«Θα θέλαμε να φτιαχτούν ποδηλατόδρομοι για καλύτερη μετακίνηση των πολιτών. Επίσης ποδηλατική πορεία για τα δικαιώματα των πολιτών». Αυτό έγραψε ένα κορίτσι στο αναμνηστικό σημειωματάριο – το οποίο πρόσφερε στους επισκέπτες – μετά την παρουσίαση της ερευνητικής εργασίας (πρότζεκτ) των μαθητών από το 2ο Λύκειο Πειραιά με θέμα το ποδήλατο.
Οι μόλις δεκαοχτώ λέξεις που χρησιμοποίησε συμπυκνώνουν το πόσο ωφέλιμη ήταν για τους μαθητές η συγκεκριμένη εργασία με τίτλο «Το ποδήλατο ως μέσο μετακίνησης αναψυχής, άθλησης και υγείας». Μ’ αυτό το πρότζεκτ –για το οποίο τα παιδιά τόνισαν πως τους κέντρισε το ενδιαφέρον διότι δεν ήταν ένα…μονότονο μάθημα –αντιλήφθηκαν ότι το ποδήλατο είναι ένα αξιόπιστο μέσο μετακίνησης. Κατάλαβαν πως το πετάλι βελτιώνει την υγεία και το περιβάλλον.
Και τώρα «Οι Ποδηλάτες του 2
ου» – όπως είχε ονομαστεί η ομάδα των 21 μαθητών της Α΄ και Β΄ Λυκείου που συμμετείχε στην εργασία –είναι ευαισθητοποιημένοι και έτοιμοι να μεταδώσουν όσα έμαθαν στη γειτονιά τους, στους φίλους τους, στην κοινωνία. Αυτή ήταν άλλωστε και η προτροπή που τους έδωσε η διευθύντρια του σχολείου Θεοδώρα Χρονοπούλου. «Αυτό που μάθατε να το μεταφέρετε και πιο έξω. Να γίνετε ένα κίνημα. Όταν είμαστε πολλοί μπορούμε να διεκδικήσουμε». Και το έκαναν! Η διευθύντρια και οι υπεύθυνοι καθηγητές της εργασίας Μιχάλης Γκατζώνης (φυσικός) και Φραντζέσκα Ρωμάνου (γυμνάστρια) ενέπνευσαν τους μαθητές και αυτοί ήδη διεκδικούν: μετέφεραν στον σύμβουλο του Δημάρχου Πειραιά που επισκέφτηκε το σχολείο στην παρουσίαση της εργασίας το αίτημά τους για διοργάνωση ποδηλατοπορείας στην πόλη αλλά και για τη δημιουργία ποδηλατόδρομων.
Οι «Ποδηλάτες του 2ου»
Μέρος της επιτυχίας της ερευνητικής εργασίας με θέμα το ποδήλατο οφείλεται σίγουρα και στους δύο υπεύθυνους καθηγητές. Πρόκειται για δύο δραστήριους εκπαιδευτικούς που ξεχωρίζουν για τον τρόπο με τον οποίο καθοδηγούν τους μαθητές. Και οι δύο μάλιστα λατρεύουν το πετάλι και χρησιμοποιούν καθημερινά το ποδήλατο για τις μετακινήσεις τους. Ο Μιχάλης Γκατζώνης εξήγησε ότι πέρα από τους καθαρά εκπαιδευτικούς λόγους επέλεξε το ποδήλατο ως θέμα του πρότζεκτ και για τον συμβολισμό που εκπέμπει προκειμένου να δείξει στους μαθητές «ότι τη ζωή πρέπει να την κατευθύνουν οι ίδιοι, με τις δυνάμεις τους». Όπως δηλαδή συμβαίνει όταν οδηγούμε το ποδήλατο. Κινείται με τις πεταλιές μας. Η Φραντζέσκα Ρωμάνου από την πλευρά της στάθηκε στην όρεξη των μαθητών για το πρότζεκτ, όπως στο εξαιρετικής ωριμόητας κείμενο που έγραψε η μαθήτρια Παναγιώτα Νάκου περιγράφοντας το ποδήλατο ως σύμβολο δυσκολιών, ελευθερίας, διαφορετικότητας, ως συμβολισμό.
Οι εκπαιδευτικοί Μιχάλης Γκατζώνης και Φραντζέσκα Ρωμάνου λατρεύουν το ποδήλατοκαιενέπνευσαν τους μαθητές
Φαίνεται πάντως πως για ακόμη μία φορά οι δύο εκπαιδευτικοί κατάφεραν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των μαθητών. Δεν έμειναν μόνο στη θεωρία. Κάλεσαν στο σχολείο ειδικούς και ποδηλατικούς συλλόγους αλλά και ανθρώπους που μετακινούνται με ποδήλατο. Έδειξαν βιντεάκια στα παιδιά με παραδείγματα από το εξωτερικό. Βγήκαν στους δρόμους με τους μαθητές και κατέγραψαν το αν είναι εφικτή η μετακίνηση με ποδήλατο. Έφεραν ποδήλατα στο προαύλιο και οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να κάνουν πεταλιές. Άλλωστε στην ερώτηση που απευθύναμε στους «ποδηλάτες του 2ου» αν ήταν πράγματι ενδιαφέρον το πρότζεκτ η απάντηση ήταν σχεδόν ίδια από όλους: «δεν ήταν μονότονο». Αρκετοί μάλιστα υπογράμμισαν ότι έμαθαν πολλά καινούρια πράγματα.
Στιγμιότυπο από τις πεταλιές των παιδιών στο προαύλιο του σχολείου του 2ου Λυκείου
Πειραιά
Σημειώνεται ότι όλα τα παραπάνω συμβαίνουν σε ένα δημόσιο σχολείο. Όμως το 2
ο Λύκειο Πειραιά αποδεικνύει ότι αφουγκράζεται τις αλλαγές εντός και εκτός Ελλάδος. Αντιλαμβάνεται πως το ποδήλατο αποτελεί ένα σημαντικό μέσο μετακίνησης και ένα εργαλείο για τη βελτίωση των πόλεων. Και αυτό το μεταδίδει και στα παιδιά. Τα τελευταία χρόνια οι υπεύθυνοι του Λυκείου προωθούν συστηματικά το ποδήλατο και συμμετέχουν σε δράσεις και πρωτοβουλίες όπως στην Πανελλαδική Ποδηλατοπορεία. Συγχαρητήρια στο σχολείο. Όσο για τους αρμόδιους της Εκπαίδευσης στην Ελλάδα ας ακολουθήσουν το παράδειγμά τους.
Άσκηση των μαθητών με το ποδήλατο στο πλαίσιο της ερευνητικής εργασίας
Το 2ο Λύκειο Πειραιά έχει εντάξει το ποδήλατο στις εκπαιδευτικές του δραστηριότητες
Δείτε όλες τις δραστηριότητες των μαθητών στο πλαίσιο της ερευνητικής εργασίας τους στη σελίδα τους στο Facebook «Οι Ποδηλάτες του 2ου».