Μπορεί να μη φορούν κοστούμια και γραβάτες, να μην έχουν το δικό τους γραφείο σε εταιρεία, ούτε να περνούν ώρες ολόκληρες σε συσκέψεις με στελέχη και συναδέλφους, ωστόσο μπήκαν στον κόσμο των επιχειρήσεων. Κι ας είναι μόνο 16 ετών.

Με φρέσκες ιδέες, παρουσίαση καινοτόμων προϊόντων και πλήρη επιχειρηματικά σχέδια, δεκάδες μαθητές δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων απέδειξαν περίτρανα πως το επιχειρείν μπορεί κάλλιστα να είναι υπόθεση της νέας γενιάς, η οποία κάθεται ακόμη στα θρανία.

Συνολικά 120 ομάδες απ’ όλη την Ελλάδα συμμετείχαν φέτος στο πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση» του μη κερδοσκοπικού εκπαιδευτικού οργανισμού ΣΕΝ/JA Greece, που πραγματοποιείται για 11η συνεχή χρονιά στη χώρα μας, με την υποστήριξη του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Είναι δε ο ελληνικός φορέας του παγκόσμιου εκπαιδευτικού οργανισμού Junior Achievement Worldwide, ο οποίος εφαρμόζει προγράμματα μαθητικής καινοτομίας και επιχειρηματικότητας σε 122 χώρες σε όλο τον κόσμο.

ΟΙ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ. Φέτος, το 70% των συμμετοχών ήταν από γυμνάσια και λύκεια της περιφέρειας, ενώ 3 στις 10 ομάδες προέρχονταν από σχολεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Το ταλέντο, η καινοτομία και η εφευρετικότητα ήταν τα στοιχεία που έκαναν 10 από τις ομάδες να ξεχωρίσουν και να διεκδικήσουν τον τίτλο της «Καλύτερης Μαθητικής Εικονικής Επιχείρησης 2016-2017».

«Ολες οι ομάδες μάς κατέπληξαν φέτος με την εφευρετικότητα αλλά και την πολύ μεγάλη κοινωνική και περιβαλλοντική τους ευαισθησία. Η επιλογή των 10 καλύτερων ήταν πάρα πολύ δύσκολη και το αποτέλεσμα κρίθηκε πραγματικά στη λεπτομέρεια» δήλωσε η πρόεδρος του ΣΕΝ/JA Greece Λίτσα Παναγιωτοπούλου.

ΠΡΩΤΟΤΥΠΕΣ ΙΔΕΕΣ. Εικονική επιχείρηση δραστηριοποιείται στον χώρο της εκπαίδευσης, προσφέροντας μια διαδικτυακή πλατφόρμα αναζήτησης και αξιολόγησης εκπαιδευτικών φορέων σε Ελλάδα και εξωτερικό. Αλλη πάλι «λανσάρει στην αγορά» σακίδια πλάτης ειδικά διαμορφωμένα για ποδηλάτες, μια και παρέχουν χώρους, πλήρη σήμανση και παροχή δωρεάν ενέργειας πάντα και παντού. Δεκαέξι μαθητές – στελέχη επιχείρησης αποφάσισαν να «λειτουργήσουν» ένα διαδικτυακό γραφείο ταξιδίων, το οποίο διαθέτει τουριστικά πακέτα σε άτομα με αναπηρία τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδας. Ακόμη και οικολογικό… instagram, μια εφαρμογή που συνδυάζει την περιβαλλοντική συνείδηση με το παιχνίδι, σκαρφίστηκαν οι νεαροί επιχειρηματίες. Τα παραδείγματα των επιχειρηματικών ιδεών που διακρίθηκαν –αλλά και εκείνων που πήραν μέρος στον διαγωνισμό –θα ζήλευαν ακόμη και καταξιωμένοι επιχειρηματίες της αγοράς.

Σημειώνεται πως ο τελικός του πανελλαδικού διαγωνισμού της καλύτερης εικονικής επιχείρησης θα πραγματοποιηθεί στις 28 Απριλίου στο Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού. Μάλιστα, η νικήτρια ομάδα θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στον Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό Μαθητικής Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας του Junior Achievement Europe που θα γίνει 11-13 Ιουλίου στις Βρυξέλλες.

Ποδήλατο ηλεκτρικό ή ηλιακό; Εσείς αποφασίζετε

Στο τραπέζι έπεσαν πολλές επιχειρηματικές ιδέες. Αυτή που κέρδισε τους μαθητές του 1ου ΓΕΛ και του 2ου ΕΠΑΛ Γιαννιτσών ήταν η GReco, η μαθητική εταιρεία που μετατρέπει οποιοδήποτε συμβατικό ποδήλατο σε ηλεκτρικό ή ηλιακό. Οπως εξηγούν οι… επιχειρηματίες, το ηλιακό ποδήλατο διατηρεί όλα τα πλεονεκτήματα του απλού ποδηλάτου με δυνατότητα υποβοήθησης της κίνησης μέσω φωτοβολταϊκών που επαναφορτίζουν την ενσωματωμένη μπαταρία. Από την άλλη, η εκδοχή του ηλεκτρικού ποδηλάτου στηρίζεται στην ύπαρξη κινητήρα 250 W και μπαταρίας. «Απευθύνονται σε όλους όσοι ενδιαφέρονται να υιοθετήσουν έναν πρακτικό, οικονομικό αλλά και οικολογικό τρόπο μετακίνησης, χωρίς βενζίνες». Ηδη, η εταιρεία από τα Γιαννιτσά έχει μεταποιήσει δύο ποδήλατα, ένα ηλιακό και ένα ηλεκτρικό, και έχει δεχτεί αρκετές νέες παραγγελίες.

Απολύμανση με ακτίνες UV

Η καταπολέμηση βακτηρίων που βρίσκονται σε αντικείμενα καθημερινής χρήσης έγινε ο στόχος τους. Eτσι, οι μαθητές από το Λύκειο του Κολεγίου Ψυχικού αποφάσισαν να λανσάρουν το Bac Bake. Πρόκειται για μια πρωτοποριακή συσκευή απολύμανσης με ακτίνες UV-C – η πρώτη τέτοια συσκευή για ιδιώτες στην αγορά – η οποία παρέχει τη δυνατότητα προστασίας από βακτήρια και ιούς που βρίσκονται σε επιφάνειες εργασίας και αντικείμενα που χρησιμοποιούμε καθημερινά όπως είναι τα κινητά τηλέφωνα, τα πληκτρολόγια υπολογιστών, τα κλειδιά, τα τηλεκοντρόλ ακόμη και η οδοντόβουρτσά μας. Μάλιστα, ήδη η εταιρεία, που διακρίθηκε με Επαινο Καινοτομίας από το ΣΕΝ/JA Greece, έχει πουλήσει 40 Bac Bake, τα οποία, όπως σημειώνουν οι νεαροί επιχειρηματίες, σχεδιάστηκαν και συναρμολογήθηκαν εξ ολοκλήρου στο εργαστήριο του σχολείου.

Το i-queue βάζει τέλοςστις ουρές αναμονής

Πόσες φορές δεν έχετε στηθεί στην ουρά στους πάγκους κοπής των σουπερμάρκετ περιμένοντας υπομονετικά να έρθει η σειρά σας για να παραγγείλετε; Επειδή η απάντηση είναι «πολλές», τη λύση έρχεται να δώσει η μαθητική εταιρεία i-project από το Β’ Αρσάκειο Λύκειο Εκάλης. Το προϊόν τους i-queue είναι μια εφαρμογή για τάμπλετ που βοηθάει στην εξάλειψη των ουρών αναμονής. Ο καταναλωτής το μόνο που έχει να κάνει είναι να κάνει την παραγγελία του μέσω του τάμπλετ που βρίσκεται μπροστά στους πάγκους και να συνεχίσει το αγοραστικό του ταξίδι. Στο τέλος παραλαμβάνει την παραγγελία του έτοιμη, χωρίς αναμονή. «Είναι μια εφαρμογή μοναδική και μια υπηρεσία προστιθέμενης αξίας για το παγκόσμιο λιανεμπόριο» εξηγούν οι 16χρονοι επιχειρηματίες. Μάλιστα, το προϊόν της εταιρείας βραβεύτηκε με τον Επαινο Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών από το ΣΕΝ/JA Greece.

Συσκευή κεφαλής για εντοπισμό εμποδίων

Σκοπός τους η βελτίωση των συνθηκών ζωής και της καθημερινότητας των ατόμων με προβλήματα όρασης. Ολα τα μέλη της εταιρείας – από τον διευθύνοντα σύμβουλο μέχρι τον τελευταίο υπάλληλο κάθε τμήματος – έχουν το όραμα να αλλάξουν τον κόσμο.

Κάπως έτσι γεννήθηκε η Watch Out, η μαθητική εταιρεία του Αριστοτελείου Κολλεγίου Θεσσαλονίκης, που λανσάρει τη συσκευή κεφαλής για τον εντοπισμό εμποδίων, ιδανική για μη βλέποντες. Βάσει του σχεδιασμού της, η συσκευή προειδοποιεί τον χρήστη με δόνηση όταν εντοπίζει κάποιο εμπόδιο. Η μαθητική επιχείρηση, μάλιστα, προσείλκυσε αμέσως το ενδιαφέρον των ατόμων με προβλήματα όρασης, καθώς δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο παγκοσμίως. «Πιστεύουμε ότι το προϊόν μας αξίζει μια θέση στη διεθνή αγορά, καθώς είναι καινοτόμο, οικονομικό και αδιαμφισβήτητα καλύπτει τις ανάγκες ενός διευρυμένου, ευαίσθητου κοινωνικού συνόλου».