–Να κόψω χίλιους; –Οχι. –Και πόσους να κόψω; –Κανέναν. –Α δεν μπορώ, θα κόψω πεντακόσιους.
Σε κολοκυθιά εξελίχθηκε ο φετινός αριθμός των εισακτέων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αλλά και οι επαναληπτικές εξετάσεις, για το υπουργείο Παιδείας.
Ο Κώστας Γαβρόγλου, ο οποίος πριν από λίγο καιρό είχε αποφασίσει να περικόψει 1.000 θέσεις ιδίως από τις σχολές αιχμής των πανεπιστημίων όλης της χώρας (ειδικά στις Ιατρικές Σχολές το ποσοστό μείωσης θέσεων υπερέβη το 20%) αναδιπλώθηκε το βράδυ του Σαββάτου ύστερα από πλήθος αντιδράσεων γονέων και μαθητών και τελικά αποφάσισε να κατανείμει τη μείωση σε δύο χρονιές. Αυτό σημαίνει ότι οι μειώσεις σε όλες τις σχολές στις οποίες κόπηκαν θέσεις, περιορίζονται στο μισό. Μάλιστα ο υπουργός Παιδείας έδωσε πολιτικό χαρακτήρα στο θέμα, λέγοντας ότι η αγωνία χιλιάδων υποψηφίων για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αποτέλεσε για την αντιπολίτευση λεία μικροκομματικής εκμετάλλευσης, για ένα ζήτημα πρωτίστως ακαδημαϊκό.
Αποφάσισε λοιπόν ότι η μείωση του αριθμού των εισακτέων στα πανεπιστήμια θα εφαρμοστεί σταδιακά και για φέτος θα περιοριστεί στους 500 για όλες τις σχολές, αντί της αρχικής μείωσης κατά 1.000 θέσεις (π.χ. στο σύνολο των Ιατρικών Σχολών η μείωση θα είναι 110 θέσεις αντί των 220 θέσεων), ενώ κάλεσε τα κόμματα «να σεβαστούν την αγωνία και τη σκληρή προσπάθεια των χιλιάδων υποψηφίων των Πανελλαδικών Εξετάσεων και των οικογενειών τους και να μη συνεχίσουν τις προσπάθειες για τη δημιουργία αρνητικού κλίματος».
ΣΥΣΤΑΣΕΙΣ ΣΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ! Ο Κώστας Γαβρόγλου τόνισε πως θα πρέπει «να δούμε το ζήτημα με αποδραματοποιημένο τρόπο» και συνέστησε στους μαθητές «να μην επηρεάζονται από πρωτοσέλιδα, κακοήθειες και τέτοιου είδους πράγματα που θέλει να αξιοποιήσει η αντιπολίτευση».
Η τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ Νίκη Κεραμέως όμως κατηγόρησε για προχειρότητα και έλλειψη στόχευσης την ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας, τονίζοντας ότι προκαλεί αχρείαστη αναστάτωση. «Μόλις δύο μήνες πριν από τη διενέργεια των Εξετάσεων τροποποιείται επανειλημμένως με υπουργικές αποφάσεις ο αριθμός των εισακτέων σε σχολές υψηλής ζήτησης» δήλωσε.
Πρόσθεσε ότι και οι επαναληπτικές εξετάσεις είναι αμφιλεγόμενες αφού οι εξεταζόμενοι τον Σεπτέμβριο κερδίζουν ένα δίμηνο προετοιμασίας, ενώ παρατηρείται καθυστέρηση στις προκαταρκτικές ενέργειες των Πανελλαδικών όπως ο έλεγχος των συστημάτων μετάδοσης των θεμάτων, που άλλες χρονιές άρχιζε από τον Φεβρουάριο.
Σε όλα αυτά πρέπει να συνυπολογιστεί ότι την περασμένη Παρασκευή ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Γιάννης Παντής σε συνέντευξή του (στην τηλεόραση του Σκάι) είχε προαναγγείλει εντελώς διαφορετική αντιμετώπιση του θέματος της μείωσης των εισακτέων, γεγονός που –αν μη τι άλλο –υποδηλώνει απόσταση ανάμεσα στον γενικό γραμματέα και στον υπουργό Παιδείας.
Είχε δηλώσει ότι το υπουργείο δεν προτίθεται να πάρει πίσω τη μείωση, αλλά θα ανοίξει ξανά την Αίτηση-Δήλωση συμμετοχής στις Πανελλαδικές προκειμένου να δηλώσουν και 5ο εξεταζόμενο μάθημα ώστε να έχουν δικαίωμα πρόσβασης σε δύο Επιστημονικά Πεδία όσοι μαθητές αισθάνονται «εγκλωβισμένοι» εξαιτίας της μείωσης στις σχολές αιχμής! Κάτι που όμως, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Συντονιστικής Επιτροπής Συλλόγων Γονέων Ιδιωτικών Σχολείων Ελλάδας Ιωακείμ Καλλιβρούση, θα ήταν δώρο άδωρο, δεδομένου ότι είναι αδύνατον ένας μαθητής να προετοιμαστεί επαρκώς σε 5ο μάθημα μέσα σε μόλις δύο μήνες.
«Στην ουσία η κίνηση που προανήγγειλε ο γενικός γραμματέας είναι ένα πολιτικό τερτίπι και ένας τεράστιος εμπαιγμός στις δεκάδες χιλιάδες μαθητές που ετοιμάζονται για τις Πανελλαδικές και διαπιστώνουν ότι κάποιοι κάνουν κινήσεις σκοπιμότητας στην πλάτη τους» είπε ο Καλλιβρούσης. Χαρακτήρισε πάντως τη νέα απόφαση Γαβρόγλου για μείωση της… μείωσης εισακτέων θετική εξέλιξη, αν και πρότεινε την επιμερισμό της σε βάθος πενταετίας αντί διετίας, ώστε να αφομοιωθεί ισόρροπα και να έχει εφαρμογή από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις του επόμενου έτους και όχι από φέτος.
Το χάος με τις επαναληπτικές Αναστάτωση προκαλούν και οι αντιφατικές αποφάσεις του υπουργείου Παιδείας για τις επαναληπτικές εξετάσεις. Αρχικά είχε αποφασίσει να τις καταργήσει εντελώς, ύστερα όμως από αντιδράσεις και κινητοποιήσεις αποδέχθηκε να γίνουν, αλλά Σεπτέμβριο – επειδή φέτος οι Πανελλαδικές γίνονται Ιούνιο κι αν οι επαναληπτικές πήγαιναν τον Ιούλιο θα υπήρχε έξτρα κόστος για τις αμοιβές των εκπαιδευτικών που θα ήταν σε άδεια.
Ομως ο Γιάννης Παντής ανακοίνωσε σε εκπροσώπους της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Γονέων Ελλάδας (ΑΣΓΜΕ), με τους οποίους συναντήθηκε προ ημερών, ότι όσοι υποψήφιοι λόγω προβλημάτων υγείας δεν συμμετάσχουν στις Πανελλαδικές θα δώσουν επαναληπτικές όχι μόνο στο μάθημα που δεν συμμετείχαν, αλλά στο σύνολο των μαθημάτων. Προφανώς η σκέψη είναι ότι έτσι αποθαρρύνονται όσοι υποψήφιοι θα επιθυμούσαν να «αρρωστήσουν» ώστε να έχουν περισσότερο χρόνο διαβάσματος. Αλλά τέτοιες αποφάσεις δημιουργούν σειρά νέων προβλημάτων.
Καταρχήν, όσοι αρρωστήσουν στις Πανελλαδικές θα έχουν δύο μήνες χρόνο προετοιμασίας, ενώ οι βάσεις θα έχουν ήδη εκδοθεί όταν εξεταστούν ξανά. Συνεπώς, όσοι επιτύχουν θα εισαχθούν καθ’ υπέρβασιν του αριθμού εισακτέων, σε κάποιο ποσοστό που ακόμα δεν έχει οριστεί. Επειτα, το να δώσουν όλα τα μαθήματα εκ νέου προφανώς τιμωρεί όσους άτυχους θα έχουν γράψει καλά σε ορισμένα μαθήματα των Πανελλαδικών και μετά αρρωστήσουν, ενώ αντιθέτως ευνοεί όσους δεν γράψουν καλά.
Με τούτα και με κείνα τα πέρα-δώθε, αντιλαμβάνεται κανείς την ψυχολογία των μαθητών της Γ’ Λυκείου που διαβάζουν για να ξεκινήσουν τις εξετάσεις, από τις οποίες θα κριθεί, εν πολλοίς, το μέλλον τους.