Με καθυστέρηση τουλάχιστον μιας ώρας ήχησε ο συναγερμός για την επιχείρηση έρευνας – διάσωσης στην περίπτωση του μοιραίου ελικοπτέρου τύπου UH-1Η που κατέπεσε χθες το πρωί στο Σαραντάπορο Ελασσόνας, γεγονός που δημιουργεί ερωτηματικά σχετικά με την επάρκεια του δικτύου παρατήρησης και επιτήρησης των πτήσεων με τεχνικά μέσα.

Οπως προκύπτει από το χρονικό της μοιραίας πτήσης, παρότι το ίχνος του ελικοπτέρου χάθηκε από τα ραντάρ στις 07.50, το σήμα για την κινητοποίηση του μηχανισμού δόθηκε στις 09.03 και αφού διαπιστώθηκε ότι το αεροσκάφος δεν είχε προσγειωθεί στις 08.50, οπότε και προβλεπόταν η προσγείωσή του στο Αργος Ορεστικό. Αυτό σημαίνει ότι οι αρμόδιες Αρχές διαπίστωσαν εκ των υστέρων ότι κάτι δεν πήγαινε καλά στην πορεία του μοιραίου ελικοπτέρου, με αποτέλεσμα να δοθεί με καθυστέρηση το σήμα για την έναρξη της επιχείρησης έρευνας και διάσωσης.

ΤΑ ΑΙΤΙΑ ΤΗΣ ΠΤΩΣΗΣ. Οπως επισημαίνει στα «ΝΕΑ» διεθνής εμπειρογνώμονας στην ασφάλεια πτήσεων, οι κακές καιρικές συνθήκες για μια πτήση (η εξαιρετικά περιορισμένη ορατότητα) και η μορφολογία της περιοχής (λοφώδης με υψόμετρο) αποδείχθηκαν ένας θανατηφόρος συνδυασμός για το πλήρωμα του Χιούι. «Ο κυβερνήτης πετούσε χαμηλά, υπό συνθήκες όψεως, αναζητώντας κάποιο άνοιγμα μέσα στη νέφωση. Δεν μπορούσε να πετάξει πάνω από τα νέφη και προφανώς δεν αντιλήφθηκε τα καλώδια της ΔΕΗ. Επεσε πάνω τους και εκείνα μετατράπηκαν σε μια σφεντόνα θανάτου» τονίζει. Την εικόνα αυτή, μάλιστα, εκτιμά ότι επιβεβαιώνει και η εκτίναξη επιβατών από την άτρακτο του ελικοπτέρου, όπως η επιζήσασα αρχιλοχίας.

Πάντως, η συζήτηση για την ανεπάρκεια στο δίκτυο παρατήρησης και επιτήρησης των εναέριων μέσων που διαθέτουν οι Ενοπλες Δυνάμεις δεν ανοίγει τώρα για πρώτη φορά. Το ερώτημα αν ο έλεγχος είναι αξιόπιστος και με τη συνδρομή των κατάλληλων τεχνικών μέσων μένει αναπάντητο από τον Σεπτέμβριο του 2004, όταν από την πτώση του Σινούκ είχαν οδηγηθεί στον θάνατο ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας Πέτρος και άλλα 16 άτομα. Και τότε, σε μια πτήση ρουτίνας και μάλιστα με ιδανικές καιρικές συνθήκες, η καθυστέρηση με την οποία είχε κινητοποιηθεί ο μηχανισμός ξεπερνούσε τη μιάμιση ώρα.

ΤΑ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΗΡΘΑΝ ΠΟΤΕ. Το χθεσινό δυστύχημα επαναφέρει στο προσκήνιο και την απόφαση του υπουργού Αμυνας Πάνου Καμμένου να αναστείλει τις παραλαβές των μεταφορικών ελικοπτέρων τύπου NH 90, που έχει συμφωνήσει να αγοράσει ο ελληνικός Στρατός από την ευρωπαϊκή κοινοπραξία NHIndustries. Η παραλαβή τους είχε σταματήσει στο δωδέκατο από τα συνολικά 20 που είχαν παραγγελθεί, προκειμένου να μειωθεί η χρήση των παμπάλαιων και ενδεχομένως επικίνδυνων πλέον Χιούι.

Υπενθυμίζεται ότι η σύμβαση αγοράς των εν λόγω ελικοπτέρων –τα οποία είχαν παραγγελθεί επί υπουργίας Παπαντωνίου –έχει μπει στο μικροσκόπιο της επιτροπής εσωτερικού ελέγχου του υπουργείου Εθνικής Αμυνας που έχει συστήσει ο Πάνος Καμμένος. Αρμόδιες πηγές αναφέρουν ότι η απόφαση αυτή του Πάνου Καμμένου είχε βρει αντίθετο τον τότε αρχηγό ΓΕΣ Χρίστο Μανωλά, ο οποίος φέρεται να είχε επισημάνει στην πολιτική ηγεσία του ΥΕΘΑ ότι η καθήλωση των NH 90 θα δυσχεράνει κατά πολύ τις μεταφορικές ικανότητες του Στρατού. Μάλιστα, στρατιωτικές πηγές αναφέρουν ότι ο τότε αρχηγός πλήρωσε τη διαφωνία του αυτή με την απομάκρυνσή του από την ηγεσία του Στρατού.

ΤΟΥΡΚΙΚΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ. Ο υπουργός Αμυνας κήρυξε τριήμερο πένθος στις Ενοπλες Δυνάμεις, αλλά το μοναδικό σχόλιό του για τη χθεσινή τραγωδία συνδέθηκε με τη νέα τουρκική πρόκληση στο Αιγαίο, καθώς ακόμη και χθες πραγματοποιήθηκαν παραβιάσεις του FIR Αθηνών. Ειδικότερα, λίγο μετά τις 4 το απόγευμα έξι τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη έκαναν υπέρπτηση πάνω από τη νήσο Κίναρο. «Οι παραβιάσεις ημέρα πένθους των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων για τη θυσία τεσσάρων αξιωματικών σήμερα και ενός στρατιώτη χθες δείχνουν την ποιότητα των Τούρκων» σχολίασε –μέσω twitter –ο Πάνος Καμμένος.