Τα τέλη από τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που θα μεταβιβαστούν στη Fraport θα κατατίθενται στους 14 ειδικούς λογαριασμούς με τίτλο Ταμείο Ανάπτυξης και Εκσυγχρονισμού Αερολιμένα που τηρούνται στην Τράπεζα της Ελλάδος και θα διατίθενται κατά 100% στους παραχωρησιούχους. Στα υπόλοιπα αεροδρόμια το 50% θα χρηματοδοτεί τις λειτουργικές τους ανάγκες και τα έργα εξοπλισμού και υποδομών και το άλλο 50% θα εισπράττεται από την ΥΠΑ.
Σπατόσημο €12 σε όλα τα αεροδρόμια
Ενιαίο Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων (ΤΕΑΑ), το λεγόμενο «σπατόσημο», υιοθετεί η κυβέρνηση για όλα τα αεροδρόμια της χώρας και το αναπροσαρμόζει στα 12 ευρώ για όλους τους αναχωρούντες επιβάτες.
Το συγκεκριμένο ενιαίο τέλος των 12 ευρώ θα τεθεί σε ισχύ αμέσως με την παράδοση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport και θα διατηρηθεί στο ίδιο ύψος μέχρι και την 1η Νοεμβρίου 2024. Στη συνέχεια, το ΤΕΑΑ θα διαμορφωθεί στα 3 ευρώ.
Μέχρι τώρα το ΤΕΑΑ επιβαλλόταν σε όλους τους επιβάτες άνω των 5 ετών και το ύψος του καθοριζόταν ανάλογα με τον τελικό προορισμό. Συγκεκριμένα, για προορισμούς σε χώρες εντός της ζώνης Σένγκεν το τέλος ήταν 12 ευρώ, ενώ για όλους τους άλλους προορισμούς εξωτερικού (εκτός Σένγκεν) ήταν 22 ευρώ.
Με τροπολογία σε σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομικών που κατέθεσαν ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης και ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος, το τέλος στο εξής θα καταβάλλεται από τους επιβάτες άνω των 2 ετών, αντί των 5 ετών σήμερα.
Η νομοθετική ρύθμιση για το νέο σπατόσημο παρέμενε σε εκκρεμότητα από την 1η Νοεμβρίου 2014, όταν είχε εκπνεύσει η ισχύς του. Ωστόσο, η αναπροσαρμογή του συνδέθηκε με την ολοκλήρωση της παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων και για τον λόγο αυτό χρειάστηκε να μεσολαβήσει μεγάλο χρονικό διάστημα μέχρις ότου καθοριστεί το νέο ύψος του.
Σύμφωνα με την τροπολογία, από την καταβολή ΤΕΑΑ απαλλάσσονται οι επιβάτες των υδατοδρομίων, οι επιβάτες διαμετακόμισης (ίδιος αριθμός πτήσης αφιχθέντος και αναχωρούντος αεροσκάφους) και οι transfer επιβάτες που συνεχίζουν το ταξίδι τους με την ίδια ή διαφορετική αεροπορική εταιρεία εντός 24 ωρών (παρότι υπήρχαν σκέψεις να τους επιβληθεί σπατόσημο).
Επιπλέον, το πλεονέκτημα της ατέλειας θα έχουν επιβάτες των κρατικών πτήσεων που μεταφέρουν προσωπικότητες, οι επιβάτες που φτάνουν στα αεροδρόμια λόγω έκτακτων αναγκών (καιρικών συνθηκών, βλάβης κ.ά.), όπως και εκείνοι που επιβιβάζονται σε πτήσεις επίσημων αθλητικών γεγονότων.
Για το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος τα εισπραττόμενα τέλη θα κατατίθενται στον λογαριασμό του Ταμείου Ανάπτυξης Αερολιμένων Σπάτων και θα διατίθενται κατά 75% σύμφωνα με όσα ορίζει η σύμβαση κύρωσης του νόμου για το νέο αεροδρόμιο του 1995. Το υπόλοιπο 25% θα πηγαίνει υπέρ της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).