Σε λιγότερες από 24 ώρες από τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού για την Παιδεία, στις οποίες μεταξύ άλλων προσδιόρισε σε 21.000 τις προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών που θα κάνει η κυβέρνηση σε βάθος τριετίας, ο Κώστας Γαβρόγλου αποδόμησε τον Αλέξη Τσίπρα, «στρογγυλεύοντας» και περιορίζοντας τις προσδοκίες.
Παράλληλα με τη γνωστοποίηση του νέου Μνημονίου, δημιουργούνται ερωτηματικά για τον τρόπο με τον οποίο θα διαχειριστεί η κυβέρνηση θέματα όπως ο νόμος για τα ιδιωτικά σχολεία, η αξιολόγηση εκπαιδευτικών και η πιθανή αύξηση του ωραρίου διδασκαλίας τους, καθώς στη συμφωνία με τους θεσμούς περιλαμβάνονται σχετικές αναφορές.
ΟΙ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ. Ο υπουργός Παιδείας σε χθεσινή του συνέντευξη (στην τηλεόραση του Σκάι) μείωσε στο μισό τις προσλήψεις μονίμων που κατά τον Αλέξη Τσίπρα σχεδιάζονται στην Εκπαίδευση, λέγοντας ότι σε βάθος τριετίας «δεν μπορεί οι διορισμοί να είναι λιγότεροι από διψήφιο νούμερο». Και όταν ρωτήθηκε αν εννοεί 10.000, απάντησε ότι δεν μπορεί να είναι λιγότεροι. Παρ’ ότι ο Κώστας Γαβρόγλου δήλωσε ότι για την Εκπαίδευση δεν ισχύει η απαγόρευση στους διορισμούς, παραδέχθηκε ότι η συνεννόηση με τους θεσμούς είναι πολύ σύνθετο θέμα. «Από την άλλη μεριά έχουμε ως κυβέρνηση προτεραιότητες, κυβερνητικές πρωτοβουλίες που προχωρούν, αλλά σε αυτό το θέμα, στο καινούργιο Μνημόνιο θα υπάρχει και γραπτά η ανάγκη πρόσληψης εκπαιδευτικών, δήλωσε.
ΟΙ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ. Η επόμενη αποδόμηση είχε να κάνει με τις εξετάσεις. Ο Αλέξης Τσίπρας είχε αναφερθεί σε κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων «τουλάχιστον όπως τις γνωρίζουμε μέχρι σήμερα». Ο Κώστας Γαβρόγλου αποδέχθηκε ότι οι εξετάσεις θα μεταφερθούν στο λύκειο, λέγοντας ότι θα βρεθεί τρόπος να είναι αδιάβλητες και πως στην αρχή θα έχουμε ένα μεταβατικό μεικτό σύστημα, όπου κάποια μαθήματα θα εξετάζονται σε πανελλαδικό επίπεδο, κάποια άλλα με εργασίες και σε άλλα θα γίνονται ενδοσχολικές εξετάσεις και βαθμολόγηση από καθηγητές άλλων σχολείων. Πρόσθεσε ότι αν λ.χ. όλοι ζητούν να μπουν στην Ιατρική, «ειδικά η Ιατρική ας έχει εισαγωγικές εξετάσεις, δεν θα στενοχωρηθούμε». Οταν του ζητήθηκε να διευκρινίσει τους σχεδιασμούς για τους σημερινούς μαθητές της Γ’ Γυμνασίου, απάντησε ότι «δεν ξέρουμε ακόμα πώς θα μπουν στα ΑΕΙ», καθώς αυτό θα ξεκαθαρίσει το επόμενο διάστημα. «Εκείνο που μπορούμε να τους πούμε είναι “μην αγχώνεσαι παιδί μου, όλα όσα χρειάζονται θα τα μάθεις στο λύκειο”» πρόσθεσε. Το οποίο λύκειο θα αναβαθμιστεί, με λιγότερα μαθήματα και περισσότερες ώρες διδασκαλίας των μαθημάτων αυτών.
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ. Ο τρίτος «πάγος» αφορούσε τη 14χρονη υποχρεωτική Εκπαίδευση που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός. Ο υπουργός του διευκρίνισε ότι δεν θα ισχύσει από το επόμενο έτος η υποχρεωτική φοίτηση προνηπίων στα νηπιαγωγεία, καθώς η αρχή θα γίνει με την υποχρεωτική φοίτηση από του χρόνου για την Α’ Λυκείου, το επόμενο έτος για τη Β’ Λυκείου και τέλος, τρία χρόνια μετά, ταυτόχρονα για τη Γ’ Λυκείου και τα προνήπια. Να σημειωθεί ότι στο ζήτημα των προνηπίων έχουν εκφραστεί ήδη πολλές αντιδράσεις.
ΟΙ ΜΝΗΜΟΝΙΑΚΕΣ ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ. Οσον αφορά το νέο Μνημόνιο τώρα, η πολιτική κίνηση Ωρα Αποφάσεων της Αννας Διαμαντοπούλου, κατηγόρησε χθες Τσίπρα και Γαβρόγλου ότι απέκρυψαν επιμελώς ότι ήδη έχουν αναλάβει δεσμεύσεις για την Παιδεία που περιλαμβάνονται στα προαπαιτούμενα.
«Συγκεκριμένα, στη σελίδα 30 του αενάως παρατεινόμενου, λόγω ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ, Μνημονίου, δεσμεύονται: για επικαιροποίηση της τόσο μισητής από αυτούς μελέτης του ΟΟΣΑ, για τριετές πλάνο μεταρρυθμίσεων στην Παιδεία που αφορά από τις ώρες εργασίας των εκπαιδευτικών, οι οποίες προφανώς θα αυξηθούν, μέχρι την πολεμηθείσα λυσσαλέα από τον ΣΥΡΙΖΑ αξιολόγηση σε όλα τα επίπεδα, η οποία πρέπει να κατατεθεί στη Βουλή μέσα στον Μάιο, και για την πολιτική στην ιδιωτική Εκπαίδευση. Ενώ λοιπόν ανακοινώνουν μεγαλόπνοα σχέδια που όλοι ξέρουν ότι δεν θα υλοποιήσουν, κρατούν μυστική “τη συμφωνία για τα προαπαιτούμενα που είναι θέμα ημερών να υλοποιήσουν”» αναφέρει.
ΤΑ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ. Πράγματι, μια από τις αναφορές αφορά το ζήτημα των ιδιωτικών σχολείων και του νόμου (του Νίκου Φίλη) με τον οποίο οι απολύσεις εκπαιδευτικών ελέγχονται ως προς τη νομιμότητά τους. Ο Κώστας Γαβρόγλου παραδέχθηκε χθες ότι υπάρχει ακόμα συζήτηση με τους θεσμούς για διάφορες λεπτομέρειες του νόμου, υποστήριξε όμως ότι δεν έχει τεθεί ως προαπαιτούμενο η κατάργησή του. Επίσης ο υπουργός Παιδείας, προκειμένου να ενισχύσει την άποψή του, επανέφερε, ως φόβητρο, το θέμα της επιβολής ΦΠΑ στην ιδιωτική Εκπαίδευση! «Θυμάστε τι είχε γίνει με τον ΦΠΑ στα ιδιωτικά σχολεία. Ή θα αποδεχθούμε λοιπόν ότι η ιδιωτική Εκπαίδευση είναι μέρος της Εκπαίδευσης οπότε πρέπει να έχει κανόνες, ή θα ακούσουμε ορισμένους ιδιοκτήτες που θέλουν να είναι κατ’ αρχήν επιχειρήσεις» είπε.
ΩΡΑΡΙΟ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ. Ανοικτό παραμένει και το θέμα της νέας έκθεσης του ΟΟΣΑ που σύμφωνα με το Μνημόνιο οφείλει να ακολουθήσει η χώρα μας, αλλά και τα θέματα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του διδακτικού ωραρίου. Αυτά, τη στιγμή που η αξιολόγηση στελεχών της Εκπαίδευσης και η αυτοαξιολόγηση σχολείων και υποδομών, αλλά όχι ενεργών εκπαιδευτικών, που έχει ήδη προωθήσει το υπουργείο Παιδείας έχουν μια «λάιτ» μορφή, ενώ το Μνημόνιο αναφέρει ότι «η αξιολόγηση (σ.σ.: των εκπαιδευτικών) θα συνάδει με το γενικό σύστημα αξιολόγησης της Δημόσιας Διοίκησης». Για το ωράριο των εκπαιδευτικών (το οποίο ο υπουργός Παιδείας πρόσφατα δήλωσε ότι δεν σχεδιάζει να αυξήσει), αναφέρεται ότι «μέχρι τον Νοέμβριο του 2017 οι Αρχές δεσμεύονται στην υιοθέτηση του αριθμού των ωρών διδασκαλίας ανά μέλος του προσωπικού και την αναλογία μαθητών ανά τάξη και μαθητών ανά εκπαιδευτικό σύμφωνα με τις βέλτιστες πρακτικές των χωρών του ΟΟΣΑ, με στόχο να επιτευχθούν μέχρι τις αρχές της σχολικής χρονιάς 2018-2019».