Ξεκίνησα να κάνω θέατρο γιατί ήθελα ως εικαστική καλλιτέχνις να χρησιμοποιήσω όσο το δυνατόν περισσότερες δυνατότητες, ώστε να συναντηθώ με ανθρώπους: οπτικά, ακουστικά, συναισθηματικά, διανοητικά.

Η πρώτη παράσταση που είδα ήταν «Ο γενναίος ραφτάκος» (Das tapfere Schneiderlein) των Αδερφών Γκριμ.

Εργάζομαι ως performance & media artist στήνοντας παραστάσεις σε διάφορους χώρους όπως σε θέατρα και μουσεία, σε εκκλησίες, σε υπαίθριους χώρους, σε δημόσια κτίρια κλπ. Δημιουργώ τα έργα αυτά η ίδια, μέσα από την προσωπική μου αντίληψη, εμπνευόμενη από άλλους καλλιτέχνες ή από προσωπικό ενδιαφέρον.

Μια συμβουλή από τον δάσκαλό μου είναι ότι ανη τεχνική δεν λειτουργεί, αυτό οφείλεται στο καλώδιο.

Πάνω στη σκηνή νιώθω στις καλύτερες περιπτώσεις μεταμορφωμένη και εμπνευσμένη.

Η παράσταση που πάντα θα θυμάμαι είναι η πρώτη όπερα που είδα, η οποία με εντυπωσίασε πολύ. Ήταν ο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Charles Gounod στο Φεστιβάλ του Σάλτσμπουργκ, σκηνοθετημένη από τον Yannick Nézet-Seguin.

Το θέατρο για μένα είναι ένας χώρος που υπηρετεί κυρίως το εξής: να μετατραπεί η φαντασία για μια σύντομη στιγμή σε πραγματικότητα. Επίσης, έχει για μένα ενδιαφέρον το ότι είναι ένας χώρος με σχετικά ιεραρχικές δομές. Οι αρμοδιότητες είναι σαφώς χωρισμένες. Για κάθε τομέα – σκηνογραφία, κοστούμια, δραματουργία κ.λ.π.- υπάρχει ένα αντίστοιχος υπεύθυνος καλλιτέχνης. Για μένα, ως ελεύθερη εικαστική καλλιτέχνις, που έχω συνηθίσει να λειτουργώ ανεξάρτητα και να καλύπτω όλους τους τομείς μόνη μου, αυτό μου ανοίγει φανταστικές δυνατότητες.

Info

• Η Manuela Hartel δημιουργεί εγκαταστάσεις βίντεο για το θέατρο και την όπερα – μεταξύ άλλων συνεργάζεται με την Bavarian State Opera, την Junge Oper Stuttgart, την Orchester am Jakobsplatz και με παραγωγές σύγχρονου χορού και θεάτρου του Μονάχου.

• Σκηνοθετεί τις δικές της βίντεο-μουσικές παραστάσεις σε διάφορους χώρους, τους οποίους επεκτείνει και μεταμορφώνει μέσω των βίντεο προβολών της.

• Εμφανίζεται ως ερμηνεύτρια επί σκηνής, ενσωματώνοντας το σώμα της μέσα στο ψηφιακό σκηνικό της και στις εικόνες των προβολών. Χρησιμοποιεί ως μέσο έκφρασης τη φωνή και το κείμενο, και υποστηρίζεται από μουσικούς και συνθέτες της Neue Musik και ηλεκτρονικής μουσικής.

• Το 2009 έγινε η πρεμιέρα της performance της «Es ist kein‘ Zeit / Δεν υπάρχει χρόνος» στο Μόναχο. Ακολούθησαν οι «Lohengrin Pirates», «Tosca Pirates» και «Fidelio Pirates» ως ζωντανές εικαστικές παρεμβάσεις κατά τη διάρκεια των Φεστιβάλ Όπερας της Bavarian State Opera 2009-2011.

• Ακολούθησε το 2012 η παράσταση «Rites de Passage» σε μια προτεσταντική εκκλησία και το «Ring-Motives», μια διαδραστική ιστοσελίδα για το Έτος Wagner.

• Το 2015 πραγματοποίησε την performance «Set Fire to Flames» και προσκλήθηκε να συμμετάσχει στο RODEO Festival 2016 στο Μόναχο.

• To 2016 παρουσίασε επίσης το «No Weapon Formed Against Me Shall Prosper» στο UNPAINTED art lab 3.0 στο Μόναχο.

• Στο πλαίσιο της Documenta 14 παρουσιάζει την performance «Beloved!» στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν (Φρυνίχου 14, Πλάκα, τηλ. 210-3222.464) 19 και 20 Μαΐου 2017 στις 21.15. Πρόκειται για μια ελληνο-γερμανική συνεργασία με την ελληνίδα εικαστικό Χριστίνα Κάλμπαρη και τον έλληνα μουσικό Σταύρο Γασπαράτο, η οποία ερευνά την πνευματική, συναισθηματική και φυσική διάσταση της ανθρώπινης ύπαρξης.