Μαχαίρι 3.000 ευρώ στο αφορολόγητο προβλέπουν τα κείμενα της Κομισιόν και του ΔΝΤ που έχει στα χέρια της η κυβέρνηση. Η καθίζηση του αφορολογήτου στα 5.700 ευρώ για τον άγαμο χωρίς παιδιά από 8.636 ευρώ σήμερα έχει γραφτεί ήδη και δεν αναμένεται να σβήσει.
Στο ιδανικό σενάριο, θα εφαρμοστεί στα εισοδήματα του 2020. Στο αρνητικό σενάριο κατά το οποίο το πακέτο δημοσιονομικής απόδοσης 3,6 δισ. ευρώ θα εφαρμοστεί συνολικά το 2019, θα έρθει έναν χρόνο νωρίτερα μαζί με το μαχαίρι στις συντάξεις. Ο πρώτος συντελεστής φόρου διαμορφώνεται στο 22%. Αυτό μεταφράζεται σε φορολογικές επιβαρύνσεις ακόμα και για φορολογουμένους με μηνιαίο εισόδημα της τάξεως των 400 – 500 ευρώ, οι οποίοι μέχρι τώρα καλύπτονταν από το αφορολόγητο.
Οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι μπορούν να ελπίζουν σε μείωση του φορολογικού συντελεστή κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες από το 2020, αν εφαρμοστούν τα αντίμετρα υπό την προϋπόθεση της επίτευξης του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2018, ο οποίος αμφισβητείται από την πλευρά του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. Την ίδια χρονιά, υπό την προϋπόθεση επίτευξης των δημοσιονομικών στόχων, θα υπάρξει και μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 180 εκατ. ευρώ. Σταγόνα στον ωκεανό των βεβαιώσεων φόρων ακινήτων 3,3 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση.
Το πακέτο των νέων φορολογικών επιβαρύνσεων είναι βαρύ και αποτυπώνεται στα κείμενα των δανειστών, τα οποία συζητούνται αυτές τις ημέρες στο Χίλτον για να κλειδώσουν. Ηδη έχει γίνει αποδεκτό από την κυβέρνηση, η οποία συνεχίζει να επιδιώκει κλείσιμο της συμφωνίας σε τεχνικό επίπεδο έως τις 3 Μαΐου προκειμένου να διεκδικήσει, στις 22 του μήνα, στη συνεδρίαση του Eurogroup αποφάσεις για τη μελλοντική –μετά το τέλος του τρίτου Μνημονίου –διευθέτηση του χρέους.
Η αξιολόγηση αν ληφθούν υπόψη οι κυβερνητικές διαβεβαιώσεις αλλά και οι δημόσιες δηλώσεις του αντιπροέδρου της Κομισιόν Βάλντις Ντομπρόβσκις και του γερμανού υφυπουργού Οικονομικών Γενς Σπαν, αναμένεται να κλείσει σύντομα. Ο Ντομπρόβσκις εκτίμησε χθες ότι υπάρχει η βάση για γρήγορη ολοκλήρωση της συμφωνίας σε τεχνικό επίπεδο και «μπορεί να περιμένει κανείς αποφάσεις για εκταμίευση της δόσης πιθανώς στο Eurogroup του Μαΐου». Ο Σπαν, από την πλευρά του, δήλωσε αισιόδοξος για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης, υπό την προϋπόθεση εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων που έχει υποσχεθεί η Ελλάδα «προκειμένου να συνεχιστούν το πρόγραμμα βοήθειας αλλά και η συμμετοχή του ΔΝΤ».
Ο ΓΙΟΥΝΚΕΡ. Παράλληλα ωστόσο ο πρόεδρος της Κομισιόν Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ με συνέντευξή του στο euro2day.gr άφηνε να διαφανεί ο ορατός κίνδυνος, ενώ η κυβέρνηση θα έχει ψηφίσει τις μεταρρυθμίσεις, οι υπουργοί Οικονομικών της ευρωζώνης να επαναλάβουν ένα από τα γνωστά «ποιήματα», όπως συμβαίνει από το 2012, για τη διευθέτηση του χρέους. Δηλώνοντας συμπάθεια στον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, ο επικεφαλής της Κομισιόν ανέφερε σχετικά με το χρέος ότι «δεν πρέπει να έχουμε άλλα ποιήματα πάνω στα ποιήματα. Δεν είναι θέμα συμφωνιών και γραπτών κειμένων μεταξύ των χωρών-μελών. Τα λογικά μέτρα για το χρέος χρειάζονται πάρα πολύ. Δεν νομίζω ότι αυτό μπορεί να γίνει τον Μάιο, αλλά το Eurogroup τον Μάιο πρέπει να δώσει τον σχεδιασμό των μελλοντικών μέτρων ελάφρυνσης».
Η συνέντευξη του Γιούνκερ αναδεικνύει τις ασάφειες όσον αφορά τη μελλοντική συμμετοχή του ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα, ενώ ξεκάθαρα ο πρόεδρος της Κομισιόν παίρνει θέση κατά των νέων μεγάλων περικοπών στις συντάξεις, οι οποίες δρομολογούνται με την επικαιροποίηση του Μνημονίου.
SOS ΑΠΟ ΙΟΒΕ. Στο μεταξύ, οι καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση της αξιολόγησης έχουν κοστίσει ακριβά στην ελληνική οικονομία. Χθες το ΙΟΒΕ με την τριμηνία έκθεσή του προσγείωσε τις εκτιμήσεις για τον φετινό ρυθμό ανάπτυξης στην περιοχή του 1,5% (2,7% προέβλεπε ο προϋπολογισμός) και αυτό υπό την προϋπόθεση της άμεσης ολοκλήρωσης της αξιολόγησης.
Το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών, μάλιστα, κάνοντας ένα βήμα παραπέρα καταγράφει τους κινδύνους που απορρέουν από την επίτευξη σούπερ πρωτογενούς πλεονάσματος 3,9% του ΑΕΠ (4,19% σε όρους προγράμματος) πέρυσι. Ενα τόσο υψηλό πλεόνασμα, αποτέλεσμα κυρίως της υπερφορολόγησης, εγκυμονεί τον κίνδυνο «να παρερμηνευθεί ως τελική απόδειξη επιτυχίας του προγράμματος» και συνακόλουθα να δοθεί το σήμα ότι δεν χρειάζεται υποστήριξη των νέων δομικών μεταρρυθμίσεων (αλλά μπορούμε να βασιζόμαστε σε υπερβολικούς φόρους) ή περαιτέρω διασφάλιση της εξυπηρέτησης του χρέους.
Αυτή η τελευταία επισήμανση αναδεικνύεται από ολοένα και περισσότερους αναλυτές, οι οποίοι εκτιμούν ότι το υπερμέγεθες περυσινό πλεόνασμα μπορεί να γυρίσει μπούμερανγκ για την ελληνική κυβέρνηση και την κοινωνία.