«Ε, όχι και εμφύλιος, μην υπερβάλλουμε. Κάποιοι από μας έλεγαν πως η κρίση και όσα έφερε στο φως είναι η σωστή ώρα για να αλλάξουν κάποια πράγματα, κάποιοι άλλοι έλεγαν πως ειδικά η κρίση δεν είναι ώρα και κάποιοι τρίτοι δεν θεωρούσαν πως υπάρχει κάτι που πρέπει να αλλάξει. Τελικά δεν άλλαξε τίποτα και είμαστε όλοι έτοιμοι να ανοίξουμε τα ραδιοφωνάκια μας και ν’ ακούσουμε τραγούδια που λένε πως θέλουν ν’ αλλάξουν τον κόσμο». Αυτή ήταν η απάντηση του Φοίβου Δεληβοριά σε συνέντευξη που παραχώρησε τον Οκτώβριο στα «ΝΕΑ» και στην υπογράφουσα, όταν ρωτήθηκε σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί στο στρατόπεδο των καλλιτεχνών.
Τα της εν πολλαίς αμαρτίαις περιπεσούσης ΑΕΠΙ είναι γνωστά. Και πολλάκις δημοσιευμένα. Οποιος βρέθηκε στη σάλα του Passport την περασμένη Δευτέρα, όπου ανακοινώθηκε η σύσταση του νέου σωματείου –με πρωτεργάτες τους αποχωρήσαντες από Το Μέτρον –Ασμα 450+, διαπίστωσε ότι η πολεμική κατάσταση στο στρατόπεδο των καλλιτεχνών εντείνεται.
Ανακοινώνοντας την ίδρυση του νέου φορέα, ο πρόεδρός του Φοίβος Δεληβοριάς είπε από μικροφώνου: «Δεν θα αφήσουμε μειοψηφίες, οικογένειες και ευνοουμένους να παρασύρουν την πολιτεία σε ένα σκάνδαλο με την υπογραφή μας. Αν η κυβέρνηση και η Βουλή μάς αιχμαλωτίσουν σε συνδιοίκηση με τους ανθρώπους που εξαφάνισαν τα χρήματά μας, ο πόλεμος θα είναι σκληρός και ανυποχώρητος. Και το Ασμα μας θα γίνει επικό. Θεοδωρακικό». Οι τόνοι ανέβηκαν από τον Γιάννη Γλέζο, πρόεδρο του οργανισμού Αυτοδιαχείριση, ο οποίος εκτός από την οικογένεια Ξανθόπουλου έριξε τα πυρά του και στους Φίλιππο Πλιάτσικα, Στάθη Δρογώση και Μανώλη Φάμελλο.
Στο σίριαλ των πνευματικών δικαιωμάτων, ένα νέο επεισόδιο έγραψε η ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού που μιλάει για «κοινό μέτωπο ΣΥΡΙΖΑ για την ΑΕΠΙ»! «Στο νομοσχέδιο προβλέπονται Γενική Συνέλευση και Εποπτικό Συμβούλιο των δημιουργών με αυξημένες αποφασιστικές αρμοδιότητες. Παράλληλα, προβλέπεται η τοποθέτηση επιτρόπου, που θα αντικαταστήσει τη διοίκηση, όταν προκύψει σοβαρό διαχειριστικό πρόβλημα» αφήνοντας σκιές για το φλέγον ζήτημα του επιτρόπου. Τα «Πρόσωπα» συνομίλησαν με τους Θάνο Μικρούτσικο, Γιώργο Νταλάρα, Φίλιππο Πλιάτσικα και Μανώλη Φάμελλο ζητώντας τους να τοποθετηθούν εκ νέου στο φλεγόμενο πεδίο των πνευματικών δικαιωμάτων.
Φίλιππος Πλιάτσικας: «Το “έγκλημα” των ανθρώπων που σπιλώθηκαν από τον Γλέζο πριν από λίγες ημέρες ήταν ότι πάλεψαν για μια συνεννόηση μεταξύ όλων των δημιουργών, κι ας υπήρχαν επιμέρους διαφωνίες, κι όχι για πόλεμο. Το προσωπικό μου “έγκλημα” είναι ότι επιμένω ως μέλος του ΔΣ του ΟΠΙ να μάθουμε τα ονόματα των δημιουργών που έχουν πάρει τις μεγάλες προκαταβολές από την ΑΕΠΙ, αλλά φαίνεται πως υπάρχουν κάποια ονόματα μεταξύ αυτών που η αποκάλυψή τους δεν εξυπηρετεί τα συμφέροντα της διαπλοκής, τα οποία υπερασπίζεται κι ο Γλέζος μεταξύ άλλων και γι’ αυτό με έχει στοχοποιήσει προσωπικά».
Μανώλης Φάμελλος: «Ολοι ανεξαιρέτως οι δημιουργοί (εκτός από την Αυτοδιαχείριση του κ. Γλέζου) συμφωνούσαν ότι το περίφημο άρθρο 45 έπρεπε να αποσυρθεί. Διότι σε αυτό το άρθρο με ύπουλο και πλάγιο τρόπο ερχόταν μια έμμεση άρση της ποινικής προστασίας του πνευματικού μας δικαιώματος. Οι χρήστες το είχαν πάγιο αίτημα για χρόνια. Και τα επιμελητήρια έστειλαν συγχαρητήριο μήνυμα στην κυβέρνηση για αυτό το άρθρο. Το καλοκαίρι του 2016 φτιάχτηκε δημόσια επιστολή που την υπέγραψαν εκατοντάδες καλλιτέχνες, στην οποία ζητούσαν την κατάργηση του άρθρου 45. Σε συνέλευση του σωματείου Το Μέτρον αποφασίστηκαν η σύνταξη της επιστολής και η αποστολή της στον υπουργό. Επειτα από διαφωνία του νομικού συμβούλου η τότε πλειοψηφία του ΔΣ, στην οποία ανήκαν οι Δεληβοριάς, Καλατζόπουλος και Πλέσσας, αρνήθηκε να την υπογράψει. Πήγαν λοιπόν ενάντια στη θέληση του σωματείου τους. Ευτυχώς την επιστολή υπέγραψε σύσσωμο το ελληνικό τραγούδι και ύστερα από συνάντηση με τον υπουργό το άρθρο αυτό άλλαξε. Σημειώνουμε ότι τον υπουργό είδε αντιπροσωπεία καλλιτεχνών που υπέγραψαν την επιστολή. Δεν υπήρχε καμία υπόνοια ότι εκπροσωπούσαν το σωματείο Το Μέτρον. Ολα αυτά τα διαβεβαιώνουν και ο ίδιος ο υπουργός και οι τότε συνεργάτες του. Μάλιστα, στην ΕΠΕΚΕ του ΣΥΡΙΖΑ που έγινε πρόσφατα όλα αυτά ξεκαθαρίστηκαν με έντονο και εμφατικό τρόπο. Δεν έγινε παρέμβαση για τον νόμο. Εγινε παρέμβαση για το άρθρο 45. Δεν θέλουμε τη διχόνοια. Αλλά δεν θα μείνουμε απαθείς σε αυτή την άθλια διαδικασία στοχοποίησης».
Θάνος Μικρούτσικος: «Μερικοί συνάδελφοι που δημιουργούν εντυπώσεις, ότι όποιος δεν είναι μαζί τους είναι με την ΑΕΠΙ, είναι απλώς άθλιοι αν το κάνουν συνειδητά. Πρέπει να παρέμβει η Δικαιοσύνη γρήγορα και άμεσα και να αποδώσει ευθύνες στους μετόχους της ΑΕΠΙ που είναι οι κύριοι υπεύθυνοι για την κατάσταση που δημιουργήθηκε. Και να τις αποδώσει άμεσα και με μεγάλη αυστηρότητα. Το δεύτερο θέμα που βάζω εγώ και κάποιοι άλλοι συνάδελφοι που συμφωνούν μαζί μου έχει να κάνει με το ότι η πολιτεία πρέπει να νομοθετήσει και να πάρει μέτρα. Αλλά να προσέξει ότι δεν πρέπει να διακοπούν η είσπραξη και η διανομή των πνευματικών δικαιωμάτων. Η ερώτησή μου προς άπαντες είναι τι θα γίνει προς τους 12.000 δημιουργούς που αυτήν τη στιγμή το μοναδικό τους έσοδο είναι τα δικαιώματα, καθότι η δισκογραφία γνωρίζουμε ότι έχει αποβιώσει προ πολλού και από συναυλίες έχουν ελάχιστοι δημιουργοί. Οσο σημαντικό είναι να αποδοθούν οι ευθύνες –όσο βαριές και να είναι –στους μετόχους, άλλο τόσο σημαντικό είναι οι κινήσεις που θα γίνουν να διασφαλίσουν 100% τη συνέχεια των δικαιωμάτων».
Γιώργος Νταλάρας: «Η στιγμή είναι κρίσιμη. Αν και μετά τις τελευταίες σκανδαλώδεις και προκλητικές αποκαλύψεις για την ΑΕΠΙ αρκεστούμε σε μεσοβέζικες λύσεις και δεν αποκαταστήσουμε με τη συλλογική διαχείριση την πλήρη διαφάνεια, θα είμαστε εμείς υπεύθυνοι ως δημιουργοί, συγγενείς και κυρίως ως πολίτες για την υποβάθμιση της ανεκτίμητης, άυλης πολιτιστικής μας περιουσίας.Ας αναλάβουμε όλοι τις ευθύνες μας, διότι πέραν όλων των άλλων το οφείλουμε στους νέους δημιουργούς που ήδη ζουν και βιώνουν στην πατρίδα μας πολύ δύσκολες συνθήκες στη δουλειά τους, ώστε να μπορούν μέσα από σωστούς νόμους να διαφυλάξουν το πνευματικό τους έργο και να μη γίνονται δουλοπάροικοι κανενός ιδιώτη, ακολουθώντας την αντίληψη “σε αυτόν τον τόπο δεν γίνεται τίποτα” ή “από το ολότελα καλή κι η Παναγιώταινα”.Αρκετά ταλαιπωρήθηκαν οι προηγούμενες γενιές».