Απόφαση – κόλαφο για την ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) που αφορά την οριστική παραλαβή 404 λεωφορείων από τα οποία σχεδόν τα μισά βρίσκονται σε αχρηστία έλαβε πριν από περίπου ένα μήνα το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας.
Σήμερα, έπειτα από 15 ολόκληρα χρόνια, 5 ολοσχερώς καμένα λεωφορεία και 130 πλήρως ακινητοποιημένα, η ΟΣΥ δρομολογεί την οριστική παραλαβή των 404 συνολικά οχημάτων πετρελαίου και φυσικού αερίου από την IRIS-BUS FRANCE (νυν IVECO).
Με την απόφασή της αυτή επιστρέφονται στην προμηθεύτρια εγγυητικές επιστολές ύψους 8.187.978 ευρώ, ενώ για τις ζημιές που έχουν προκληθεί στην ΟΣΥ θα δοθούν ανταλλακτικά ύψους 7.093.914 ευρώ σε βάθος τετραετίας για λεωφορεία που είναι ακινητοποιημένα!
Η απόφαση δημιουργεί μαύρη τρύπα δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ καθώς δεν έχουν προβλεφθεί οι ζημιές της ΟΣΥ από το 2010 και μετά, δεδομένου ότι για κάθε ώρα που τα λεωφορεία αυτά βρίσκονται εκτός λειτουργίας η εταιρεία χάνει έσοδα 19,80 ευρώ.
Ολα τα παραπάνω συμβαίνουν καθώς τα 121 λεωφορεία φυσικού αερίου και τα 283 λεωφορεία πετρελαίου παρουσίασαν σημαντικές κατασκευαστικές ελλείψεις που προκάλεσαν σοβαρα προβλήματα μέχρι και αναφλέξεις. Μάλιστα 130 λεωφορεία και των δύο τύπων έχουν χαρακτηριστεί «ασύμφορα επισκευής» και σαπίζουν στα αμαξοστάσια, ενώ 5 έχουν καεί ολοσχερώς λόγω κατασκευαστικών λαθών.
Δεκαπέντε χρόνια έχουν παρέλθει από την 1/7/2002 όταν η τότε Εταιρεία Θερμικών Λεωφορείων (ΕΘΕΛ), η σημερινή ΟΣΥ, υπέγραψε σύμβαση συνεργασίας με την IRIS-BUS FRANCE (νυν IVECO) για την αγορά συνολικά 404 καινούργιων λεωφορείων. Επειτα από ανοιχτό διαγωνισμό η ΕΘΕΛ υπέγραψε σύμβαση για 283 πετρελαιοκίνητα και 121 λεωφορεία φυσικού αερίου. Τα πρώτα 116 πετρελαιοκίνητα παραδόθηκαν τον Ιούλιο του 2004 πριν την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων. Στις 30/10/2005 έπρεπε να υπογραφεί το πρωτόκολλο οριστικής παραλαβής. Ομως αντί γι’ αυτό συντάχθηκε πρωτόκολλο αναστολής της οριστικής παραλαβής των 283 πετρελαιοκίνητων καθώς υπήρχαν σοβαρά κατασκευαστικά προβλήματα. Η κατασκευάστρια ανέλαβε τότε τις διορθώσεις των βλαβών, δίχως όμως την οριστική αντιμετώπισή τους.
Παράλληλα, προβλήματα παρουσίασαν και τα 121 λεωφορεία φυσικού αερίου και στις 14/12/2006 συντάχθηκε πρωτόκολλο μη οριστικής παραλαβής τους.Στις 21/10/2008η επιτροπή οριστικής παραλαβής των λεωφορείων φυσικού αερίου ανακοίνωσε ότι δεν εισηγείται την οριστική παραλαβή λόγω προβλημάτων. Στις 30/1/2009 άρχισαν από συνεργείο της κατασκευάστριαςσε χώρο που διέθεσε η ΕΘΕΛ επισκευές ενίσχυσης των πλαισίων των αμαξωμάτων όλων των λεωφορείων. Στις 24/7/2009 συντάχθηκε νέα αναστολή της οριστικής παραλαβής των λεωφορείων φυσικού αερίου.Στις 27/7/2009 συστάθηκε νέα επιτροπή και πάλι διαπιστώθηκε ότι οι βλάβες δεν είχαν αποκατασταθεί στο σύνολό τους και κατά συνέπεια συντάχθηκε νέο πρωτόκολλο μη οριστικής παραλαβής για το σύνολο των λεωφορείων (πετρελαίου και φυσικού αερίου).
Τα προαναφερόμενα πρωτόκολλα διαβιβάστηκαν στην ΙVECO FRANCE SA και στην IRIS-BUS IVECO FRANCE με την 215/04/09/2009 επιστολή του διευθύνοντος συμβούλου της ΕΘΕΛ ΑΕ. Η νομική υπηρεσία της ΕΘΕΛ μελετώντας τους όρους των συμβάσεων κατέληξε σε πρόταση για εξωδικαστική λύση και μόνο αν δεν υπήρχε συμφωνία να παραπεμφθεί η συμφωνία στα δικαστήρια.
Με τις αποφάσεις 101 και 102 της διοίκησης της ΕΘΕΛ στις 13/04/2010 συγκροτήθηκαν επιτροπές αποτίμησης των ζημιών της εταιρείας λόγω των προβλημάτων που παρουσίαζαν και δύο τύποι λεωφορείων.
Στις 26/3/2014 με σχετική απόφαση της διοίκησης της ΟΣΥ ανατέθηκε σε επιτροπή ο έλεγχος της πλήρους αποκατάστασης των κατασκευαστικών βλαβών στα 121 λεωφορεία φυσικού αερίου και της ζημιάς της ΟΣΥ από τα διαφυγόντα έσοδα. Σύμφωνα με την επιτροπή μόνο έως το 2010 ήταν 3.323.862 ευρώ ενώ για τα επόμενα επτά χρόνια (έως και σήμερα) το ποσό δεν έχει προσδιοριστεί.
Αντίστοιχα, άλλη επιτροπή συστάθηκε για τα πετρελαιοκίνητα στις 22/6/2015, η οποία παρέδωσε το πόρισμά της ένα χρόνο μετά, στις 21/6/2016. Τότε εκτιμήθηκε η ζημιά στα 3.734.551 ευρώ, ποσό ακόμα μικρότερο από εκείνο που είχε προϋπολογιστεί στις 25/5/2010 και προέβλεπε ζημιά 4.801.000 ευρώ. Το 2010 η ίδια επιτροπή είχε προβλέψει μελλοντικές βλάβες για τα 283 πετρελαιοκίνητα 4.018.089 ευρώ.
Η προμηθεύτρια είχε καταθέσει εγγυητικές επιστολές ύψους 8.187.978 ευρώ για την ανάληψη του έργου, κάτι που σημαίνει ότι μόνο για τον έναν τύπο λεωφορείων θα έπρεπε να εισπραχθεί από την ΟΣΥ και να μην επιστραφεί στην εταιρεία το σύνολο των εγγυητικών επιστολών.
Σημειώνεται, ότι για κάθε λεωφορείο που χρησιμοποιείται περίπου 16 ώρες την ημέρα το μέσο έσοδο ανά ώρα λειτουργίας έχει αποτιμηθεί στα 12,67 ευρώ. Με βάση τον υπολογισμό αυτό, προκύπτουν συνολικές ζημιές ύψους 8 εκατ. ευρώ για την ΟΣΥ.
Παρά τις προβλέψεις της επιτροπής, η συνολική ζημιά που θεωρεί η ΟΣΥ ως βεβαιωμένη και για τους δύο τύπους λεωφορείων είναι αισθητά μειωμένη και ανέρχεται στο ποσό των 7.093.914 ευρώ. Επίσης, δεν υπήρχε πρόβλεψη για τις βλάβες που είχαν συμπεριληφθεί στη μελέτη του 2010. Στο μεταξύ, από τον Φεβρουάριο του 2013 το μέσο έσοδο ανά ώρα για κάθε λεωφορείο έχει αυξηθεί στα 19,80 ευρώ, γεγονός που εκτοξεύει ακόμα περισσότερο τη ζημιά που προκάλεσε η ακινητοποίηση των λεωφορείων.
Στις 13/10/2015, η IVECO αρνήθηκε όλες τις αιτιάσεις προφασιζόμενη «κακή χρήση» και «κακή συντήρηση» των λεωφορείων.
Σήμερα, η απόφαση παραλαβής των 404 λεωφορείων θεωρείται από στελέχη της εταιρείας «κόλαφος», καθώς όχι μόνο δεν δεσμεύονται οι εγγυητικές επιστολές, αλλά η διοίκηση της ΟΣΥ ομόφωνα αποφάσισε (αριθμός απόφασης 137) την εξώδικη επίλυση της διαφοράς μεταξύ IVECO και ΟΣΥ. Η απόφαση προβλέπει την επιστροφή του συνόλου εγγυητικών επιστολών λόγω «καλής εκτέλεσης» στην παράδοση των λεωφορείων (!) και παράλληλα την παράδοση σε βάθος τετραετίας ανταλλακτικών στο ύψος του ποσού που έχει εγγραφεί ως ζημιά (7.093.914 ευρώ).