Αγάλματα που κατέστρεψε το ανθρώπινο μένος πριν από 2.500 χρόνια επιχειρούν και πάλι να αποκτήσουν την αρχική τους μορφή. Πίνακες ζωγραφικής που πλήγωσε η μανία της πυρκαγιάς για πρώτη φορά επουλώνουν τις πληγές τους και ετοιμάζονται ξανά να σταθούν κάτω από τους προβολείς. Βασιλικά μυστικά που έμειναν κρυμμένα για περισσότερα από 150 χρόνια είναι έτοιμα να αποκαλυφθούν. Κι όλα αυτά στα μουσεία όλης της χώρας που σήμερα ξεχνούν το γεγονός ότι βρισκόμαστε στα μέσα Μαΐου και αρκετά λειτουργούν είτε με χειμερινό ωράριο είτε με αίθουσες κλειστές για το κοινό και γιορτάζουν τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων με ελεύθερη είσοδο για το κοινό και ειδικές εκδηλώσεις κάτω από τη γενική θεματική «Μουσεία και αμφιλεγόμενες ιστορίες: Τα μουσεία μιλούν για εκείνα που δεν λέγονται». Πολλά δε φιλοξενούν και τριήμερο εκδηλώσεων δεδομένου ότι το Σάββατο εορτάζεται και η Ευρωπαϊκή Νύχτα Μουσείων, ενώ τιμώμενο για φέτος από το Ελληνικό Τμήμα του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων (ICOM) που οργανώνει το πρόγραμμα είναι το Δημοτικό Μουσείο Καλαβρυτινού Ολοκαυτώματος.
Κάθε λόγο έχει να χαμογελά η αρχαϊκή Κόρη 696 που βρίσκεται στο Μουσείο Ακρόπολης, καθώς για πρώτη φορά το γοητευτικό κεφάλι της θα επανενωθεί με ό,τι έχει απομείνει από το σώμα της: ένα χέρι, τα πόδια της, ένα μέρος των μαλλιών της. Χάρη σε μεταλλικές ράβδους κάθε τμήμα της θα ξαναβρεί τη θέση του για μία μόνο μέρα και θα επιτρέψει στους επισκέπτες να πάρουν μια γεύση για την εικόνα της πριν οι Πέρσες την καταστρέψουν κατά την εισβολή τους στην Αθήνα το 480 π.Χ. και καταλήξει, κατεστραμμένη πλέον, σε ένα όρυγμα όπου συγκεντρώθηκαν όλα τα διαλυμένα από την περσική μανία έργα τέχνης. Ο εορτασμός στο μουσείο με τη μεγαλύτερη προσέλευση κοινού στην Ελλάδα θα ολοκληρωθεί το Σάββατο με διεθνές επιστημονικό συνέδριο «Από τον Ιππία στον Καλλία, η ελληνική τέχνη από το 527 έως το 449 π.Χ.» (Παρασκευή – Σάββατο) και λειτουργία έως τα μεσάνυχτα του Σαββάτου, επίσης με ελεύθερη είσοδο και ρεσιτάλ πιάνου από τον Θεόδωρο Οικονόμου.
ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟΣ ΠΑΡΘΕΝΗΣ. Τρία πληγωμένα από τη φωτιά έργα τού εκ των κορυφαίων του μοντερνισμού Κωνσταντίνου Παρθένη επέλεξε η Εθνική Πινακοθήκη να φέρει στο φως. Ο «Θερισμός», η «Ομόνοια» κι ο «Ορφέας στον Αδη» είναι οι τρεις πίνακες που έπεσαν θύματα πυρκαγιάς το 1981 στο σπίτι της κόρης του ζωγράφου. Μόνο ο ένας ωστόσο επιχειρήθηκε να συντηρηθεί τη δεκαετία του ’80, ενώ ύστερα από μακροχρόνια έρευνα οι άλλοι δύο αποκαταστάθηκαν κατά το δυνατόν τη διετία 2014-2016 και θα επανεμφανιστούν ενώπιον των φιλοτέχνων στους χώρους της Εθνικής Γλυπτοθήκης από σήμερα (09.00-22.00) έως και τις 2 Ιουλίου.
Κι αν τα μουσεία για ορισμένους φαντάζουν αδιάφορα και βαρετά, ο φετινός εορτασμός πιθανόν να τους κάνει να αλλάξουν γνώμη, καθώς δεν λείπουν οι εναλλακτικές και διόλου συνηθισμένες για μουσειακούς χώρους εκδηλώσεις. Οι νεώσοικοι για παράδειγμα του Πειραιά –τα επιμήκη κτίρια όπου φυλάσσονταν οι αθηναϊκές τριήρεις -, που σήμερα σώζονται στα υπόγεια μιας πολυκατοικίας κι ενός σχολείου της Ακτής Μουτσοπούλου, μετατρέπονται σε Δωμάτια Απόδρασης για τρία τριήμερα αρχής γενομένης από αύριο, από τις 08.00 έως τις 11.00. Στο Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου όσοι έχουν κλασικά γούστα μπορούν να ξεναγηθούν στον χώρο, ενώ όσοι θέλουν να αντιμετωπίσουν το εργασιακό άγχος, αν δεν προλάβουν το βιωματικό εργαστήριο (στις 12.00), μπορούν να απολαύσουν μια συνεδρία γιόγκα στο παρατηρητήριο (19.00-20.30). Στα παιδιά (10-12 ετών) που έχουν όρεξη να κοιμηθούν εκτός σπιτιού το Μουσείο Μικρασιατικού Ελληνισμού «Φιλιώ Χαϊδεμένου» προσφέρει στέγη για ένα βράδυ από τις 19.00, ενώ το Μουσείο Μπενάκη (Κουμπάρη) ανοίγει από τις 12.00 έως τις 17.00 το εργαστήριο συντήρησης και μεταμορφώνει τους συντηρητές του σε ζωντανά εκθέματα.
INFO
Το πλήρες πρόγραμμα εορτασμού της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων στην ιστοσελίδα http://network.icom.museum/icom-greece/diethnis-imera-moyseion/diethnis-imera-moyseion/