Πλήρη αλλαγή της μεθόδου που διδάσκεται η Ιστορία στα σχολεία από το δημοτικό μέχρι το λύκειο, με σαφές ιδεολογικό πρόσημο και αναφορές μέχρι τις μέρες μας, εισηγείται επιτροπή του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) προς το υπουργείο Παιδείας.
Στην πρόταση, εύρους 50 σελίδων, που παρέλαβε χθες ο Κώστας Γαβρόγλου με στόχο να εφαρμοστεί από το 2018-2019, επιχειρείται καθολική αλλαγή στη δομή των σημερινών εγχειριδίων Ιστορίας σε όλες τις τάξεις και ιδιαίτερα στο λύκειο.
Ειδικά στην Α’ Λυκείου, όπου σήμερα το μάθημα µε τίτλο «Ιστορία του Αρχαίου Κόσµου» καλύπτει τη χρονική περίοδο από τους προϊστορικούς πολιτισµούς της Ανατολής έως την εποχή του Ιουστινιανού, η δομική αλλαγή είναι πλήρης καθώς η επιτροπή εισηγείται το νέο βιβλίο να καλύπτει την περίοδο από το 1880 έως σήµερα ώστε να δοθεί ολοκληρωµένη εικόνα των πυκνών γεγονότων και των µεγάλων ιστορικών αλλαγών που έλαβαν χώρα.
Ανάμεσα στα περιεχόμενα του νέου βιβλίου της Α’ Λυκείου, προτείνεται να είναι το πρώτο κεφάλαιο με τίτλο «Ο καπιταλισµός ως παγκόσµιο σύστηµα (1880 – 1914)», το οποίο αναφέρεται μεταξύ άλλων σε θέματα όπως εδραίωση της νεωτερικότητας, εργοστάσια και βιοµηχανικές πόλεις, κόσµος της εργασίας – συνδικαλιστικό κίνηµα – συνθήκες ζωής της εργατικής τάξης, αγώνας για τη χειραφέτηση των γυναικών, η περιπέτεια του εκσυγχρονισµού στην Ελλάδα, η εκβιοµηχάνιση και το εργατικό κίνηµα, αποικιοκρατία και ιµπεριαλισµός κ.ά.
Στο τελευταίο κεφάλαιο, οι μαθητές της Α’ Λυκείου θα μαθαίνουν, ανάμεσα σε άλλα, για το τέλος του Ψυχρού Πολέµου και νέες συγκρούσεις, την κατάρρευση των κοµµουνιστικών καθεστώτων και την εποχή της παγκοσµιοποίησης, τη διεύρυνση της ΕΕ, τους διεθνικούς οργανισµούς, την ανάδυση της Κίνας, την κυριαρχία του νεοφιλελευθερισµού και την εγκατάλειψη του κράτους πρόνοιας, τις τεχνολογικές επαναστάσεις: πληροφορική, επικοινωνίες, αλλαγές στην παραγωγή και τον τρόπο ζωής κ.ά. Για την Ελλάδα θα διδάσκονται την αποβιοµηχάνιση και αποδιάρθρωση του παραγωγικού ιστού, την έκρηξη της τουριστικής βιοµηχανίας – αλλαγή καταναλωτικών προτύπων και τρόπου ζωής – ένταξη στο ευρώ. Επίσης θα γίνονται αναφορές στις νέες συγκρούσεις την εποχή της παγκοσµιοποίησης όπως εµφύλιοι πόλεµοι και εθνικισµός (Γιουγκοσλαβία), στρατιωτικές επεµβάσεις (πόλεµος στον Κόλπο, εισβολή σε Ιράκ και Αφγανιστάν), θρησκευτικός ριζοσπαστισµός (11η Σεπτεµβρίου, ισλαµική τροµοκρατία) αλλά και στο σήμερα, με την προσφυγική κρίση και την ξενοφοβία.
Η αξιολόγηση των μαθητών. Για τις Β’ και Γ’ Λυκείου η επιτροπή δεν καταθέτει αναλυτική πρόταση επειδή οι αλλαγές που σχεδιάζονται στο σύστηµα εισαγωγής στην Τριτοβάθµια Εκπαίδευση δεν έχουν οριστικοποιηθεί ακόµη. Ωστόσο δίνει περίγραμμα ότι στη Β’ Λυκείου το µάθηµα θα µπορούσε να αφορά τη µελέτη της ιστορικής εξέλιξης κατά τις τρεις µεγάλες ιστορικές περιόδους (αρχαιότητα, µέσοι χρόνοι, νεότερη και σύγχρονη εποχή) ζητηµάτων που απασχολούν τον σύγχρονο κόσµο, ενώ στην Γ’ Λυκείου θα µπορούσε να επικεντρωθεί µόνο στον 20ό αιώνα, µε στόχο την εµβάθυνση σε συγκεκριµένα φαινόµενα και εξελίξεις που είναι σηµαντικά για την κατανόηση των αλλαγών που συνέβησαν.
Τέλος, προτείνεται και αλλαγή στη διαδικασία αξιολόγησης των μαθητών με καθιέρωση ενός συστήµατος που εφήρµοσε πιλοτικά το National Board for Professional Teaching Standards σε αρκετές πολιτείες της Αµερικής, το οποίο «βασίζεται σε ποιοτικά κριτήρια, εστιάζει στη σχέση δασκάλου – µαθητή, συνδέει τη µάθηση µε τη διδασκαλία, θέτει σε δεύτερη µοίρα τις βαθµολογικές επιδόσεις των µαθητών και προκρίνει τον φάκελο του εκπαιδευτικού, ο οποίος θα ανανεώνεται περιοδικά και εµπεριέχει ερευνητικά πρωτόκολλα, µαθητικές εργασίες, περιγραφικές εκθέσεις, δραστηριότητες, υλικά κ.τ.λ.».