Συνδυασμό ανθρώπινων λαθών και εγκληματικών παραλείψεων και ολιγωριών από πλευράς των υπευθύνων των εταιρειών ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΟΣΕ διερευνούν οι εμπειρογνώμονες που ορίστηκαν για το σιδηροδρομικό δυστύχημα που σημειώθηκε το βράδυ του Σαββάτου στο Αδενδρο Θεσσαλονίκης και στοίχισε τη ζωή σε τρεις ανθρώπους.
Οι «γυμνοί» σταθμοί
Το I/C 58 είχε αναχωρήσει από την Αθήνα στις 16.17 το απόγευμα του Σαββάτου. Επρόκειτο για ένα από τα παλαιά «πορτοκαλί» Ιντερσίτι, τα οποία η ΤΡΑΙΝΟΣΕ χρησιμοποιεί αναγκαστικά λόγω των ελλείψεων σε τροχαίο υλικό και ανταλλακτικά, εξαιτίας των οποίων ορισμένα από τα νεότερα Ιντερσίτι έχουν τεθεί σε ακινησία.
Παράκαμψη με 130 χλμ.
Οπως επισημαίνουν έμπειρα στελέχη του σιδηροδρόμου, είναι τουλάχιστον εγκληματικό τα μεγάλα εμπορικά τρένα και τα Ιντερσίτι που αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες και δεν «πιάνουν» σε όλους τους σταθμούς να μην κινούνται μονίμως στις κύριες σιδηροδρομικές γραμμές, αλλά να αναγκάζονται να διέρχονται από όλες τις παρακαμπτηρίους, ακόμα και των σταθμών στους οποίους δεν προβλέπεται να σταματούν.
Προχθές το βράδυ, το I/C 58, παρότι δεν προβλεπόταν να κάνει στάση στο Αδενδρο, οδηγήθηκε αναγκαστικά στην παρακαμπτήριο του σταθμού. Ομως, όπως δείχνουν τα πρώτα στοιχεία του ταχογράφου του Ιντερσίτι, αυτό έγινε με ταχύτητα μεγαλύτερη των 130 χλμ./ώρα αντί των 60 χλμ./ώρα που προβλέπουν αυστηρά οι κανονισμοί.
Δεν έβαλαν μυαλό
Αντίστοιχο ατύχημα στον ίδιο σταθμό είχε σημειωθεί και πριν από 12 χρόνια (στις 20 Οκτωβρίου 2005), με αποτέλεσμα τότε να τραυματιστούν δεκατρείς επιβάτες του Ιντερσίτι που εκτελούσε το δρομολόγιο Αλεξανδρούπολη – Θεσσαλονίκη – Αθήνα.
Επίσης, ατυχήματα – καρμπόν με το προχθεσινό έχουν σημειωθεί και στον σταθμό της Σίνδου.
«Τα πορίσματα για τα ατυχήματα αυτά τι έχουν απογίνει και πού έχουν καταχωνιαστεί;» διερωτώνται τα στελέχη του σιδηροδρόμου, τονίζοντας ότι πιθανόν το προχθεσινό τραγικό δυστύχημα στο Αδενδρο να είχε αποφευχθεί εάν οι υποδείξεις των πορισμάτων που έχουν εκδοθεί κατά καιρούς για διάφορες εγκληματικές παραλείψεις στη λειτουργία των σιδηροδρομικών μεταφορών είχαν ληφθεί σοβαρά υπόψη.
Η έρευνα για τα αίτια
Σε ό,τι αφορά το προχθεσινό τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα, οι εμπειρογνώμονες που ανέλαβαν τη διερεύνησή του με εντολή του υπουργού Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη θα εκδώσουν το πρώτο πόρισμά τους εντός της εβδομάδας. Συγκεκριμένα, συγκροτήθηκε τριμελής επιτροπή η οποία ξεκίνησε από χθες το έργο της συγκεντρώνοντας όλα τα στοιχεία που απαιτούνται.
Στο σημείο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος βρίσκονται από τα ξημερώματα του Σαββάτου και κλιμάκια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προκειμένου να διερευνήσουν για λογαριασμό της εταιρείας τα αίτια του εκτροχιασμού.
Οπως ανέφερε χθες από τοντόπο του συμβάντος ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ Κώστας Πετράκης,έως την Παρασκευή 19 Μαΐου αναμένεται να κατατεθεί το πρώτο πόρισμα της επιτροπής. «Είναι από τα χειρότερα δυστυχήματα που έχουμε δει» ανέφερε ο ίδιος και πρόσθεσε: «Ετσι λειτουργούν τα δρομολόγια (σ.σ. μέσω της παρακαμπτηρίου) εδώ και 12 χρόνια που λειτουργεί αυτή η γραμμή και δεν έχει συμβεί το παραμικρό» συμπλήρωσε ο Κώστας Πετράκης, επισημαίνοντας ότι γίνονταν έργα τα οποία έπρεπε να τελειώσουν εντός του έτους.
n Τα συλλυπητήριά του προς τις οικογένειες των θυμάτων εξέφρασε ο Αλέξης Τσίπρας με αναρτήσεις του στο twitter.