροπαλά, σεμνά και κάπως χαμηλόφωνα να πω ότι έχουμε ένα πρώτο πλεόνασμα γύρω στις 150.000 – 200.000 ευρώ, προσπαθώντας να έρθουμε και φέτος εντός δημοσιονομικής τροχιάς. Πράγμα που δεν είναι πάντοτε απλό, επειδή ο οικονομικός δρόμος σε ένα τέτοιου είδους ίδρυμα δεν είναι πάντοτε αντίστοιχος με αυτό που οφείλει το ίδρυμα να προσφέρει. Είναι ένας επιχορηγούμενος οργανισμός, οφείλει να τολμάει, να βγαίνει μπροστά, δεν οφείλει να κάνει εκπτώσεις όμως χάριν των εισιτηρίων. Οι εισπράξεις είναι κατώτερες από αυτό που θα μπορούσε να είναι, για πρώτη φορά έχουμε τόσο χαμηλή τιμολογιακή πολιτική».
Για την ιστορία, η επιχορήγηση που παίρνει το Εθνικό Θέατρο κάθε χρόνο είναι 6.000.000 ευρώ. Με το 90% – 95% αυτών των χρημάτων καλύπτονται τα λειτουργικά έξοδα του θεάτρου, δηλαδή οι μισθοί των υπαλλήλων και των ηθοποιών. Το υπόλοιπο 5% – 10% που περισσεύει πηγαίνει στις παραγωγές, οι οποίες καλύπτουν τα έξοδά τους από τις εισπράξεις των εισιτηρίων, των προγραμμάτων.
Επιχορηγήσεις – συνεργασίες. «Το κυνήγι των επιχορηγήσεων συνεχίζεται. Προχωράμε στην αξιοποίηση του Σχολείου και επειδή αυτό θα συμπέσει με τη μεταφορά της Δραματικής Σχολής δεν μπορεί να γίνει χωρίς χορηγία. Ισχύει και επανήλθε η χορηγία του Ιδρύματος Λάτση και πολύ σύντομα –μέχρι το καλοκαίρι θα υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα –θα ξεκινήσουμε τις εργασίες εκεί. Δεν θα κατασκευαστεί όλο αμέσως γιατί είναι τεράστιο, αλλά θα γίνει σταδιακά. Αυτές τις ημέρες είμαστε στον καθορισμό του ποσού.
Το Ιδρυμα Ωνάση θα είναι κοντά μας στην ανακατασκευή του Νέου Rex. Δόθηκε η εντολή για να γίνει η μελέτη για το Νέο Rex που είναι αφιερωμένο στους νέους θεατές. Η Παιδική και Εφηβική Σκηνή θα έχει υπεύθυνη τη Σοφία Βγενοπούλου. Ωστόσο, αυτό σημαίνει ότι με την περιρρέουσα κατάσταση μπορεί να βρεθούμε στην ανάγκη να μην το ανοίξουμε τόσο σύντομα, γιατί έχει τεράστιες ανάγκες και προτιμάμε να γίνει κάτι πιο συστηματικό. Η Σύλβια Λιούλιου, εξάλλου, θα είναι υπεύθυνη στο Στούντιο Νέων Συγγραφέων, το οποίο σταμάτησε φέτος λόγω των παραστάσεων “Συγγραφέας του μήνα” που πήγαν πολύ καλά».
Στο Φεστιβάλ. «Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών προτείνουμε την παράσταση “Αλκηστις” του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου, η οποία κοντά μας ξεκίνησε στην Πειραματική Σκηνή, εκεί έκανε την πρώτη της σκηνοθεσία, ήταν στην ομάδα μου στην αρχή της Πειραματικής, ο πρώτος της ρόλος ήταν στην παράσταση “Αγάπης αγώνας άγονος” και τώρα θα κάνει την πρώτη της Επίδαυρο, όπως είχα κάνει κάποτε και εγώ το 2003. Η δεύτερη πρόταση είναι η “Ειρήνη” του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη, με τον Τζίμη Πανούση στον ρόλο του Τρυγαίου, σε μια μουσική παράσταση με την Καμεράτα σε διεύθυνση Γιώργου Πέτρου. Αυτό θα είναι μια συνάντηση κορυφής, μια παραγγελία δική μας, μια σύγχρονη θεατρική όπερα, όπου ο φίλος μας Δημοσθένης Παπαμάρκου θα γράψει το λιμπρέτο, ενώ ο Νίκος Κυπουργός τη μουσική. Θα δημιουργηθεί και εκεί ένα σύνολο από ηθοποιούς και ο Τζίμης θα ενταχθεί σε αυτό, γιατί νομίζω ότι πιο αριστοφανική περσόνα από τον Τζίμη σήμερα δύσκολα βρίσκει κανείς».
Η ΝΕΑ ΣΕΖΟΝ. Θα ξεκινήσει με τρεις επαναλήψεις, το «Στέλλα κοιμήσου», πιθανώς την «Τάξη μας» του Τζαμαργιά και την «Οπερέτα» του Καραθάνου που ανεβαίνουν μέσα στον Απρίλιο, ενώ θα φιλοξενηθούν και παραστάσεις που θα παιχτούν το καλοκαίρι στη Μικρή Επίδαυρο. Οι νέες παραγωγές είναι ο «Πέερ Γκιντ» του Ιψεν που θα σκηνοθετήσει ο Δημήτρης Λιγνάδης, για πρώτη φορά ο Γιώργος Κιμούλης θα συνεργαστεί με το Εθνικό Θέατρο και θα παίξει στο «Ψηλά από τη γέφυρα» του Αρθουρ Μίλερ. Ο Στάθης Λιβαθινός με την ομάδα του θα παρουσιάσουν το «Τίμων ο Αθηναίος» του Σαίξπηρ.