Αλλάζει δραματικά ο χάρτης της μεσογειακής κρουαζιέρας, κυρίως λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων στην Ανατολική Μεσόγειο, που διώχνουν τα κρουαζιερόπλοια προς άλλους, ασφαλέστερους προορισμούς. Η ρευστότητα αυτή πλήττει και τους ελληνικούς προορισμούς, καθώς η αναστάτωση στην ευρύτερη περιοχή αναγκάζει τις διεθνείς εταιρείες κρουαζιέρας να μετακινήσουν τα πλοία τους.

Πάντως, παρά την αναμενόμενη φετινή μείωση των αφίξεων κατά 15%, η Ελλάδα εξακολουθεί να συγκεντρώνει περίπου μισό δισ. ευρώ ετησίως από τα έσοδα που σχετίζονται με την κρουαζιέρα. Κι αυτό χωρίς να έχει αναπτύξει ακόμα επαρκώς το homeporting. Ωστόσο, η χώρα μας σήμερα είναι η μόνη στην Ανατολική Μεσόγειο που παραμένει σταθερή, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν επηρεάζεται από την αρνητική κατάσταση γύρω της. Το 2015, η Ελλάδα κατέγραψε μια μικρή περιστασιακή αύξηση επισκεψιμότητας, που σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της CLIA Ευρώπης ανήλθε σε 4,176 εκατ. επισκέψεις επιβατών, αλλά η προσωρινή «απώλεια» της Τουρκίας, του ζωτικού «συνεταίρου» της Ελλάδας στην κρουαζιέρα, προκάλεσε πολύ μεγάλο κόστος.

Σημειώνεται ότι Ελλάδα και Τουρκία συγκρατούσαν οριακά τη συνολική πτώση της κρουαζιέρας από τις κλιμακούμενες αναταραχές στην Ανατολική Μεσόγειο. Ωστόσο, με τις τελευταίες εξελίξεις, τουλάχιστον μεσοπρόθεσμα, οι προβλέψεις είναι ζοφερές και αυτό φάνηκε από την οξεία πτωτική τάση επισκεψιμότητας της Ελλάδας, που άρχισε πέρυσι και αναμένεται να συνεχιστεί και μετά το 2017.

Οι προοπτικές της κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο και στη Μαύρη Θάλασσα θα βρεθούν στο επίκεντρο του 4ου Posidonia Sea Tourism Forum. Η ανά διετία διοργάνωση για τη διεθνή βιομηχανία κρουαζιέρας και το γιότινγκ θα πραγματοποιηθεί στις 23 και 24 Μαΐου στην Αθήνα, στο Μέγαρο Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο Αθηνών.

Ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) Θεόδωρος Κόντες, κατά τη διάρκεια χθεσινής συνέντευξης Τύπου, εκτίμησε ότι η φετινή μείωση στην κρουαζιέρα θα διαμορφωθεί περίπου στο 15% σε σχέση με το 2016 και επισήμανε: «Οι πολιτικές αναταραχές, η μεταναστευτική κρίση και οι τρομοκρατικές επιθέσεις στην Τουρκία, σε συνδυασμό με την ασταθή κατάσταση στη Συρία, την Αίγυπτο, το Λίβανο και στο Ισραήλ έχουν αναγκάσει τις εταιρείες κρουαζιέρας να μεταφέρουν τα πλοία τους προς άλλους προορισμούς για το 2017».

Από την πλευρά του, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής εξέφρασε την αισιοδοξία ότι «το αποτέλεσμα της κρουαζιέρας για την Ελλάδα φέτος θα είναι τελικά καλύτερο από τις αρχικές εκτιμήσεις».