Φρένο στη δράση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Uber για τη μίσθωση όχι μόνον ταξί, αλλά και ΙΧ, για επιβατικές μεταφορές εντός της Ευρωπαϊκής Ενωσης βάζει χτεσινή πρόταση-εισήγηση του ευρωπαίου γενικού εισαγγελέα προς το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Κατά τον γενικό εισαγγελέα Maciej Szpunar, η πλατφόρμα Uber δεν διέπεται από την αρχή της ελεύθερης παροχής ψηφιακών υπηρεσιών (της κοινωνίας της πληροφορίας), αλλά η δραστηριότητά της εμπίπτει στις δεσμεύσεις τομέα των μεταφορών όπου η κατοχή αδείας μεταφοράς είναι υποχρεωτική. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον γενικό εισαγγελέα, η ηλεκτρονική πλατφόρμα Uber, αν και καινοτόμος σύλληψη, άπτεται του τομέα των μεταφορών, οπότε υποχρεούται να κατέχει τις άδειες και τις εγκρίσεις που απαιτούνται από το εθνικό δίκαιο.
ΤΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ. Ο εισαγγελέας επισημαίνει, ειδικότερα, ότι δεν ισχύει υπέρ της Uber η αρχή της ελεύθερης παροχής υπηρεσιών την οποία διασφαλίζει το δίκαιο της Ενωσης για τις υπηρεσίες της κοινωνίας της πληροφορίας, θεωρώντας ότι δεν είναιδυνατό να χαρακτηριστεί ως τέτοια.
Οπως αναφέρεται στην πρότασή του, «η υπηρεσία μεταφοράς συνιστά από οικονομικής άποψης το κύριο στοιχείο, ενώ η υπηρεσία της μεσολάβησης για την επαφή των επιβατών με τους οδηγούς μέσω της εφαρμογής για smartphones αποτελεί δευτερεύον στοιχείο». Συνεπώς η υπηρεσία της πλατφόρμαςUberπρέπει να χαρακτηριστεί ως «υπηρεσία στον τομέα των μεταφορών».
Η πρόταση του γενικού εισαγγελέα αφορά σε προδικαστικό ερώτημα που έφτασε στο Δικαστήριο της ΕΕέπειτα από παραπομπή των ισπανικών δικαστηρίων στα οποία προσέφυγανισπανοί οδηγοί ταξί (Asociaciοn Profesional Elite Taxi), κατηγορώντας την Uber (Uber Systems Spain, SL) για αθέμιτο ανταγωνισμό.
ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ. Η Uber είναι ηλεκτρονική πλατφόρμα η οποία παρέχει στον χρήστη τη δυνατότητα, αφού έχει φορτώσει την αντίστοιχη εφαρμογή στο smartphone του, να παραγγείλει υπηρεσία αστικής μεταφοράς στις πόλεις που η ίδια καλύπτει.
Η εφαρμογή αναγνωρίζει το γεωγραφικό στίγμα του χρήστη και αναζητεί τους πλησιέστερους διαθέσιμους οδηγούς. Μόλις κάποιος οδηγός δεχθεί να εκτελέσει τη μεταφορά, η εφαρμογή ενημερώνει τον χρήστη, εμφανίζει το προφίλ του οδηγού και αναγράφει μια εκτιμώμενη τιμή για τη διαδρομή μέχρι τον προορισμό που έχει δηλώσει ο χρήστης. Με το πέρας της μεταφοράς το ποσό του κομίστρου χρεώνεται αυτομάτως στην πιστωτική κάρτα, της οποίας τα στοιχεία δίνει υποχρεωτικά ο χρήστης με την εγγραφή του στο σύστημα.
Το πρόβλημα σε σχέση με άλλες αντίστοιχες ηλεκτρονικές πλατφόρμες μίσθωσης ταξί έγκειται στο γεγονός ότι η Uber μέσω της υπηρεσίας UberPop επιτρέπει και σε ιδιώτες οδηγούς που δεν είναι επαγγελματίες να αναλαμβάνουν με δικά τους οχήματα τη μεταφορά επιβατών.