Οι εργασίες αυτές δεν προέκυψαν κατόπιν εορτής. Ηταν –και είναι –σε γνώση του υπουργείου Υποδομών. Ωστόσο, η κυβέρνηση, όπως άλλωστε και πολλές άλλες κυβερνήσεις στο παρελθόν (τις οποίες επανειλημμένως έχει κατηγορήσει για φιέστες), προτίμησε και αυτή με τη σειρά της να κάνει ακριβώς τα ίδια!
Δυστυχώς, η ταλαιπωρία για χιλιάδες εκδρομείς του Πάσχα που επέστρεφαν την περασμένη Δευτέρα από τη Δυτική Ελλάδα, την Ηπειρο και τα νησιά του Ιονίου, ιδίως στην περιοχή της Κλόκοβας, «στραπατσάρισε» το success story της κυβέρνησης, που ομολογουμένως στήθηκε –έστω και προσωρινά –με μεγάλη επιτυχία.
Ο κόσμος πίστεψε ότι χάρη στις ενέργειες των κυβερνώντων απομένει να γίνουν μερικά μόνο μερεμέτια! Ετσι, όταν άρχισαν να σχηματίζονται ουρές δεκάδων χιλιομέτρων, οι μηχανές πολλών αυτοκινήτων να βγάζουν καπνούς –από την υπερθέρμανση –και να μην υπάρχει ελεύθερο σημείο να κάνουν οι οδηγοί στην άκρη, άρχισε και η αγανάκτηση.
Πιέσεις για κορδέλες
Κανείς δεν αμφισβητεί ότι τα έργα στους αυτοκινητοδρόμους έχουν προχωρήσει. Τόσο στην Ολυμπία όσο και στην Ιόνια Οδό η πρόοδος των εργασιών φθάνει το 95%. Ετσι, όπως λένε πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, θα μπορούσαν να περιμένουν να ολοκληρωθεί και το υπόλοιπο 5% και μετά να αρχίσουν να κόβουν κορδέλες.
Στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ είναι γνωστές οι πιέσεις που ασκήθηκαν στους παραχωρησιούχους από το υπουργείο Υποδομών προκειμένου να γίνουν τα εγκαίνια λίγο πριν από το Πάσχα. Τίποτε, άλλωστε, δεν προμήνυε τέτοιας έκτασης μποτιλιαρίσματα.
Το μόνο έτοιμο (κατά 100%) για παράδοση έργο ήταν αυτό της σήραγγας των Τεμπών –και το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί του αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου που εγκαινιάστηκε στις 6 Απριλίου παρουσία του Πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα και της επιτρόπου Περιφερειακής Πολιτικής Κορίνας Κρέτσου.
Δεν είναι εξάλλου τυχαίο ότι εδώ δεν σημειώθηκαν ιδιαίτερα προβλήματα. Θα πρέπει όμως να σημειωθεί ότι ο αριθμός των εκδρομέων που μετακινήθηκαν σε αυτόν τον αυτοκινητόδρομο ήταν μικρότερος από αυτόν που επέστρεψε από τη Δυτική Ελλάδα και τα νησιά του Ιονίου και χρησιμοποίησε την Ιόνια και την Ολυμπία Οδό.
Οι δρόμοι της φωτιάς
Ολυμπία Οδός. Απομένει να γίνει η τελική ασφαλτόστρωση σε τμήματα κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου από το ύψος του Ξυλοκάστρου έως το Ρίο.
Αυτές οι εργασίες αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί –με βάση το χρονοδιάγραμμα της κοινοπραξίας –έως τα τέλη Ιουνίου. Σύμφωνα με πληροφορίες, το κλείσιμο του αυτοκινητοδρόμου θα γίνεται όπως και κατά τη λεγόμενη βαριά συντήρηση. Θα κλείνει κυρίως τις βραδινές ώρες, ανά λωρίδα, και όπου χρειαστεί θα γίνεται εκτροπή της κυκλοφορίας.
Σε ό,τι αφορά τον κόμβο του Ρίου, μέχρι στιγμής έχουν δοθεί στην κυκλοφορία μόνο δύο από τα συνολικά οκτώ ρεύματα (από γέφυρα και προς Αθήνα). Τα υπόλοιπα έξι αναμένεται να παραδοθούν μέχρι το τέλος του χρόνου.
Επιπλέον, σε αυτόν τον αυτοκινητόδρομο δεν υπάρχει σύνδεση του κόμβου της Λυκοποριάς (βρίσκεται μετά το Ξυλόκαστρο) με το τοπικό οδικό δίκτυο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εξυπηρέτηση των οδηγών που πρέπει να διανύσουν μεγαλύτερη διαδρομή για να βρουν έξοδο ώστε να φτάσουν στην περιοχή τους.
Κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου εκκρεμούν συνδέσεις που είναι εκτός ορίων του συγκεκριμένου έργου, όπως η προαναφερόμενη περίπτωση της Λυκοποριάς. Γι’ αυτές δεν υπάρχει ακόμη ξεκάθαρη εικόνα τού τι θα γίνει.
ΙΟΝΙΑ ΟΔΟΣ. Εδώ προκλήθηκε και το μεγαλύτερο πρόβλημα κατά την επιστροφή των εκδρομέων την περασμένη Δευτέρα. Το πρόβλημα οξύνθηκε –κυρίως κατά τις απογευματινές ώρες –από το ύψος του Ευηνοχωρίου έως την Κλόκοβα όπου η ουρά ξεπέρασε τα οκτώ χιλιόμετρα.
Το πρόβλημα εντοπίστηκε στη νέα σήραγγα της Κλόκοβας, αφού λίγο πριν μπουν μέσα τα αυτοκίνητα οι δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση γίνονταν μία. Ετσι, πολλοί οδηγοί έκαναν τη διαδρομή Μεσολόγγι – Αντίρριο (35 χιλιόμετρα) γύρω στις δύο ώρες!
Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι η Ιόνια Οδός θα «καρφώνεται» πάνω στη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου με δύο λωρίδες κυκλοφορίας (συν ΛΕΑ). Αυτό το κομμάτι των πρώτων 10 χιλιομέτρων δεν έχει παραδοθεί ακόμη στην κυκλοφορία. Ετσι, σήμερα οι οδηγοί διανύουν την απόσταση αυτή μέσω της Παλαιάς Εθνικής Οδού.
Στον γυρισμό όμως για Αθήνα υπάρχει μόνο μία λωρίδα ανά κατεύθυνση επειδή ο σχεδιασμός πέφτει πάνω στον παλιό δρόμο. Επιπλέον, με παρέμβαση της Τροχαίας ανά σήραγγα (είναι δύο δίδυμες) δόθηκε μόνο μία λωρίδα.
Με αυτόν τον τρόπο, αποσοβήθηκε το λεγόμενο φαινόμενο του μπουκαλιού. Εάν είχαν δοθεί δύο λωρίδες στις σήραγγες, θα υπήρχε κίνδυνος ατυχημάτων στην έξοδο που στενεύει ο «λαιμός του μπουκαλιού».
Ο σχεδιασμός προβλέπει τα 10 χιλιόμετρα από το Αντίρριο έως την είσοδο της Κλόκοβας να δοθούν μέσα στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μαΐου. Και μέχρι το τέλος του Ιουνίου να δοθούν 27 χιλιόμετρα από την Αμφιλοχία έως το Κομπότι (Αρτα) και αλλά 14 χιλιόμετρα από την Πέρδικα (Ιωάννινα) έως την Εγνατία.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η καθυστέρηση στην κατασκευή των τμημάτων του οδικού άξονα που συνδέουν τη σήραγγα της Κλόκοβας με τη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου οφείλεται στο γεγονός ότι οι απαλλοτριώσεις ολοκληρώθηκαν μόλις πριν από λίγες εβδομάδες.
Η ιστορία των έργων
Οι καθυστερήσεις στα έργα που οφείλονται κυρίως στις απαλλοτριώσεις, την αρχαιολογική έρευνα και τη μεταφορά των δικτύων (για παράδειγμα, της ΔΕΗ) είχαν ως αποτέλεσμα τα έργα να γίνονται με ρυθμούς χελώνας.
Αρχικά, όταν μπήκαν και πάλι μπροστά οι εργασίες στα εργοτάξια, ετέθη ο στόχος να έχουν ολοκληρωθεί όλα τα έργα στους αυτοκινητοδρόμους στα τέλη του 2015. Ωστόσο, τα έργα δεν προχώρησαν και με το νέο χρονοδιάγραμμα μπήκε ως ημερομηνία-ορόσημο η 31η Μαρτίου 2017 για την παράδοση όλων των αυτοκινητοδρόμων. Σε διαφορετική περίπτωση θα έπρεπε να επιστραφεί στην ΕΕ η κοινοτική χρηματοδότηση.
Θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι ο σχεδιασμός των έργων που θα παραδοθούν διαφέρει από τον αρχικό του 2007. Και αυτό διότι, με την αναθεώρηση που έγινε το 2013 –με τις νέες συμβάσεις -, μίκρυνε το φυσικό αντικείμενο του έργου.
Επίσης δεν θα γίνει ο δρόμος στο τμήμα Πύργος – Καλό Νερό, παρά μόνο η αναβάθμιση του υπάρχοντος δικτύου, ενώ, όπως λένε πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, από το Υποδομών γίνεται προσπάθεια να κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο ο αυτοκινητόδρομος Καλού Νερού – Τσακώνας.
Επίθεση μετά το κάζο
«Κυκλοφοριακό κομφούζιο» καταγγέλει Το Ποτάμι, το οποίο αποδίδει ευθύνες στην κυβέρνηση για τις καθυστερήσεις και τις μεγάλες ουρές. «Το λιγότερο που οφείλει η κυβέρνηση είναι να ζητήσει τουλάχιστον μια συγγνώμη σε όσους ταλαιπωρήθηκαν εξαιτίας της ελαφρότητάς της. Η ευθύνη είναι όλη δική της» τονίζει η Σεβαστουπόλεως.