«Το σχέδιο νόμου για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων θα αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης της οικονομίας» υποστήριξε στη Βουλήο αρμόδιος υπουργός Δ. Παπαδημητρίου μιλώντας στην Ολομέλεια. Ο κ. Παπαδημητρίου κατέθεσε σειρά βελτιωτικών νομοτεχνικών αλλαγών στο σχέδιο νόμου, με κυριότερη αυτή που ρητά επιτρέπει την υπαγωγή στον μηχανισμό των επιχειρήσεων που, ενώ είχαν διακόψει τη λειτουργία τους, υποβάλλουν δήλωση έναρξης εργασιών.

«Το παρόν σχέδιο νόμου δεν εγγυάται τη ρύθμιση οφειλών κάθε επιχείρησης, καθώς μια ρύθμιση δε μπορεί να επιβληθεί ενάντια στη βούληση της πλειοψηφίας των πιστωτών. Αίρει, όμως, τα εμπόδια που μέχρι τώρα δυσχεραίνουν την επίτευξη συνολικής ρύθμισης των οφειλών των υπερχρεωμένων, πλην βιώσιμων, επιχειρήσεων και δημιουργεί εκείνες τις θετικές προϋποθέσεις που θα δώσουν ανακούφιση στις επιχειρήσεις, θα τις βγάλουν από το φάσμα της πτώχευσης και θα επιτρέψουν τη συνέχιση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας» είπε ο υπουργός Οικονομίας.

«Η υπερχρέωση των επιχειρήσεων είναι αναμφίβολα ένα από τα οξύτερα οικονομικά προβλήματα των τελευταίων ετών και πολλές επιχειρήσεις, όλων των μεγεθών, μολονότι είναι βιώσιμες, βρίσκονται στα πρόθυρα της πτώχευσης. Μέχρι τώρα η μόνη λύση που είχαν για να διασωθούν ήταν η διμερής ρύθμιση με κάθε έναν πιστωτή τους. Ο εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών των επιχειρήσεων επιδιώκει τον συντονισμό όλων των πιστωτών της επιχείρησης συμπεριλαμβανομένων του δημοσίου και των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης» είπε ο κ. Παπαδημητρίου.

Ο υπουργός Οικονομίας ανέφερε ότι η κυβέρνηση έδειξε ιδιαίτερη προσοχή στα κριτήρια που πρέπει να πληροί μια επιχείρηση προκειμένου να μπορεί να ενταχθεί στον μηχανισμό και τόνισε ότι τα κριτήρια που προβλέπει το νομοσχέδιο είναι τέτοια ώστε να μπορεί να ενταχθεί στον μηχανισμό κάθε βιώσιμη επιχείρηση ανεξαρτήτως μεγέθους. Αποκλείονται, όμως, εκ των προτέρων όλες οι επιχειρήσεις που είτε δεν έχουν βάσιμες πιθανότητες για μια θετική αξιολόγηση βιωσιμότητας, είτε δεν χρειάζονται τον μηχανισμό.

Ειδικά για τις επισημάνσεις ότι θα έπρεπε να μπορούν να υπαχθούν πλήρως στον μηχανισμό οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι αγρότες, ο υπουργός είπε ότι τα πρόσωπα αυτά μπορεί να υπαχθούν στον νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά και επισήμανε ότι η περίπτωση των οφειλών τους προς το Δημόσιο ή προς Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης αντιμετωπίζεται από το σχέδιο νόμου. Για τις επιχειρήσεις που διέκοψαν την επιχειρηματική δραστηριότητά τους, είπε ότι η κυβέρνηση καταθέτει τροποποίηση στο σχέδιο νόμου και προβλέπεται ρητά η δυνατότητα να μπορούν να υπαχθούν στον μηχανισμό εφόσον κάνουν επανέναρξη της δραστηριότητάς τους.

Για τη δυνατότητα ένταξης στο μηχανισμό κοινωφελών ιδρυμάτων (σχετική πρόταση έγινε από τα κόμματα στο στάδιο της επεξεργασίας του νομοσχεδίου στην κοινοβουλευτική επιτροπή), ο υπουργός είπε ότι η πρόταση βρίσκει την κυβέρνηση σύμφωνη και μπορεί αυτό να γίνει με βάση το σχέδιο νόμου και χωρίς να απαιτηθεί τροποποίηση.

Για την κριτική που ασκείται αναφορικά με τον αριθμό των δικαιολογητικών που απαιτούνται, ο υπουργός επισήμανε ότι στο νομοσχέδιο προβλέπεται η δυνατότητα διασύνδεσης ηλεκτρονικών και ψηφιακών αρχείων, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, για τη διασταύρωση και επαλήθευση των στοιχείων που υποβάλει ο οφειλέτης, «κάτι που θα μειώσει σημαντικά τη γραφειοκρατία της διαδικασίας». Ωστόσο, όπως έσπευσε να υπογραμμίσει ο υπουργός, μέχρι την ενσωμάτωση της λειτουργίας αυτής στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, η υποβολή είναι απαραίτητη, διότι όσο πιο πλήρη εικόνα της επιχείρησης έχουν οι πιστωτές, τόσο πιθανό είναι είτε να αποδεχθούν την πρόταση ρύθμισης του οφειλέτη, είτε να υποβάλουν μια αντιπρόταση που θα γίνει αποδεκτή.

Εξάλλου, όπως υπογράμμισε ο υπουργός Οικονομίας, με νομοτεχνική βελτίωση ο Κώδικας Δεοντολογίας των Τραπεζών θα αναστέλλεται κατά τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης και όχι με την υποβολή της αίτησης για την υπαγωγή στον μηχανισμό. Επίσης, με νομοτεχνική βελτίωση θα μπορεί να ανατίθεται στον εμπειρογνώμονα και η επαλήθευση των απαιτήσεων η ύπαρξη ή το ύψος των οποίων αμφισβητείται από τον οφειλέτη ή από συμμετέχοντες πιστωτές. «Η δυνατότητα αυτή σε συνδυασμό με τη δυνατότητα κάθε συμμετέχοντα πιστωτή να ζητήσει πρόσθετα έγγραφα και στοιχεία από τον οφειλέτη, εξασφαλίζει σε ικανοποιητικό βαθμό τους πιστωτές από τον κίνδυνο συμμετοχής εικονικών πιστωτών στη διαδικασία» είπε ο κ. Παπαδημητρίου.

Για το θέμα της επικύρωσης της συμφωνίας για τη ρύθμιση οφειλών και για την πρόταση να επικυρώνεται αυτή με απλή κατάθεσή της στη γραμματεία του δικαστηρίου, ο κ. Παπαδημητρίου είπε ότι δεν μπορεί να υιοθετηθεί. Πρόσθεσε, όμως, ότι λιγότερες αντιρρήσεις μπορεί να εγείρει η πρόταση για επικύρωση της συμφωνίας, με διάταξη ενός μόνο δικαστή, με δικαίωμα οποιουδήποτε θιγόμενου να ασκήσει ανακοπή κατά της διάταξης. «Θεωρούμε ότι η πρόταση αυτή είναι μεν υποστηρίξιμη, πρέπει όμως να εξεταστεί με ιδιαίτερη προσοχή ώστε να εφαρμοστεί η διαδικασία αυτή μόνο στις περιπτώσεις που μπορεί να εκτιμάται ότι η πιθανότητα ανακοπής είναι μικρή. Γι’ αυτόν τον λόγο δεν τροποποιούμε προς το παρόν το άρθρο 12 του νομοσχεδίου, συνεργαζόμαστε όμως με το υπουργείο Δικαιοσύνης προκειμένου να διαμορφώσουμε με προσοχή τις διαδικασίες και τις προϋποθέσεις επικύρωσης της συμφωνίας με διάταξη» ανέφερε ο κ. Παπαδημητρίου. Προανήγγειλε, τέλος, ότι προετοιμάζεται διάταξη από το αρμόδιο υπουργείο Οικονομικών για την προστασία των εκπροσώπων των πιστωτών από άδικες διώξεις όταν πρόκειται για την επικύρωση της συμφωνίας ρύθμισης.

Καταψηφίζει η ΝΔ

Την ίδια ώρα, καταψηφίζει το νομοσχέδιο για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών των επιχειρήσεων η ΝΔ και εκτιμά ότι η διαδικασία θα αποδειχθεί αδιέξοδη, δαιδαλώδης και προβληματική, καθώς θα θέσει εκτός χιλιάδες επιχειρήσεις.

«Η διαδικασία, από την πλευρά της κυβέρνησης, δεν σέβεται κανένα θεσμικό πλαίσιο. Ανακοινώθηκαν από την εισηγήτρια της πλειοψηφίας τροποποιήσεις που είναι σοβαρές» ανέφερε κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου ο γενικός εισηγητής της ΝΔ Γιώργος Γεωργαντάς, με συνέπεια ο προεδρεύων Νικήτας Κακλαμάνης να καλέσει τον υπουργό Οικονομίας να ανακοινώσει τις βελτιώσεις στο νομοσχέδιο.

Ο εισηγητής της ΝΔ κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι με προχειρότητα αντιμετωπίζει τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών. Ο κ. Γεωργαντάς είπε πως «ούτε εξωδικαστικός είναι, ούτε μηχανισμός υπάρχει με βάση το νομοσχέδιο», αφού η διαδικασία καταλήγει στα πρωτοδικεία της χώρας και δεν συνιστά απλοποίηση που θα βοηθήσει στην ανάκαμψη της οικονομίας, μια διαδικασία η οποία έχει 19 στάδια και προβλέπει 25 δικαιολογητικά.

«Εδώ και δύο χρόνια, η κυβέρνηση προαναγγέλλει ένα σημαντικό νομοσχέδιο και έρχεται προς ψήφιση ενώ δεν υπάρχει σε λειτουργία ηλεκτρονική πλατφόρμα που είναι αναγκαία ώστε να λειτουργήσει το σύστημα και να μη μπλοκάρει» είπε ο Γιώργος Γεωργαντάς και αμφισβήτησε τη βασιμότητα της δέσμευσης που αναλαμβάνει η κυβέρνηση ότι η ηλεκτρονική πλατφόρμα θα είναι έτοιμη εντός τριμήνου. Μάλιστα, ο βουλευτής της ΝΔ επισήμανε ότι η ίδια η Ελληνική Ενωση Τραπεζών, που χρηματοδοτεί το συγκεκριμένο εργαλείο, έχει χαρακτηρίσει το φθινόπωρο ως το πιο φιλόδοξο σενάριο κι έχει αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο να είναι ολοκληρωμένη η ηλεκτρονική πλατφόρμα σε ένα έτος από σήμερα.

Ο κ. Γεωργαντάς εξέφρασε τις σοβαρές αντιρρήσεις της ΝΔ στο γεγονός ότι αποκλείονται του μηχανισμού χιλιάδες επιχειρήσεις που με κόπους ρύθμισαν τις οφειλές τους πριν την 1η Ιουλίου 2016. Ταυτόχρονα, αμφισβήτησε ότι υποχρεώνονται, από το σχέδιο νόμου, οι πιστωτές να κάνουν κούρεμα τόκων και επιβαρύνσεων και προέβλεψε ότι στην προστασία του νόμου θα είναι δυνατό να μπουν τελικά και στρατηγικοί κακοπληρωτές.

«Εμείς θεωρούμε ότι και τα δάνεια των κτηνοτρόφων και των αγροτών και των ελευθέρων επαγγελματιών, θα μπορούσαν να ενταχθούν στο μηχανισμό» είπε ο γενικός εισηγητής της ΝΔ, αναφερόμενος σε εκείνους που θα είναι δυνατό να μπαίνουν στον μηχανισμό, και πρόσθεσε ότι είναι βασικό να ξεκινήσει η εφαρμογή του νόμου ταυτόχρονα με την ηλεκτρονική πλατφόρμα, ως βασική προϋπόθεση για να μην μπλοκάρει το σύστημα και να προχωρά γρήγορα η διαδικασία.

Αλλά και για τις περιπτώσεις από 20.000 έως 50.000 οφειλές, ο βουλευτής της ΝΔ είπε ότι θα πρέπει να προβλεφθεί μια υπεραπλουστευμένη διαδικασία, ώστε να μην χρειάζεται καθόλου ένα δικαστήριο να επικυρώνει τη συμφωνία.

«Στόχος του νομοσχεδίου θα έπρεπε να είναι η επανεκκίνηση της οικονομίας, αλλά με το νομοσχέδιο εκείνο που τελικά υπάρχει είναι μια δαιδαλώδης και αδιέξοδη διαδικασία που θα οδηγήσει και σε εκμετάλλευση κάποιων ευεργετικών διατάξεων από στρατηγικούς κακοπληρωτές που θα επωφεληθούν τους πρώτες μήνες που προβλέπονται και αναστολές διώξεων» είπε ο βουλευτής της ΝΔ και προέβλεψε ότι δεν θα λειτουργήσει ο μηχανισμός.

Το ΚΚΕ

«Στόχος του σχεδίου νόμου είναι η ενίσχυση του χαρτοφυλακίου των τραπεζών και το ξεσκαρτάρισμα των επιχειρήσεων» κατήγγειλε από την πλευρά του ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Θανάσης Βαρδαλής, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου.

«Κυβέρνηση, Ευρωπαϊκή Ενωση και Διεθνές Νομισματικό Ταμείο -γιατί και αυτό το νομοσχέδιο είναι προαπαιτούμενο- πλάι στην αντιμετώπιση των “κόκκινων” δανείων, που είναι μια αναγκαιότητα για το κεφάλαιο, την ενίσχυση του χαρτοφυλακίου των τραπεζών, θέλουν να δουν επί της ουσίας ποιες επιχειρήσεις είναι βιώσιμες, ποιες έχουν μέλλον, με ποιες αξίζει να ασχοληθούν, διασφαλίζοντας την κερδοφορία των επιχειρήσεων που ακόμη έχουν “ψωμί”» ανέφερε.

«Για τις υπόλοιπες, που κυρίως βεβαίως θα είναι οι μικρές επιχειρήσεις και οι αυτοαπασχολούμενοι, “τσιμέντο να γίνουν”! Ας τα βγάλουν πέρα μέσα σε αυτή τη ζούγκλα και τον αδυσώπητο καπιταλιστικό ανταγωνισμό» σημείωσε.

«Μόνο αυτές τις επιχειρήσεις που σήμερα είναι ανταγωνιστικές, που μπορούν να είναι κερδοφόρες και έχουν μέλλον, έρχεται ο εξωδικαστικός συμβιβασμός -με μικρότερο φυσικά κόστος- να τις βοηθήσει να ρυθμίσουν τα χρέη τους προς τους ιδιώτες -κυρίως τις τράπεζες- το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία» είπε ο βουλευτής του ΚΚΕ.

Ο κ. Βαρδαλής έκανε ειδική αναφορά στους αυτοαπασχολούμενους και τους μικροεπιχειρηματίες, σημειώνοντας ότι «για να περάσει το κεφάλαιο σε φάση ανάπτυξης της κερδοφορίας του, δεν φθάνει μόνο να τσακίσει τη ζωή των εργαζόμενων και των άλλων λαϊκών στρωμάτων. Δεν φθάνουν οι περικοπές στις συντάξεις, στους μισθούς, στην υγεία, στην πρόνοια, στην παιδεία, αλλά είναι αναγκαίο να απαξιωθεί, να καταστραφεί και ένα μέρος του κεφαλαίου, για να πάρει η μηχανή της καπιταλιστικής οικονομίας μπροστά» και «αυτό θέλουν να κάνουν και με αυτό το νομοσχέδιο, να ρυθμίσουν, δηλαδή, τον τρόπο που αυτή η απαξίωση, η καταστροφή του κεφαλαίου, θα συντελεστεί».