Ξεκίνησε χθες η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport Greece, ιδιοκτησίας της γερμανικής Fraport AG και του Ομίλου Κοπελούζου, σηματοδοτώντας μια μεγάλη επένδυση για τις αεροδρομιακές υποδομές της χώρας και τον τουρισμό. Αμέσως με την ανάληψη της λειτουργίας των πρώτων αεροδρομίων η Fraport Greece κατέβαλε στο ΤΑΙΠΕΔ εφάπαξ τίμημα ύψους 1,234 δισ. ευρώ, που θεωρείται το μεγαλύτερο τίμημα παραχώρησης στην ιστορία της χώρας.
Τα περιφερειακά αεροδρόμια που παραχωρήθηκαν στη Fraport περιλαμβάνουν τρεις πύλες εισόδου στην ηπειρωτική Ελλάδα και συγκεκριμένα σε Θεσσαλονίκη, Ακτιο και Καβάλα, καθώς και 11 νησιωτικά αεροδρόμια σε Χανιά, Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Κω, Μύκονο, Μυτιλήνη, Ρόδο, Σάμο, Σαντορίνη, Σκιάθο και Ζάκυνθο.
Οι πρώτες πρωινές πτήσεις χθες έγιναν υπό τον πλήρη έλεγχο της Fraport, η οποία αναλαμβάνει τη λειτουργία, συντήρηση και ανάπτυξη των 14 αεροδρομίων για τα επόμενα 40 χρόνια.
Το τίμημα της παραχώρησης, εκτός από την εφάπαξ καταβολή των 1,234 δισ. ευρώ και τις επενδύσεις που έχει δεσμευτεί να υλοποιήσει η Fraport μέχρι το 2020, προβλέπει ακόμα την καταβολή 22,9 εκατ. ευρώ ως ετήσιου εγγυημένου καταβλητέου μισθώματος, καθώς και κυμαινόμενη μεταβλητή αμοιβή που θα υπολογίζεται κατ’ έτος στο 28,6% των μεικτών κερδών της εκμετάλλευσής τους.
Οι επιβάτες θα πληρώνουν πλέον ενιαίο Τέλος Εκσυχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων (ΤΕΑΑ), το λεγόμενο «σπατόσημο», το κόστος του οποίου θα ανέρχεται στα 12 ευρώ για όλους τους αναχωρούντες επιβάτες προς όλους τους προορισμούς. Το συγκεκριμένο ενιαίο τέλος των 12 ευρώ θα διατηρηθεί στο ίδιο ύψος μέχρι και την 1η Νοεμβρίου του 2024. Στη συνέχεια θα διαμορφωθεί στα 3 ευρώ.
Για τις αμέσως επόμενες μέρες, η Fraport έχει προγραμματίσει εκτενείς παρεμβάσεις σε όλα τα αεροδρόμια, οι οποίες αφορούν τον γενικό καθαρισμό, το βάψιμο των εγκαταστάσεων και την ανακαίνιση των χώρων υγιεινής.
Τα κύρια έργα αναβάθμισης των υποδομών θα ξεκινήσουν αμέσως μετά το καλοκαίρι. Το επενδυτικό πρόγραμμα της Fraport Greece ανέρχεται για τους 48 πρώτους μήνες της παραχώρησης στα 400 εκατομμύρια ευρώ. Το ποσό είναι κατά 70 εκατ. ευρώ υψηλότερο από αυτό που προβλέπεται στη σύμβαση μεταξύ της παραχωρησιούχου και του ελληνικού Δημοσίου. Τα 95 εκατ. ευρώ, από τα 400 συνολικά, προορίζονται για το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης.
Τα έργα περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων:
– Την κατασκευή 5 νέων τερματικών σταθμών στα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Κεφαλονιάς, Κω και Μυτιλήνης.
– Την αύξηση του συνολικού μεγέθους των 14 terminals κατά 100.000 τετραγωνικά μέτρα σε 300.000 τετραγωνικά.
– Την αύξηση των σημείων check in από 213 σε 297.
– Την αύξηση των σημείων ελέγχου ασφάλειας από 44 σε 84, των πυλών εξόδου από 103 σε 147 και των θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών από 115 σε 150.
– Τη ριζική ανανέωση της εσωτερικής και εξωτερικής όψης του καθενός αεροδρομίου.
Στη διάρκεια της 40ετούς περιόδου, η Fraport θα υλοποιήσει επιπλέον επενδύσεις για τη συντήρηση και πιθανή αύξηση της χωρητικότητας με βάση τον όγκο κίνησης. Συνολικά, το ποσό των επενδύσεων μαζί με τα 400 εκατ. ευρώ για τις υποδομές στην αρχική φάση θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ, ενώ το Δημόσιο στο τέλος της 40ετίας υπολογίζεται πως θα έχει εισπράξει περίπου 10 δισ. ευρώ.

Στα 480 εκατ. η προσφορά της ΤΕΡΝΑ για το Καστέλλι
Οικονομική προσφορά ύψους 480 εκατ. ευρώ περιλαμβάνει ο φάκελος που κατέθεσε η κοινοπραξίαΤΕΡΝΑ GMR στο πλαίσιο του διαγωνισμού γιατο νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι.
Το κατασκευαστικό αντικείμενο του έργου είχεπροϋπολογισμό 850 εκατ. ευρώ, ενώ η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου, σύμφωνα με την προσφορά,ανέρχεται σε 180 εκατ. ευρώ, όταν με βάση τα τεύχη του διαγωνισμού προβλεπόταν συμμετοχή έως 220 εκατ. ευρώ.
Αρμόδιες πηγές αναφέρουν ότι το Δημόσιο μπορεί να έχει αυξημένο ποσοστό από τη στιγμή που στην οικονομική προσφορά δεν προβλέπεται δανεισμός. Αυτός είναι και ο λόγος που το Δημόσιο προβλέπεται να έχει έσοδα και μερίσματα από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας.
Εφόσον εγκριθεί η οικονομική προσφορά της ΤΕΡΝΑ GMR, θα καταρτιστεί η τελική σύμβαση, η οποία θα τεθεί προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο και στη Βουλή, διαδικασία που δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από το τέλος του χρόνου.