Κάθε χρονιά, ο τελικός της Γιουροβίζιον έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που συνδέονται με την ουσία της διοργάνωσης από καταβολής του θεσμού: μπόλικο στρας, αμφιλεγόμενες εμφανίσεις επί σκηνής και άφθονο παρασκήνιο. Φέτος, το παρασκήνιο ήρθε στο προσκήνιο, μια και ο μεγάλος νικητής της βραδιάς, ο Πορτογάλος Σαλβαδόρ Σομπράλ, όχι μόνο κουβαλάει μαζί του μια ενδιαφέρουσα ιστορία, αλλά έδειξε στο ευρωπαϊκό κοινό έναν διαφορετικό δρόμο μουσικής καταξίωσης.

Με το «Amar Pelos Dois», ένα αργό αισθαντικό κομμάτι με αρκετά στοιχεία μπλουζ και τζαζ και μια ατμοσφαιρική συγκινησιακή εκτέλεση στη μητρική του γλώσσα, κέρδισε το 12άρι της πλειοψηφίας των εθνικών επιτροπών αλλά και του televoting και έβαλε στον γιουροβιζιονικό κοσμο κι αυτό το είδος της παρουσίας. Επιπλέον βαθμούς ίσως έδωσε και η ιδιαίτερη φυσιογνωμία του 27χρονου τραγουδιστή. Αν και ο ίδιος δεν έχει επιβεβαιώσει επίσημα τίποτα, διέρρευσε πως αντιμετωπίζει καρδιολογικά προβλήματα και χρειάζεται μεταμόσχευση. Μάλιστα, στο Κίεβο ταξίδεψε μόλις την περασμένη Κυριακή, έπειτα από συμβουλή του γιατρού του, αφήνοντας την αδερφή του Λουίσα (που έχει γράψει το τραγούδι) να συμμετάσχει σε όλες τις πρόβες αντ’ αυτού.

Παρ’ όλα αυτά, η ευαισθησία του δεν φαίνεται να περιορίζεται μόνο στην υγεία του, αλλά επεκτείνεται και στα κοινωνικά ζητήματα. Μετά την πρόκρισή του στον πρώτο ημιτελικό, μιλώντας στους εκπροσώπους του Τύπου αναφέρθηκε στην προσφυγική κρίση και ευχαρίστησε τους Ελληνες οι οποίοι συντρέχουν τους μετανάστες που φτάνουν στις ακτές της χώρας.

ΙΤΑΛΙΑ. Εξίσου ενδιαφέρουσα ήταν και η παρουσία της Ιταλίας με τον Φραντσέσκο Γκαμπάνι, που είχε χριστεί φαβορί για την πρώτη θέση αλλά το βράδυ του Σαββάτου συμβιβάστηκε τελικά με την έκτη. Ο 34χρονος τραγουδιστής έφτασε στη σκηνή του 62ου Διαγωνισμού της Γιουροβίζιον μέσω του Φεστιβάλ του Σαν Ρέμο, όπου επικράτησε φέτος με το κομμάτι του «Occidentali’s Karma». Μια και ο ίδιος είχε αναδειχτεί στην ίδια διοργάνωση το 2016 ως καλύτερος πρωτοεμφανιζόμενος καλλιτέχνης, η φετινή του νίκη τον έκανε τον μοναδικό ιταλό τραγουδιστή που έχει γευτεί την πρωτιά στο Σαν Ρέμο δύο συνεχόμενες χρονιές. Το «Occidentali’s Karma», που εκτέθηκε αυτή τη φορά στο ευρωπαϊκό κοινό, είναι μια παρωδία της τάσης των Δυτικών να ακολουθούν την ανατολική φιλοσοφία. Οι στίχοι του περιέχουν διάσημα αποφθεύγματα, μεταξύ αυτών και «τα πάντα ρει» του Ηρακλείτου, ενώ η παρουσίασή του συνοδεύτηκε από έναν χορευτή με στολή πιθήκου, μια αναφορά στη σύγχρονη κοινωνία που πιθηκίζει.
ΟΛΛΑΝΔΙΑ. Οικογενειακή υπόθεση ήταν φέτος η ολλανδική εκπροσώπηση στον διαγωνισμό. Η Λίσα, Εϊμι και Σέλεϊ Βολ πήγαν στο Κίεβο για να ερμηνεύσουν το τραγούδι τους «Lights and shadows», αφιερωμένο στη μητέρα τους που πάσχει από αμυοτροφική πλευρική σκλήρυνση (ALS). Η σύνθεση φέρει την υπογραφή τού πατέρα τους και του συντρόφου της μιας κοπέλας και περιγράφει την προσπάθεια της ασθενούς να ξεπεράσει τα προβλήματα της αρρώστιας. Μάλιστα, μέχρι και το όνομα που επέλεξαν τα τρία κορίτσια για το γιουροβιζιονικό γκρουπ τους, O’G3NE, είναι αναφορά στην ομάδα αίματος της μητέρας τους.
ΧΟΒΕΡΚΡΑΦΤ. Ενα πάρτι γενεθλίων έστησαν οι Naviband επί σκηνής με όχημα ένα χόβερκραφτ που ντύθηκε μηχανή του χρόνου. Το συγκρότημα από τη Λευκορωσία, τραγουδώντας το κομμάτι «Historyja majho zyccia» (Η ιστορία της ζωής μου), γιόρτασε με τον δικό του τρόπο τα 800 χρόνια από την ίδρυση της χώρας του. Με φόντο μνημεία και τοπόσημα της χώρας του πρώην ανατολικού μπλοκ, ο Αρκιομ και η Ξένια τραγούδησαν στη μητρική τους γλώσσα, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά την ντοπιολαλιά τους στο κοινό της Γιουροβίζιον (συνήθως οι λευκορωσικές συμμετοχές επιλέγουν τον αγγλικό στίχο).
ΚΡΟΑΤΙΑ. Αν δεν ήταν στη Γιουροβίζιον, ο Ζακ Χουντέκ θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και διπολικός. Ο εκπρόσωπος της Κροατίας στη φετινή διοργάνωση φρόντισε να τραγουδίσει το κομμάτι του «My friend» σε δύο διαφορετικούς τόνους, μια προσπάθεια να δείξει ότι υπάρχουν δύο προσεγγίσεις για τη ζωή. Στο πρώτο μισό ήταν υψίφωνος, υποστηρίζοντας πως τα θαύματα δεν υπάρχουν, φορώντας παράλληλα ένα σμόκιν, ενώ στο υπόλοιπο ερμήνευε σαν ποπ σταρ με πιο χαμηλή φωνή και στρας γάντια στα χέρια.
BREXIT. Σαν μια Αφροδίτη του Μποτιτσέλι αλλά με βρετανικό διαβατήριο πάτησε τη σκηνή του Διεθνούς Εκθεσιακού Κέντρου του Κιέβου η Λούσι Τζόουνς, αναδυόμενη μέσα από ένα κοχύλι με καθρέφτες. Τη στιγμή που το «Never Give Up On You», το 60ό τραγούδι που παρουσιάστηκε στη Γιουροβίζιον εκ μέρος του Ηνωμένου Βασιλείου, κέρδιζε την 15η θέση, στο Διαδίκτυο παρουσιαζόταν μια έρευνα που υποστήριζε το Brexit και από τον ευρωπαϊκό μουσικό διαγωνισμό. Σύμφωνα με δημοσκόπηση της σελίδας YouGov, το 56% των 1.650 συμμετεχόντων στην έρευνα επιθυμεί την απόσυρση από της χώρας του από τη Γιουροβίζιον, βρίσκοντας υποστήριξη ακόμα και εντός του BBC.