Κουίζ για μαγιάτικες ημέρες, ολάνθιστες: Ποιο πρώην –ιδέ: αποπεμφθέν –στέλεχος δημόσιου πολιτιστικού οργανισμού ζητά διακαώς και με κάθε τρόπο (σχεδόν παρακαλάει) να στελεχώσει το δυναμικό της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης, με το αιτιολογικό ότι «έχει λέγειν και φωτογένεια»;
Οι ευρόντες θα φωτογραφιστούν για δημόσιο κανάλι,με φωτιστική πηγή (φλας) το απαστράπτον στέλεχος…
«Δεν φοβάμαι τον θάνατο αλλά τον άνθρωπο». Η φράση της στρατευμένης Μπελέν λίγο προτού πάει στον πόλεμο και ένας υπολοχαγός τη φέρει αντιμέτωπη με την εξουσία αλλά και με τον εαυτό της, λέει πολλά. Και για το έργο του Ισπανού Εδουάρδο Γκαλάν «Ελιγμοί» που κάνει την πανελλήνια πρώτη του στο Θέατρο 104, σε σκηνοθεσία Θοδωρή Βουρνά. Η Μπελέν – Δήμητρα Στάικου πιστεύει ότι η κατάχρηση εξουσίας, ακόμη και σε λάιτ μορφή, είναι θέμα. Και είναι και το θέμα του έργου, με ήρωα τη στρατιωτικό και τον Ντάριο, ηθοποιό που εξουσιάζεται από έναν σκηνοθέτη. «Καθένας τους έχει διαφορετικό ηθικό κώδικα και λειτουργεί διαφορετικά», το ζήτημα της εξουσίας όμως είναι ίδιο. «Ο χαρακτήρας οδηγεί σε διαφορετικά αποτελέσματα» μου λέει η ηθοποιός και θεατρική συγγραφέας Δήμητρα Στάικου, που πιστεύει ότι το συγκεκριμένο θέμα έχει αφορά και την εποχή μας. «Οπου οι άνθρωποι δρουν ακραία σε αντίξοες συνθήκες και σε συνθήκες επιβολής εξουσίας. Και η εξουσία είναι πολύ εύκολο να διαβρώσει και να βγάλει στην επιφάνεια έναν αρνητικό χαρακτήρα. Οσο δε πιο εμφανής και βαθιά είναι η κρίση (σ.σ. και η αξιακή, θα προσέθετα) σε μια κοινωνία τόσο πιο δύσκολο είναι να βάλουν νερό στο κρασί τους». Και οι εξουσιαστές και οι εξουσιαζόμενοι, όμως. «Τόσο πιο εύκολο όμως και να άγονται και να φέρονται».
Η Λολίτα της κρίσης
Αλλιώς «Lolita Reversed». Οπως μετέγραψε ο νέος (απόφοιτος της Σχολής του Θεάτρου Τέχνης)Χρήστος Καρασαββίδηςαπό το τολμηρό μυθιστόρημα τουΒλαντίμιρ Ναμπόκοφτον μύθο του έρωτα ανάμεσα στο νυμφίδιο και τον καθηγητή, που έγινε ταινία από τονΣτάνλεϊ Κιούμπρικκαι τονΕϊντριαν Λάιν. Ψηλαφίζει τα όρια της εκμετάλλευσης ανάμεσα στον θύτη και το θύμα; Τις αντοχές της ανθρώπινης επιθυμίας; Πάντως, τούτη η «Λολίτα» παρουσιάστηκε με επιτυχία στο πλαίσιο της θεματικής ενότητας –στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού –«7 Χρόνια φαγούρα. Ο έρωτας στον καιρό των Μνημονίων». Ο σκηνοθέτης μιλούσε μεν για «μια σχέση εξουσιαστή και εξουσιαζόμενου, όπου οι ρόλοι συνεχώς αλλάζουν, με τη Λολίτα να χειρίζεται τελικά το παιχνίδι». Ομως μετέφερε το έργο σε εποχή οικονομικής κρίσης, θεωρώντας ότι «η σημερινή κατάσταση υπονοείται διαρκώς στην παράσταση». Και μιλάμε για κρίση αξιακή, όχι μόνο οικονομική. Την οποία φώτιζε και ένας Χορός –α λα αρχαίο δράμα –που συνεχώς παρενέβαινε. Και κάτι ακόμη: Ο καθηγητής στην παράσταση της Πειραματικής ήταν σκηνοθέτης, όχι συγγραφέας. Η δε Λολίτα ήταν ταγμένη να γίνει ηθοποιός. Κάπως έτσι, έχει δηλώσει οΧρήστος Καρασαββίδης(φωτογραφία), τίθενται τα ερωτήματα «γιατί κάνουμε τέχνη;» ή «τι είναι η αλήθεια στη σκηνή;». Στηλιτεύοντας παράλληλα την εποχή «η οποία δεν έχει ξεπεράσει τα κόμπλεξ που την ταλανίζουν και παραμένει βαθιά πουριτανική». Με την ερμηνευτική συνδρομή τωνΝικόλα Ανδρουλάκη, Μιχάλη Βαλάσογλου, Λήδας Κουτσοδασκάλου, Φωτεινής Παπαχριστοπούλου, Δώρας Παρδάλη, Ελλης Τρίγγου, Δημήτρη Τσιγκριμάνη, Νικόλα Χανακούλα.