Δεν έχουν περάσει δέκα μέρες που έγραφα στις σελίδες των «ΝΕΩΝ» ότι θα ξανακούσουμε για την παιδεία από την κυβέρνηση στον επόμενο αντιπερισπασμό σε μια νέα συνέντευξη Τύπου. Και ο καιρός επέστη! Η ανάγκη της συνέντευξης και του αντιπερισπασμού ήρθε! Την επόμενη εβδομάδα η κυβέρνηση καλείται να περάσει από τη Βουλή σκληρά μέτρα και χρειαζόταν ένα ταρατατζούμ για να αποσπάσει την προσοχή αλλά και να δώσει κάποια κοκαλάκια ελέους στους οπαδούς της, ένα κάποιο στήριγμα με απατηλές υποσχέσεις, ένα κλείσιμο του ματιού με τα συνθήματα που κάποτε τους δονούσαν και τώρα θυσιάζουν ενόψει του νέου Μνημονίου όπου νομοθετούν αυτά που κάποτε δαιμονοποιούσαν.
Ο Πρωθυπουργός υποτίθεται ότι θα επισκεπτόταν τα υπουργεία για να ελέγξει την υλοποίηση του κυβερνητικού έργου. Αντ’ αυτού πήγε στο υπουργείο Παιδείας και εξήγγειλε άλλη μία φορά αυτά που έχει ήδη εξαγγείλει επτά – οκτώ φορές και ο υπουργός Παιδείας σε αλλεπάλληλες συνεντεύξεις του. Κατάργηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων (σημειώνοντας, ωστόσο, «τουλάχιστον όπως τις γνωρίζαμε μέχρι τώρα», ενώ χιλιάδες μαθητές τις μέρες αυτές ξενυχτούν και ιδρώνουν για τις Πανελλαδικές), μεταπτυχιακό δίπλωμα χωρίς προηγούμενο πτυχίο (αναγνώριση πενταετών προγραμμάτων ως μάστερ), αναβάθμιση διά της συγχωνεύσεως δύο Ανώτατων Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά, σε ένα νέο Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ιδρυμα, το Πανεπιστήμιο της Δυτικής Αττικής (αλλά ο υπουργός του διόρθωσε επί τόπου ότι τα ΤΕΙ είναι ήδη ΑΕΙ, ενώ σημείωσε ότι «θέλουμε να δούμε αν αυτή η προοπτική που είπε ο Πρωθυπουργός είναι ρεαλιστική»).
Ολόκληρος Πρωθυπουργός, με ένα τέταρτο Μνημόνιο μπροστά του, φορτωμένο στις πλάτες του ελληνικού λαού, με μέτρα που γονατίζουν την κοινωνία, ασχολήθηκε στη συνέντευξη Τύπου με το πώς θα εκλέγονται οι αντιπρυτάνεις στα ΑΕΙ, αν θα είναι σε ενιαίο ή ξεχωριστό από τον πρύτανη ψηφοδέλτιο, και με τη συμμετοχή των φοιτητών στα όργανα διοίκησης «μέσα από τις δικές τους διαδικασίες, μέσα απ’ αυτούς που θα ορίζουν τα δικά τους συλλογικά όργανα». Δηλαδή μέσα από τη διαπάλη και τη συνεννόηση των κομματικών παρατάξεων, ερήμην της μεγάλης πλειονότητας των φοιτητών. Τα ξέρει αυτά ο Πρωθυπουργός αφού επικαλέστηκε και τη δική του συμμετοχή ως συνδικαλιστή στη Σύγκλητο του Πολυτεχνείου. Η διοίκηση των ΑΕΙ δεν τον απασχολεί, αφού ενδιαφέρεται, όπως είπε, μόνο για την καλύτερη αντιπροσώπευση του προσωπικού στα όργανα, λες και δεν υπάρχει ανάγκη να διοικηθούν με επάρκεια αυτοί οι τεράστιοι οργανισμοί με κρίσιμο έργο.
Τα δύσκολα θέματα για τον ΣΥΡΙΖΑ, τα οποία μάθαμε από διαρροές της γερμανικής Βουλής για το ελληνικό Μνημόνιο, αφού η κυβέρνηση μάς κρατά εδώ στο σκοτάδι, δηλαδή η αξιολόγηση των σχολείων και των στελεχών της εκπαίδευσης, η προσαρμογή ως προς τις ώρες διδασκαλίας και την αναλογία δασκάλων – μαθητών στις καλύτερες πρακτικές του ΟΟΣΑ, δεν θίχτηκαν. Δόθηκαν όμως υποσχέσεις για υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση μήπως υπάρξει κάποιο περιθώριο για διορισμούς, έστω κι αν δεν βρουν τους χώρους για να την προωθήσουν, πράγμα που είχε γίνει παλαιότερα.
Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου παρακολουθούσε τον Πρωθυπουργό να τους υποκαθιστά με τραγικά πρόχειρες εξαγγελίες. Η παιδεία και το συμφέρον της χώρας, θυσία, για άλλη μία φορά, στους επικοινωνιακούς χειρισμούς της κυβέρνησης.
Η Βάσω Κιντή είναι καθηγήτρια Φιλοσοφίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών